סוף סוף "טארטן" גם ליהודי סקוטלנד

סוף סוף לאחר 300 שנה יהודי סקוטלנד יכולים גם הם להתהדר בבד "טארטן" משלהם עם צבעים המסמלים את היהדות וההיסטוריה הסקוטית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 04/04/16 11:58 כה באדר ב'

סוף סוף "טארטן" גם ליהודי סקוטלנד
עלונדון, צילום: עלונדון

ידיעה משעשעת במיוחד מכיוונה של סקוטלנד. הקהילה היהודית של סקוטלנד המונה 6,400 איש הודיעה כי סוף סוף יש לקהילה "טארטן" משלה, כך דווח באתר של יהודי לונדון - 'עלונדון'.

הטארטן הוא דוגמה מסוימת של פסים אנכיים ואופקיים במספר צבעים, המזוהה עם סקוטלנד. לקילטים (החצאיות הסקוטיות של אקסל רוז) כמעט תמיד יש דוגמת טארטן ועכשיו גם יהודי האי יוכלו להתהדר בדוגמת טארטן ייחודית משלהם.

מומחים דתיים ורשויות טארטן (ובאופן מפתיע יש דבר כזה) שיתפו פעולה בכדי להחליט על עיצוב שמייצג ערכים יהודים וגם והיסטוריה סקוטית.

אחד האתגרים שעמד בפני המעצבים הוא השימוש בחומרים שאינם שעטנז - צמר ופשתים. המומחים בחרו צבע כחול ובורדו שאינו צמר-פשתן וכחול ולבן שמייצג את הדגל הסקוטי והישראלי, וקו זהב מרכזי המייצג את הזהב מן הארון במשכן. צבע הכסף מייצג את ספר התורה, והאדום מייצג יין קידוש.

הרעיון של טארטן יהודי החל ב-2008 כאשר רופא שיניים מגלזגו, ד"ר קלייב שמוליאן, נפגש עם עורך ה׳טלגרף׳ היהודי פול האריס בארוחת ערב לגיוס תרומות. הם החליטו לבקש מבית עיצוב טארטן, סלאנג' (Slanj) לעצב שלוש דוגמאות אפשריות.

"הצגנו את שלושת העיצובים בסקר מקוון באתר האינטרנט של יהודי הטלגרף, ו- 10,000 אנשים הצביעו, אחד נבחר כעיצוב המנצח," אמר ד"ר שמוליאן.

הטארטן אומץ כבר על ידי הרב מנדל ג'ייקובס, רב יליד סקוטלנד בפנקס הלאומי הסקוטי בשם הקהילה היהודית של סקוטלנד. סביר להניח שאין לכך משמעות רבה מידי ומעניין לראות מה מעסיק אנשים באי הבריטי.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן