מסמנים שבילים למבצר חשמונאי סודי בשומרון

הוועדה לסימון שבילים סימנה השבוע 7 מסלולי טיולים באורך 25 ק"מ בשומרון. ביניהם המבצר החשמונאי ארומה, שלא היה מוכר למטיילים עד היום. מסיקה: "יום חג לשומרון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/11/13 17:53 כה בכסלו התשעד

מסמנים שבילים למבצר חשמונאי סודי בשומרון

מחלקת התיירות במועצה האזורית שומרון פועלת במרץ להפוך את השומרון למרכז הטיולים של ישראל. השבוע הגיעה הוועדה לסימון שבילים לסמן שבילים בשומרון. במשך 4 ימים מבוקר עד ערב טרחו מסמני השבילים של הוועדה לסמן מסלולים לשים את השומרון על המפה.

מזה 20 שנה לא סומנו שבילים חדשים בשומרון ובאופן כללי סימון שבילים חדשים הוא נדיר. אולם בשנה האחרונה מקדם נתי ישראלי העומד בראש מחלקת התיירות במועצה האזורית שומרון יחד עם יאיר אלמקייס העומד בראש מדרשת השומרון את הנושא מול הוועדה לסימון שבילים בחברה להגנת הטבע. הסנונית הראשונה נראתה בקיץ האחרון אז סימנה הוועדה כ 8 קילומטרים בנחל קנה ובחרבת סמארה, אולם השבוע הגיעו מסמני השבילים לסמן את המסה העיקרית של מסלולי הטיולים בשומרון ונעזרו במדריכי המדרשות בשומרון: מדרשת חלקת השדה ומדרשת השומרון.

השבוע סימנה הוועדה 7 מסלולים המתפרשים על לא פחות מ 25 ק"מ ברחבי השומרון הירוק. הוועדה סימנה בין השאר את השביל מפדואל למבצר דיר קלעה - המבצר הביזנטי הגדול ביותר במערב השומרון שנבנה בעקבות המרידה השומרונית במאה ה 5-6 לספירה, נחל השופט ("ואדי אל חכם") והמעיינות למרגלות בית אריה ועוד. אולם גולת הכותרת היא ללא ספק סימון מסלול שרגל מטייל מן השורה טרם דרכה עליו, המבצר החשמונאי ארומה. רגע לפני חנוכה, הגיעו מסמני השבילים לסמן שביל חדש שיביא את המטיילים לאחד המבצרים החשמונאים הגדולים בארץ, והצפוני שבהם, שהוקם ע"י יוחנן החשמונאי (הורקנוס) גדול מצביאי החשמונאים שהקים את המבצר כדי להגן על ההתיישבות היהודית בשומרון מפני התקפות. המבצר הוקם במאה השנייה לפני הספירה, והוא המבצר החשמונאי היחיד שאינו ממוקם במדבר. אגב בתקופה זו גם פורחות בכל המדרון הצפוני של התל, עשרות חלמוניות, שבפריחתן הצהובה-נראות כמאות נרות חנוכה שזוהרים בכל השטח.

גרשון מסיקה ראש מועצת שומרון ומי שמקדם את הנושא במרץ ואף התכבד לסמן את הסימון הראשון אמר: "זהו יום חג לשומרון. התיירות היא ללא ספק הדרך הטובה ביותר להכיר את ארצנו בדרך לא אמצעית. וסימון השבילים יאפשר למטיילים מכל רחבי הארץ להכיר את הנופים והאתרים ההיסטוריים בשומרון ביתר קלות". בהתייחס למבצר החשמונאי הוא אמר: "המבצר כמו אתרים היסטוריים רבים אחרים כאן הם הוכחה נוספת לכך שהשומרון מאז ומתמיד היה שייך לעם ישראל, אנחנו רק באנו לפדות את הפירעון וליישב מחדש את המקומות בהם התגוררו אבותינו במשך כל השנים. לא גזלנו דבר, להפך המקום נגזל מאתנו"

צחי דיקשטיין מנכ"ל איגוד המדרשות צחי דיקשטיין אמר על הדברים: "מדרשות האיגוד אשר בשומרון פועלות מזה שנים רבות להנגשת נופי השומרון ואבני השומרון לרבבות ישראל. סימון השבילים מהווה נדבך לפעילות זו".