מכורים להארי פוטר? אתם חייבים להשיג את ההגדה לפסח הזו

תחשבו על ארבעת בתי הוגוורטס ועכשיו על ארבעת הבנים - מוצאים את הקשר? הרב משה רוזנברג מציג את הגדת פסח בפורמט קצת אחר

חדשות כיפה אלינור גמליאל 27/03/17 17:49 כט באדר התשעז

מכורים להארי פוטר? אתם חייבים להשיג את ההגדה לפסח הזו

ומה אם היינו אומרים לכם שהפסח שלכם לא היה שלם עד עכשיו ומה שחסר כדי להפוך אותו לקסום במיוחד הוא.. הארי פוטר? מופתעים? חכו, סביר להניח שתהיו מופתעים עוד יותר לשמוע ש״ההגדה הבלתי רשמית של הוגוורטס״ נכתבה על ידי רב בשם משה רוזנברג ושהיא מככבת בראש רשימת רבי המכר בענקית המסחר אמאזון.

ההגדה נשענת על קוי דמיון בין שני העולמות, או, אם להיות יותר מפורטים: בין ארבעת בתי הוגוורטס לבין ארבעת הבנים של הסדר: כל אחד מהבנים והבתים נבדל בתכונה עיקרית בולטת שמהווה את התשוקה שבו. מבולבלים? גם אלו מאיתנו שפחות יתחברו אל הרעיון ימצאו אותו לכול הפחות מבדר ומומלץ שלא לחפש דקויות ברצינות תהומית. אחרי הכול, הרב רוזנברג מלמד יהדות לכיתה ה׳ בנוסף ללימודי טכנולוגיה באקדמיה ולהיותו רב בית כנסת בקווינס. ברור שבקווינס, לרגע חשבתם מדובר ברב ישראלי? הרבנים שלנו נטולי ההומור הדרוש כדי ליזום הגדה כזו, ובמובן הזה, מזל שיש לנו גם רבנים כאלה. אתם יודעים מה אומרים על הומור ועל יהדות.

הרב רוזנברג מספר שהמניע לכתיבת ההגדה המקורית היה התאהבותו בסדרת הספרים. ״כשהתוודעתי לסדרת ספרי הארי פוטר הבחנתי בכך שהספר כתוב בשפה אוניברסלית שהתלמידים שלי הבינו. התאהבתי בספרים בעצמי - לעולם לא אוכל להרים פרוייקט שאני לא מתחבר אליו. ג׳יי קיי רולינס (מחברת סדרת הארי פוטר) הצליחה לפצח את הסיפור האנושי של כולנו, ההומור, הנעורים ותכונות האופי הנילווים אליו. בנוסף, הספרים מתייחסים לכל כך הרבה עניינים מהותיים בחיינו והמסרים שעולים ממנו תואמים לכל כך הרבה ערכים יהודיים שאנחנו מנחילים לילדים שלנו. תפקידי היה לחבר את הנקודות אל חיינו אנו ובכך להתחבר לחוויה של ילדנו״.

ומה לגבי ההצלחה המסחררת? ״הנחתי שיהיה עניין, העניין היה להגיע לאנשים. אני חב חוב עצום לילדיי, הם היו הצוות שלי: הם הקימו עמוד פייסבוק, רשימת תפוצה, שלחו הודעות.. ידענו שהקהל שם ופשוט צריך להגיע אליו״. פסח קסום לכולנו!