סרטים מע' ועד ת'

איך מגדירים סרט איכותי?קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר...

חדשות כיפה 19/01/03 00:00 טז בשבט התשסג

איך מגדירים סרט איכותי?

קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר.
הרשימה להלן היא רשימת סרטים, שלעניות דעתי בלבד הצפייה בהם מחוללת לצופה משהו בפנים, או מפגישה אותו עם צדדים בנפש, בעולם וברוח - אותם הוא לא הכיר.

רשימת ההמלצות מטרתה אחת: לעקור את המצב בו הצופה מוצא עצמו עומד בספריית הוידאו ובוחר את הסרט לפי התמונות והכיתוב שעל גבי הקסטה, או לפי איזו המלצה מעורפלת. כך ניתן למנוע גם את התחושה המדכאת שלאחר שעה וחצי של צפייה, התחושה שעוברת בראש היא 'נו, בסדר... אבל סתם להעביר שעה וחצי....'. ישנם סרטים אחרים, פשוט צריך להכיר אותם.

לצערנו, כמעט לא ניתן למצוא במדיה סרטים ללא סצינות שאינם ראויות, אולם כל הסרטים ברשימה זו הינם אלו שהקטעים 'המיותרים' בהם - הם מינימום שבמינימום והרע במיעוטו, ואיש ישפוט לדעתו.

ברשימה זו ישנם סרטים רבים בהם ניתן להשתמש למערכים ופעילויות חינוכיות, וננסה גם להוסיף נקודות אלו בתקציר הסרט. כמובן שבמקרה זה חובה לצפות בסרט מתחילתו עד סופו, ובמקרים מסויימים להוסיף עריכה מוקדמת.

נשמח לקבל תגובות והמלצות נוספות באי-מייל או בפורום תקשורת


הסרטים מסודרים על פי סדר אלף בית.

רשימת הסרטים המתחילים באותיות ע'- ת'

  • עגבניות ירוקות מטוגנות

  • על עכברים ואנשים

  • עלובי החיים

  • פאטץ' אדאמס

  • פורסט גאמפ

  • פלנטת הקופים (הגרסה הישנה)
  • פנומן

  • פשעים ועבירות קלות

  • קו הדממה

  • קונטקט

  • קיוב

  • קן הקוקיה
  • רגשי אשמה

  • שושנת קהיר הסגולה

  • שם השושנה

  • תעביר את זה הלאה



  • עגבניות ירוקות מטוגנות

    סיפור מרגש וחזק, על 2 נשים במאבק מול העולם, הגזענות והמוות. כל המוסיף גורע.


    על עכברים ואנשים

    סרט חזק ומרגש, על אהבה בין 2 חברים מובטלים, הנודדים עם עוד אלפי אנשים במשבר האבטלה הגדול בארה"ב בתחילת המאה. אחד חריף ומוצלח, וחבירו תמים עם פיגור קל, ומערכת יחסים שנמדדת בשעת משבר של סכנת חיים אליה הם נכנסים על לא עוול בכפם.


    עלובי החיים

    הגרסה הקודמת לספר הקלאסי של ויקטור הוגו על ז'אן ולז'אן הנענש בכליאה ובעבודות פרך על גניבה לצורך האכלת משפחתו הגוועת, על רקע שחיתות השלטון הצרפתי קודם המהפיכה. הסרט מתאר את נסיונות הבריחה שלו ואת העימות הסופי מול מפקד בית הסוהר שלא מרפה.


    פאטץ' אדאמס

    רובין ויליאמס בתור סטודנט לרפואה לא שגרתי, שמאמין שביכולת הצחוק, השמחה והאופטימיות לשנות את מצב בריאותו של החולה. כמובן שתפיסה זו מסבכת אותו עם המורים לרפואה, ועם ההתמודדות קשה הנדרשת ממנו בעקבות אסון אישי שעובר עליו.


    פורסט גאמפ

    אמריקה בעיניו של פורסט, בחור ספק תמים ספק טיפש, שעובר את מלחמת ויטנאם ושאר ההיסטוריה האמריקאית בעיניים מיוחדות. סרט חובה.


    פלנטת הקופים - הגרסה הישנה

    מדע בדיוני.
    הגרסה הראשונה והגאונית (ולא החדשה שהורסת את כל הרעיון שבסרט) על פלנטה רחוקה (או שלא...) בהם האבולוציה פועלת באופן שונה והקופים הם המין המפותח והשולט על בני האדם. מה הוביל למצב כזה? האם האדם בעצמו? הסרט עונה על השאלה בצורה גאונית ובסיום אדיר ומפתיע (מה שלחלוטין מושמט בסרט המחודש).


    פנומן

    ג'ון טרוולטה תושב בעיירה קטנה, אשר מגלה יכולות שכליות מופלאות בעקבות תאונה. השינוי מעורר תגובות מעורבות בקרב חבריו, אולם הכל משתנה כאשר מתבררת סיבתו האמיתית של אותה גאוניות.


    פשעים ועבירות קלות

    רופא עיניים מוצלח שמסתבך בפרשייה רומנטית, ונחלץ ממנה ע"י רצח, שלא מרפה ממנו. לעומתו קרוב משפחתו, וודי אלן, במאי כושל שמאבד את חברתו לטובת במאי גאוותן ונפוח. בסרט מטיח הבמאי בפני הצופה את בעיית העראיות של ייסורי המצפון, ואת חוסר הצדק בעולם שלא תמיד הטוב מנצח והצדק לא בהכרח יוצא לאור. הקלאסיקה של וודי אלן.


    קו הדממה

    קבוצת סטודנטים לרפואה מחליטים לבדוק באופן מדעי את מה שקיים לאחר המוות. איש איש לפי תורו, מובא על ידי חבריו למצב של מוות קליני למשך מספר דקות, ולאחר מכן מוחזר לחיים.
    מסתבר, שישנו קשר הדוק בין המתרחש באותם דקות לבין החיים עצמם...


    קונטקט

    מדע בדיוני.
    מפגש עם עב"ם שמתקרב לארץ מתגלה כמפגש שמוביל פנימה, לתוך עולם הנפש. מתוחכם ומפתיע.


    קיוב

    סרט משונה ומתוחכם, אבל קצת קשה לצפייה, על קבוצת אנשים המוצאים עצמם בתוך מבוך מסתורי, שרק על ידי שיתוף פעולה והפעלת מלוא הכוחות יוכלו להחלץ משם. אולם קודם לכך צריכים להתמודד עם המתחים והחשדות ביניהם, עד שמתברר שהפתרון הרבה יותר פשוט ממה שחשבו.
    משל מעניין על דרך החכם והתם, ועל מבוך העולם בתוכו אנו חיים.


    קן הקוקיה

    הגבול בין שפיות ושגעון. עבריין קטן מוצא עצמו מאושפז בבית חולים לחולי רוח, ומנהיג את החולים למרד בממסד הנוקשה הכופה עליהם את הנורמות ה'נורמליות' המקובלות בעולם השפוי. ההנהלה לא מוותרת, והעימות מסתיים בסוף טראגי, המעמיד בסימן שאלה מיהו הרשאי לקבוע את אותו גבול דק.


    רגשי אשמה

    צעירים אנטישמיים הפורצים לחנותו של יהודי בארצות הברית פוגעים בבעל החנות. ייסורי המצפון של אחד מהפורצים מושכים אותו לעבוד אצל אותו יהודי. אולם כאשר מתברר למעסיק מיהו אותו פועל חרוץ - העניינים מתחילים להסתבך.
    קצת על מושגי אשמה, מצפון וסליחה.


    שושנת קהיר הסגולה

    סרטו הקלאסי של וודי אלן על גיבור הקולנוע שיוצא מהמסך לתוך חייה ההרוסים של אחת ממעריצותיו. כדי להחזיר את הדמות למסך מציגים הבמאים בפניה את הבחירה בין הדמות בסרט לבין השחקן האמיתי המשחק את הדמות. סרט מדהים על גבול הקולנוע והדמיון.


    שם השושנה

    (סרט כפול)
    קצין בכיר בצה"ל מתגלה כקצין אס אס במחנה השמדה בתקופת השואה. אחריו רודפים הצבא, בנו וחבריו הנאצים שרוצים לנצל את תפקידו. הבריחה מחייבת אותו לבחור.


    תעביר את זה הלאה

    האם באמת אפשר לעשות עולם טוב יותר?
    סרט נפלא (ועצוב) על כוחו של מורה, ילד קטן ומעשה עוד יותר קטן, לשנות משהו בעולם. קצת קיטש - אבל מרגש וחינוכי.