סרטים מכ' ועד ס'

איך מגדירים סרט איכותי?קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר...

חדשות כיפה 28/05/03 00:00 כו באייר התשסג

איך מגדירים סרט איכותי?

קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר.
הרשימה להלן היא רשימת סרטים, שלעניות דעתי בלבד הצפייה בהם מחוללת לצופה משהו בפנים, או מפגישה אותו עם צדדים בנפש, בעולם וברוח - אותם הוא לא הכיר.

רשימת ההמלצות מטרתה אחת: לעקור את המצב בו הצופה מוצא עצמו עומד בספריית הוידאו ובוחר את הסרט לפי התמונות והכיתוב שעל גבי הקסטה, או לפי איזו המלצה מעורפלת. כך ניתן למנוע גם את התחושה המדכאת שלאחר שעה וחצי של צפייה, התחושה שעוברת בראש היא 'נו, בסדר... אבל סתם להעביר שעה וחצי....'. ישנם סרטים אחרים, פשוט צריך להכיר אותם.

לצערנו, כמעט לא ניתן למצוא במדיה סרטים ללא סצינות שאינם ראויות, אולם כל הסרטים ברשימה זו הינם אלו שהקטעים 'המיותרים' בהם - הם מינימום שבמינימום והרע במיעוטו, ואיש ישפוט לדעתו.

ברשימה זו ישנם סרטים רבים בהם ניתן להשתמש למערכים ופעילויות חינוכיות, וננסה גם להוסיף נקודות אלו בתקציר הסרט. כמובן שבמקרה זה חובה לצפות בסרט מתחילתו עד סופו, ובמקרים מסויימים להוסיף עריכה מוקדמת.

נשמח לקבל תגובות והמלצות נוספות באי-מייל או בפורום תקשורת


הסרטים מסודרים על פי סדר אלף בית.

רשימת הסרטים המתחילים באותיות כ'- ס'

  • כוחו של אחד

  • כופר

  • כף רגלי השמאלית

  • לב אמיץ

  • להתחיל מחדש

  • 'לחיות'
  • לכשכש בכלב

  • לקום אתמול בבוקר

  • לשוב הביתה

  • מאטריקס

  • מוריד הגשם

  • מי יאהב את ילדי

  • משחקי מלחמה
  • ניצוצות

  • נל

  • נערה בהפרעה

  • סליפרס



  • כוחו של אחד

    מאבקו של צעיר לבן באפהרטייד בדרום אמריקה. סרט חזק, אבל קשה במקצת.


    כופר

    התמודויות שונות נבחנות רק בשעות לחץ חריגות.
    מליונר אמריקאי נאלץ לשלם כופר עצום תמורת בנו היחיד, אולם מחליט שלא להכנע, למרות הלחץ מהחוטף, התקשורת, ואפילו מהמשפחה.


    כף רגלי השמאלית

    סיפורו האמיתי והמרגש של אומן הנולד עם יכולת להזיז רק את כף רגלו השמאלית. בזכות מורה מיוחדת מצליח הילד למרות הכל להתמודד ולתקשר עם סביבתו, ולאחר שנים גם להתפרסם בציוריו ובכתיבתו. אין גבול ליכולת האדם.


    לב אמיץ

    דרמה חזקה אך קשה מאד לצפייה (הרבה מאד דם...), על מרד הסקוטים באנגלים במנהיגותו של ויליאם וואלש, מנהיג כריזמטי ואצילי. סרט מרגש שנוגע עמוק במהותם של החופש והחירות, ומסירות הנפש להשגתם.


    להתחיל מחדש

    טום הנקס, בתור מנהל חברת משלוחים, מוצא עצמו לאחר התרסקות מטוס במאבק קיומי לחיים ולשפיות לבדו על אי בודד. ההתחלה מחדש חושפת לו צדדים אישיים אותם לא הכיר, וכוחות אותם חייב לאזור כדי להצליח להחלץ מהמקום בו נחת.


    'לחיות'

    סרט מתח.
    סיפור אמיתי על מטוס ובו שחקני כדורגל מדרום אמריקה מתרסק באיזור מושלג הרחק מיישוב אדם. הניצולים נקרעים בגבול הדק בין היאוש למאבק לקיום, הכולל דילמות אנושיות ומוסריות מזעזעות, האפשרות היחידה להשרדותם גובלת בקאניבליות. לחיות בכל מחיר.


    לכשכש בכלב

    סרט גאוני על נשיא אמריקאי המסתבך בפרשייה רומנטית חודש לפני הבחירות, ושולח את יועציו הבכירים למפיק הוליוודי, המביים באמצעי התקשורת ובדרכים שונות מלחמה עם אלבניה. מלחמה זו שלא היתה ולא נבראה, מסיטה את תשומת לב הציבור מאותה פרשייה, ומסייעת לנשיא לזכות בבחירות. הסרט נוגע בגבולות המדיה התקשורתית ובהשפעותיהם על הצופה. עם דסטין הופמן ורוברט דה נירו.


    לקום אתמול בבוקר

    דרמה חכמה ומעוררת חשיבה, על חזאי שנתקע בעיירה קטנה ושכוחת אל, ואם לא די בכך - נתקע ב'לולאת זמן' המחזירה אותו כל פעם אל אותו יום, והוא מתעורר בכל בוקר מחדש אל יום האתמול. כיצד האדם מתמודד עם זמן אינסופי והאפשרות להנאות אינסופיות?


    לשוב הביתה

    סיפורו של ניצול השואה פרימו לוי, משעת שחרורו ממחנה הנאצים ובחיפושיו ונדודיו לאחר השואה.


    מאטריקס

    קיאנו ריבס משחק האקר מחשבים, שמגלה שהעולם הריאלי אותו הוא חי אינו אלא אשליה. מדע בדיוני על גבול היכולת של האינטלגנטציה המלאכותית, על גבול האשליה והמציאות, ועל חופש ובחירה. חובה לראות לפחות פעמיים.
    לראות לפחות פעמיים.


    מוריד הגשם

    אחד מול כולם - על פי ספרו של ג'ון גרישם, המתאר עורך דין צעיר המתמודד מול חברה גדולה ומשומנת ומחליט שלא לוותר.


    מי יאהב את ילדי

    סיפור מרגש על אמא חולה בסרטן אשר מחפשת משפחות אומנות לילדיה, לאחר שיודעת שבעלה האלכוהוליסט לא יוכל לגדל את המשפחה לאחר מותה.


    משחקי מלחמה

    גבולות המחשב והשכל האנושי. פריק מחשבים אמריקאי פורץ למחשב הפנטגון ונכנס למשחק מלחמה וירטואלי, שנהפך מהר מאד למשחק אמיתי, בו המחשב משחק בין כללי המלחמה, לבין רצונו החופשי.


    ניצוצות

    סיפור התבגרותו של הפסנתרן המפורסם רחמנינוב, אשר יצר את המוזיקה הקלאסית הקשה והקיצונית ביותר, מתוך לחץ אדיר מצד אביו שליווה אותו כל ילדותו וחייו - עד התמוטטותו הנפשית.


    נל

    בחורה צעירה נמצאת חיה ביער לבדה, כאשר התפתחותה השכלית קטנה משל תינוק. היא נלקחת לחוקר המאמץ אותה ומנסה ללמדה את מנהגי האדם, כאשר מעל ראשו עומדים הרשויות ולוחצים להכניסה למוסד סגור, אם לא יצליח ללמדה נימוסים של אדם מן היישוב. האם אכן יש התנהגות נכונה באופן מוחלט?


    נערה בהפרעה

    סרט חזק על בחורה מאושפזת מרצון במוסד לחולי רוח, שם מגלה חברה מרתקת, ודמויות שהשגעון שלהם שפוי יותר מהחיים עצמם. מומלץ מאד.


    סליפרס

    סרט קשה על שלושה צעירים הנכנסים למוסד לעבריינים ועוברים התעללויות קשות מהסוהרים. לאחר מספר שנים מהשחרור, נפגשים אותם צעירים עם סוהריהם לשעבר, ונאלצים להתמודד פעם נוספת עם השלכות ההתעללות, ועם מאבקם בסוהרים.