מיוחד לשבוע הספר: חברי הכנסת ממליצים על הספרים האהובים עליהם

איילת שקד ממליצה על הביוגרפיה של יגאל אלון, חוטובלי התרגשה מ"בעוז ותעצומות" ועליזה לביא הרחיקה לכת עד לסופרת הארגנטינית אלסה אוסוריו אור. כנסו לכל מצעד ההמלצות של הח"כים

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/06/13 17:02 ב בתמוז התשעג

מיוחד לשבוע הספר: חברי הכנסת ממליצים על הספרים האהובים עליהם

ההמלצה של איילת שקד - יגאל אלון: אביב חלדו

אחד הספרים האהובים עליי מהשנים האחרונות הוא הספר ״אביב חלדו״ מאת אניטה שפירא. זו ביוגרפיה על חייו של מפקד הפלמ"ח לשעבר - יגאל אלון, בכיר המצביאים במלחמת יום העצמאות, מעצב גבולות המדינה ושר בממשלות ישראל.

הספר מתאר את ילדותו ובגרותו של אלון ומשלב תיאור מרתק של תקופת קום המדינה, הקמתה והתפתחותה. בשלהי במלחמת העצגמאות אמר אלון לבן גוריון: "זוהי ההזדמנות שלנו. בוא ונכבוש את יהודה ושומרון!". אולם בן גוריון, בעקבות לחץ בין לאומי בחר לעצור את המהלך.

יגאל אלון גם טבע את המונח ״גבולות בני הגנה״. הספר סוחף את הקורא בתיאורים מדויקים על מהלכי מלחמת יום העצמאות, על הקשיים והדילמות של ההנהגה ועל תיאורי הקרבות הקשים. אלון, אשר היה עקבי מאד, לא היה מוכן לחזור לגבולות 67. על רקע זה נמצא היה ביריבות, עוד מתקופת הפלמ״ח, עם משה דיין. הייתה זו יריבות שהשפיעה על כל מהלך חייו.

החיבור שלי לספר נובע מכך שכשקראתי את הספר הצלחתי ממש להחיות בעיניי את תקופת הפלמ״ח ומלחמת העצמאות. בכתיבה חזקה ומרתקת מגישה לנו שפירא מופת של ביוגרפיה ושל היסטוריה של תקופה. מומלץ בחום.

ההמלצה של ציפי חוטובלי - בעוז ותעצומות

אני ממליצה לגולשי כיפה לקרוא את הספר ”בעוז ותעצומות“, אוטוביוגרפיה המבוססת על חומרים שהקליט, תיעד וכתב הרב שלמה גורן בעצמו. הספר, שנערך על ידי אבי רט, מציג את עולמו האישי של הרב גורן, שחווה מקרוב את המאורעות הגדולים שעיצבו את זהותה של מדינת ישראל.

אני ממליצה לקרוא את הספר הזה דווקא בימים אלו, כאשר הקרב על הרבנות הראשית בעיצומו. הרב שלמה גורן זצ"ל היה איש אשכולות והביא להישגים כנגד כל הסיכויים. הייתה לו משנה סדורה והבין את המציאות החברתית ואת הדינמיקה בחברה הישראלית שהתפתחו עם השנים לאחר הקמת המדינה.

ההמלצה של עליזה לביא - אור

ספרה המרתק של הסופרת הארגנטינית אלסה אוסוריו - "אור" (כתר), לא זכה בארץ להצלחה. אוסוריו כתבה כתב אישום פוצע בחריפותו נגד שלטון הגנרלים והחברה הארגנטינית. ספרה חושף דפוס של משטר צבאי באמריקה הלטינית הנשלט על-ידי חונטה (בספרדית וועדה) או על-ידי קבוצת אנשי צבא. ובמקביל עצבה אוסוריו ביד אמן נתיב התמודדות אישי וכלים לשיקום העתיד האנושי. ברגישות רבה מתארת אוסוריו את סיפור החיים של דמויות שונות שאינן מודעות לקיומן של דמויות אחרות.

אהבתי את העצמה שהספר עורר בי. מצאתי את עצמי נעזרת בו וממליצה עליו בהרצאות רבות ובמפגשים עם קהלים. אך לצערי לא מצאתי אותו בחנויות. פגישה מקרית עם צביקה מאיר מנכ"ל כתר דאז נתנה לי הזדמנות ללמוד מקרוב. שאלתי אותו איך זה יכול להיות שהוא מחזיק באחד מהספרים היותר טובים שפורסמו בישראל ושאף אחד לא שמע עליהם. צביקה חייך ואמר: ”זה ספר בלי מזל“. ספרתי לו על אהבתו של דובי איכנוולד המו"ל שלי לספר, על המקום שהספר מצא בשיחתי הראשונה אתו כשבאתי לשכנע אותו להוציא את ספרי ”תפילת נשים“.

צביקה לא היסס וענה: אז אולי נוציא את זה יחד עם ידיעות? משנה מקום, משנה מזל. ובאמת כעבור שנתיים בשבוע הספר התפרסם הספר עם שם שונה - ”האור של לוס“ בהוצאה משותפת של ידיעות-ספרים וכתר. מחשבה רבה הוקדשה לעטיפת הספר, עיצובה ולשם הספר. גם הפעם לא נרשמה הצלחה. הספר כמעט ולא נמכר. המלצתי עליו כשעמדתי בדוכני שבוע הספר - אך לא הצלחתי לשכנע. והנה ניתנה לי עוד הזדמנות. לכו לקרוא.

ההמלצה של הרב אלי בן דהן - אם הבנים שמחה

הייחודיות בספר "אם הבנים שמחה", היא היכולת של הרב יששכר שלמה טייטכל הי"ד, המובאת בספר, לשנות את השקפת עולמו, ממתנגד לציונות ולעלייה לארץ ישראל לתומך נלהב, מרצה וסופר בעניין.

מעטים מבני האדם, מסוגלים לשינוי מחשבתי שכזה, גם אם האירוע שחוו הוא טראומטי מאוד. הרב טייכטל לא רק שינה את תפיסתו שלו, אלא עמל בכדי לשנות את תפיסתם של רבים נוספים. תחושת השליחות שלו והדבקות במטרה, ראויה להערצה אף יותר, על רקע העובדה שהוא עצמו לא זכה לעלות לארץ ישראל. הוא נרצח בידי הנאצים לקראת סוף המלחמה.

הספר שכתב, המהווה מעין צוואה לדורות, יצא לאור מאז במהדורות רבות והפך לאבן יסוד בספרייה הדתית לאומית, במדינת ישראל המתחדשת.

בספרו מתייחס הרב טייכטל להיבטים שונים של הציונות בראייה תורנית-הלכתית, ומנתח את ההשפעות הרוחניות על עם ישראל בגלות. הוא גם מותח ביקורת חריפה ביותר על רבנים שנטשו את קהילותיהם וברחו למקומות מקלט. הוא מסביר היכן הוא וחבריו טעו ומביא ציטוטים מהתנ"ך, המשניות, התלמוד ומחז"ל, המדברים בשבח המגורים בארץ ישראל ועלייה לארץ.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן