מתמודד עם הנט

"הרשת היא חלק ממציאות החיים, והיא יוצרת ממדים נוספים של התהלכות במציאות עצמה. לא ברור עד כמה האפשרות של פרישות מוחלטת ממנה אפשרית"

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 21/02/07 00:00 ג באדר התשסז

מתמודד עם הנט

רשת האינטרנט נושאת בחובה ברכה וקללה. כגודל עוצמתה כך היקף סכנתה. בד בבד היא משמשת כמפיץ התורה הגדול ביותר הקיים בעולם, יחד עם המשיכה לשפל המדרגה של עריות, הלבנת פנים ושקר; ביד אחת היא פותחת את אופקי האדם והופכת מידע רב לנגיש וביד אחת היא נוטלת את זמנו וגולשת יחד עמו במורד דמות האדם וייעודו; עולם שלם נפרש בפני הגולש אך עולם זה כולל את המציאות העלובה ביותר שהאדם יכול להגיע אליה. הכל כלול. מדבר אחד לא ניתן להתעלם: הרשת היא חלק ממציאות החיים, והיא יוצרת ממדים נוספים של התהלכות במציאות עצמה. לא ברור עד כמה האפשרות של פרישות מוחלטת ממנה אפשרית. המבקש לעשות זאת ימצא עצמו לא רק בקושי טכני ההולך וגובר, עד שידמה הדבר להכרעה שלא להשתמש במכשיר הטלפון כי הוא מעודד לשון הרע, אלא שעולמו נחסם בפני כל אוצרות הידע שהרשת מאפשרת. ברם, קבלתה כפי שהיא משמעה הכנסת הנחש הקדמוני לתוך הנשמה האלוקית שבתוכנו, שהוא דבר שלא ייעשה.

בשתי דרכים אפוא יש ללכת כדי להתמודד עימה, כמו שאנו מתמודדים עם כל אתגר רוחני העומד בפנינו. ראשונה בדרכים היא הדרך המסגרתית. יש לעשות את כל שניתן כדי ליצור מסגרת גלישה נאותה יותר. בין האפשרויות השונות העומדות בפנינו יש לכלול את ההתחברות לרשת דרך ספק שרות המאפשר סינון, או רכישת תוכנות סינון מיוחדות; הכרעה שהמחשב נמצא במרכז הבית ואין גלישה בשעות מאוחרות או במנותק למה שמתרחש בביתו של אדם, עד כמה שהדבר ניתן בעולם המחשבים הניידים ועוד ועוד. עיצוב החיים בדרך המקרינה את הרצון לשמור על טוהר עולמנו יש בו חשיבות בעד עצמה. גם בתחום החינוכי דומה כי השאלה לגבי אופי החברה והיחסים בין בנים לבנות מחווירה מול האתגרים העומדים ברשת.

ברם, המבקש להתמודד עם אתגרים רוחניים על ידי בניית מסגרות בלבד דן את עצמו מראש לכישלון. מסגרת לעולם אינה מבטיחה דבר. מסגרת מאפשרת - אך אינה יוצרת מצב וודאי. לא זו בלבד, אלא שקשה מאוד להכריע מה נחשב מקום "כשר", שהרי אתרי העיתונות רוויים הכפשה והלבנת פנים ולשון הרע, אתרי המדע רוויים ענייני מדע הקשורים בעולם הצניעות, ובפורומים דנים על כל נושא שבעולם. אפילו חלקי האתר הקשורים בשאלות לרבנים ובדו שיח עימם חושפים לעיתים הרבה הרבה יותר מטפח, ומציירים תמונת עולם שאינה פשוטה כלל ועיקר להתמודדות מסגרתית עימה. על כן, לא ניתן לתלות את כל יהבנו בפתרונות מסגרתיים - לא בפיתרון התובע התנכרות מוחלטת והתנתקות מהרשת, ולא במסננים למיניהם ובספקים "כשרים" - אם כי נדגיש שוב את החשיבות הרבה לעשות זאת.

עיקר העיקרים בסופו של דבר הוא הבחירה החופשית הטובה של האדם. היא זו שזקוקה להעצמה, והיא זו שנתבעת מאתנו בזמן הזה. הבחירה החופשית הטובה של האדם המצורפת למסגרות נאותות, היא זו שתאפשר לו לעמוד מול ההתפתות הגדולה להלבין פנים ולהכפיש, לגלוש לאתרים מסואבים ולהשתמש בצדדים האפלים של הרשת. השיח של האדם עם עצמו, של הורים עם ילדים, של מחנכים עם תלמידיהם ושל רבנים עם קהילותיהם צריך אפוא להאדיר את האמת הפשוטה והברורה: האדם הוא צלם אלוקים, בעל בחירה חופשית, והוא יכול לעמוד מול כל פיתוי אם הוא יבחר נכון. המסגרת אמנם מסייעת לו, אולם עיקר העיקרים הוא דמותו העצמית הבוחרת בטוב ומואסת ברע. דרך התמודדות זו מביאה הרבה ברכה בכנפיה, בשל העובדה שהיא פונה אל היסוד המוסרי הבסיסי הנטוע בלב כל אדם, ומחזרת יסוד זה כבסיס התנהלותו מול האתגרים הגדולים שעומדים בפניו. הבחירה החופשית הטובה היא אפוא היעד העיקרי של החינוך העצמי שאנו חייבים להעמיד בפנינו בזמן הזה, ויש בה גם בשורה עצומה, כי היא נוגעת במהות הישרה של נשמתו של אדם.