סרטים מא' ועד י'

איך מגדירים סרט איכותי? קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר...

חדשות כיפה 19/01/03 00:00 טז בשבט התשסג

איך מגדירים סרט איכותי?

קשה לומר. אולי נסתכן ונגיד, שסרט טוב הוא סרט שלאחר תום הצפייה, האדם שקם מהכורסא הוא אדם שונה. רגיש יותר, אנושי יותר, טוב יותר או חושב יותר.
הרשימה להלן היא רשימת סרטים, שלעניות דעתי בלבד הצפייה בהם מחוללת לצופה משהו בפנים, או מפגישה אותו עם צדדים בנפש, בעולם וברוח - אותם הוא לא הכיר.

רשימת ההמלצות מטרתה אחת: לעקור את המצב בו הצופה מוצא עצמו עומד בספריית הוידאו ובוחר את הסרט לפי התמונות והכיתוב שעל גבי הקסטה, או לפי איזו המלצה מעורפלת. כך ניתן למנוע גם את התחושה המדכאת שלאחר שעה וחצי של צפייה, התחושה שעוברת בראש היא 'נו, בסדר... אבל סתם להעביר שעה וחצי....'. ישנם סרטים אחרים, פשוט צריך להכיר אותם.

לצערנו, כמעט לא ניתן למצוא במדיה סרטים ללא סצינות שאינם ראויות, אולם כל הסרטים ברשימה זו הינם אלו שהקטעים 'המיותרים' בהם - הם מינימום שבמינימום והרע במיעוטו, ואיש ישפוט לדעתו.

ברשימה זו ישנם סרטים רבים בהם ניתן להשתמש למערכים ופעילויות חינוכיות, וננסה גם להוסיף נקודות אלו בתקציר הסרט. כמובן שבמקרה זה חובה לצפות בסרט מתחילתו עד סופו, ובמקרים מסויימים להוסיף עריכה מוקדמת.

נשמח לקבל תגובות והמלצות נוספות באי-מייל או בפורום תקשורת


הסרטים מסודרים על פי סדר אלף בית.

רשימת הסרטים המתחילים באותיות א'-י'

  • איש הגשם

  • איש ללא פנים

  • אלמר גנטרי

  • ביג

  • בעל זבוב

  • גבר מת מהלך

  • דר' גייקל ומסטר הייד

  • הדיקטטור הגדול

  • ההסדר
  • החיים יפים

  • החלומות של גדעון

  • החנות מעבר לפינה

  • הכי טוב שיש

  • המופע של טרומן

  • המשחק

  • הנבחר

  • הקומה ה-13
  • התעוררות

  • זרה בתוכינו

  • חומות של תקוה

  • חידון האשליות

  • חיילי צעצוע

  • חנה סנש

  • יום הדין

  • ינטל



  • איש הגשם

    גאון בעל פיגור (דסטין הופמן) נחטף על ידי אחיו השפוי (טום קרוז) בכדי להוציא ממנו את ירושת אביהם שניתנה לו בלבד.
    מפגש שחושף אותם לצדדים אחרים של החיים.


    איש ללא פנים

    מל גיבסון בתור אדם מסתורי ומתבודד שחצי מפניו הושחתו עקב תאונת דרכים מסתורית. היחיד המתחבר אליו הינו ילד צעיר המבקש ממנו לסייע לו בלימודיו. הבעיות מתחילות כאשר עברו של האיש מתחיל להתגלות, ומערכת היחסים עומדת במבחן.


    אלמר גנטרי

    סרט ישן ומדהים על כומר מטיף אמריקאי, 'מחזיר בתשובה' של ההמונים על ידי איומים והפחדות, העובר ממקום למקום ומותיר את חותמו על הכפריים הבורים.


    ביג

    חלומו של ילד קטן לגדול בין לילה לגיל בו אפשר להנות מהחיים - אכן מתממש. מה עושה ילד בגוף של אדם מבוגר?


    בעל זבוב

    סרט מדהים, עמוק ומעורר חשיבה.
    קבוצת ילדים אנגלים מפנימיה צבאית מתרסקים עם מטוסם אי-שם על אי בודד באוקינוס. לאט לאט חוזרים הילדים לקיום פרימיטיבי ואכזרי, שם מתעוררים שאלות נוקבות על טבע האדם, הגבול בין טוב ורע וכוחה של מנהיגות אמת.


    גבר מת מהלך

    דרמה מרגשת על אישה המלווה בימיו האחרונים אסיר שנידון למוות על רצח אכזרי. האם בכל אדם קיים טוב שהוא מעבר ל'סך כל מעשיו'? האם ניתן לאהוב גם אדם כזה?


    דר' גייקל ומסטר הייד

    מתח.
    עיבוד לספר המפורסם. מדען העורך ניסויים בתרופות, חושף כוחות רוע שאולי קיימים בכל אחד מאיתנו. סרט על טוב ורע, ועל ההרמוניה הבלתי אפשרית שקיימת בכל אדם.


    הדיקטטור הגדול

    פארודיה של צ'ארלי צ'פלין על היטלר, שנעשתה בתחילת המלחמה. צ'אפלין בתור ספר בגטו היהודי, שבעקבות טעות נכנס לנעליו של הדיקטטור, ומציע אלטרנטיבה לדרכו.


    ההסדר

    קצין דתי, תלמיד ישיבת הסדר, מתבקש על ידי ראש הישיבה שלו לפקד על מחלקת חיילים - תלמידי הישיבה. הקצין מתאהב בבת הרב שנענית לו ודוחה את השידוך המוצע לה - חברו הטוב והעילוי של הישיבה. בעקבות אהבתו הנכזבת של החבר העסק מסתבך ואידאליים משיחיים מביאים אותו לעורר מלחמת עולם...
    לצפות, לגחך, ולהמשיך להאמין שלמרות מה שחושבים, אידאלים זה לא מילה גסה.


    החיים יפים

    דרמה על גבול הקומדיה הטרגית, המתארת את המאבק לקיום של אב המסתיר את בנו במחנה ריכוז בתקופת השואה. סרט עדין וסוחט דמעות של צחוק וכאב, שעורר מחלוקות רבות על האופן בו מציג את השואה ואת הקיום בתוכה.


    החלומות של גדעון

    דרמה איטית ורגועה, אבל מיוחדת מאד.
    יצירת מופת עתיקה ומופלאה על צעיר תמים עד כדי בעייה נפשית, שמגיע לבית אבות יוקרתי, וחושף בפני הזקנים מושגים כמו אומץ, דוגריות וצדדים אחרים בחיים שלא הכירו עד עכשיו.


    החנות מעבר לפינה

    סיפור אהבה קלאסי, על האוצר שנמצא אצלינו בבית למרות שאנו מחפשים אותו תמיד רחוק מאיתנו.
    מוכר ועובדת בחנות בקצה הרחוב, האוהבים אחד את השני למרות שאינם יודעים את זה...


    הכי טוב שיש

    סרט מוצלח במיוחד עם ג'ק ניקולסון כסופר מצליח אך מתבודד ועצבני, שנאלץ פעם אחת ולתמיד לצאת ולהתמודד עם העולם ועם אנשים שלא מקבלים את התנהגותו כמובנת מאליה.


    המופע של טרומן

    הגבול בין החיים האמיתיים לסרט יכול להיות דק מאד. טרומן, גיבור הסרט, מגלה שכל חייו הוא חי בתוך אולפן ענק עם אלפי מצלמות העוקבות אחריו, ובכל רגע הוא משמש כגיבור בסדרת טלויזיה המשודרת בשידור 'חי'. משל על המדיה, על אשליית החיים ועל הגבול ביניהם.


    המשחק

    סרט עמוק, חכם ומרתק.
    מתנת יום הולדת מסתורית מותירה את הגיבור (מייקל דאגלאס) ללא כל שריד מחייו הקודמים. החזרה לאפס מלמדת את האדם לקח חשוב אותו יכול ללמוד רק מתוך מצב זה. כל זה ועוד - עד לסוף המפתיע.


    הנבחר

    עיבוד ישן לספר המופלא של חיים פוטוק. סיפור על בן גאון של רבי חסידי בארה"ב ובן של מרצה לתלמוד באוניברסיטה יוקרתית, על רקע ארה"ב שלאחר השואה, המחלוקות על התמיכה בציונות וכו'. ללא תרגום, אבל נוגע ולמרות המרחק מדבר עלינו, כאן ועכשיו.


    הקומה ה-13

    שלושה אנשי מחשבים יוצרים סימלוטור ובו עולם מדומה, שלדמויות בו חיים עצמאיים - גם ללא שליטתם. הכל בסדר, עד שהם (אנשי המחשבים) מגלים שהם עצמם חלק מסימולטור דמיוני. סרט מעניין על גבול הדמיון והמציאות


    התעוררות

    דרמה סוחטת דמעות עם רובין ויליאמס בתור רופא, המגלה תרופה חדשה שמעוררת חולים הנמצאים במצב קקטוני (כמו 'צמח') שנים ארוכות. החולה בו נערך הניסוי הוא רוברט דה נירו, שלאחר חזרתו לחיים מגלים הרופא והחולה שהשפעתה של התרופה היא רגעית...


    זרה בתוכינו

    בלשית אמריקאית נשלחת לחקור פרשיית רצח בקהילה החסידית בברוקלין, ונדהמת מהעולם החדש שהיא פוגשת. בסרט תיאור מדהים של מפגש 'אמריקאי' עם העולם הרוחני והדתי לאדם הבא מן החוץ, מה שאף סרט ישראלי לא הצליח לעשות.
    בתור צופה 'סרוג', החוויה חזקה פי כמה, כאשר כל הסרט יש נסיון למקם את עצמך בין שני העולמות...
    מומלץ בחום!


    חומות של תקוה

    בנקאי מצליח מוצא את עצמו בכלא על לא עוול בכפו. המאבק על התקוה, החופש הפנימיים - והמאבק מול הרשע החיצוני. סרט מפתיע, מדהים, עם סוף חזק, שעוסק במשמעות אמיתית של חופש, ונוגע בנקודות עמוקות מאד בנפש. לדלג על ה-4 דקות הראשונות של הסרט.


    חידון האשליות

    אלופי הטלויזיה בחידון טריויה אמריקאי משתפים פעולה ומקבלים את התשובות קודם התכנית ללא ידיעת הצופים. העניינים מסתבכים כאשר המצפון של אחד המשתתפים מתחיל לפעול, ומחליט שביכולתו לנצח את התכנית גם ללא לשקר לצופים, ועל ידי כך הורס את תוכניותיהם של מתכנני התכנית.


    חיילי צעצוע

    טרוריסטים המשתלטים על בית ספר תיכון, לא לוקחים בחשבון שהתלמידים יתנגדו להם, ומתוכם דווקא אלה שהכי פחות ציפינו מהם. ברגע האמת, נמדדים ערכים כמו אחריות, מנהיגות במשבר, כח הנוער ועוד.


    חנה סנש

    סיפורה של חנה סנש, צנחנית יהודייה שלחמה בצבא הבריטי, חייה בארץ ושליחותה באירופה - עד הוצאתה להורג על ידי ההונגרים באשמת ריגול.


    יום הדין

    סרט דרמה על גבי משפט בייליס - עלילת הדם האחרונה ברוסיה של תחילת המאה. תיאור חזק של הסיפור, האנטישמיות והשנאה שעורר העניין.


    ינטל

    הקלאסיקה של ברברה סטרייסנד על ינטל, בחורה צעירה, המתחפשת לגבר בשל רצונה ללמוד גמרא בבית המדרש. הכל מסתדר, עד השלב בו מגיע שלב השידוכים...