מדריך ליינן הנבוך

עשרות סוגי יינות מחכים לכם על המדפים, אבל איזה יין תבחרו לליל הסדר? רונן פרלמוטר עם רשימת היינות המומלצים לחג

חדשות כיפה רונן פרלמוטר 01/04/12 10:12 ט בניסן התשעב

מדריך ליינן הנבוך
sh0dan-c-by, צילום: sh0dan-c-by

האבולוציה של הידורי פסח עולה שלב. בתחילה כולם הקפידו רק על מצות שמורות מהודרות, עם כל השאר הסתדרנו איכשהו. בשלב השני התווספו הידורים על מרור ("גוש קטיף") ושאר ירקות והנה הטרנד החדש הוא - יין איכותי למצוות ארבע הכוסות. ההידור איננו רק בכשרות היין (רוב רובו של היין בארץ כשר למהדרין) אלא בעיקר באיכותו. אם בעבר רוב הישראלים היו שותים ארבע כוסות של מיץ ענבים או מקסימום "יין פטישים" מתוק, הרי שכיום יותר ויותר ישראלים (כן - גם מהמגזר הדתי) מבינים שיין טוב איננו סוג של 'פלצנות' יאפית או פוזה, אלא חלק משלים לארוחה מוצלחת. בשר איכותי קונים? קונים! מצה שמורה מהדרים? מהדרים! בגדים חגיגיים לובשים? בטח שלובשים! - אז למה להיתקע עם יין נחות? זו כבר לא בושה ולא 'בון-טון' גבעת שמואלי לרכוש יין יבש או חצי יבש איכותי למצוות החג.

יינות החג, מהקל לכבד (צילום: יחצ)

בבואכם למדפי היין, בין אם זה במרכול ובין אם בחנות המתמחה, אתם עלולים להתבלבל מהשפע. התויות כל כך מגוונות, הסוגים רבים, ואתה עומד נבוך ושואל את עצמך - מה ההבדל בין בקבוק ה"שיראז" מאוסטרליה לבין בורדו צרפתי? (רמז - רמת חומציות ואחוז האלכוהול) מה בין קברנה סוביניון לסוביניון בלאן? (רמז -הצבע...) ומה עדיף - יין מיושן או יין צעיר ורענן? (רמז - תלוי לאיזה אוכל ישודך היין)

האמת צריכה להיאמר: לא די בסקירה קצרצרה כדי להסביר את כל תורת היין. ההמלצה שלי היא להגדיר את התקציב שיוקדש לנושא, לרכוש על סמך טעימה מוקדמת (בחנויות יין רבות יש אפשרות כזו. גם אם לא מכל המגוון - מחלקו), על סמך המלצה של המוכרן חנות היין (חנות יין מקצועית תעסיק רק מוכרנים המבינים ביין) וגם לעלעל ולהתרשם מהמלצות עיתונאי יין בכלי התקשורת השונים. אופציה נוספת ולא רעה לרכוש יינות סבירים במחירים מעולים היא המבצעים של רשתות השיווק בימים שלפני החג (מי אמר 4 במאה?). וכלה ביינות פרימיום וסופר-פרימיום שעלותם מגיעה למאות שקלים עבור שלשת רבעי ליטר נקטר הענבים. הכל תלוי בעומק הכיס ובעומק ההבנה.

הנה ההמלצות שלי לארבע הכוסות (ועוד אחת - לאליהו הנביא), מהקל אל הכבד, גם בטעם וגם במחיר:

מוסקטו סלקטד 2011, יקבי כרמל

היין שיחליף את מיץ הענבים שלכם, אולי אפילו את הקוקה קולה. רק 5.5% אלכוהול, מתיקות נעימה (טבעית, ללא תוספת סוכר!) ובועות קטנות וקלילות (גם כאן - תסיסה טבעית, לא 2 CO) הממלאות את הפה בשמחה. נסו גם אחיו האדום - הקריניאנו. לכל הדעות - ארבע כוסות מהודרות במחיר מצחיק (מחיר במבצע - 4 במאה!)

קברנה סוביניון טרה רוסה 2009 אדמה, יקב תבור

יין חביב שהתבגר כשנה בחביות צרפתיות. יש לו צבע בורדו-רובי בינוני, ארומות של פטל, מעט קסיס, מנטה ואדמה טריה (זה טוב...). בפה הוא תוקפני בהתחלה והאלכוהול בו מודגש (בכל זאת - 14.4%), אבל לאחר זמן מה הוא נרגע קמעה ומספק טעמים רחבים ומתקתקים. הייתי נותן לו כמה חודשים עוד לנמנם ולהירגע, אבל בהחלט אפשר ליהנות ממנו כבר בליל הסדר. אגב, גם המחיר מצוין! (מחיר מומלץ - 55 ₪).

קריניאן רזרב 2009, יקבי בנימינה
זן הענבים הנפוץ ביותר בישראל עושה קאמבק. אם עד עתה הוא שימש בעיקר ליצור יינות פשוטים ומיץ ענבים, הרי שבשנים האחרונות גילו הייננים את הפוטנציאל שבו והחלו לעשות ממנו יין איכותי ומיוחד. כזה הוא גם היין שלפנינו. מקור הענבים בכרם שלמרגלות כפר תבור, והיין התיישן כשנה בחביות אלון. הוא ניחן בצבע ארגמני-סגול עמוק והוא מפגין שפע של ארומות פטל שחור בשל, פלפל לבן, פריחה אביבית ואף מעט אדמתיות וקפה. כשתטעמו ממנו (לגלגל על הלשון!) תגלו מרקם עשיר ומתובל עם אפטר-טייסט ארוך. כדי שהוא אכן יפגין את הטעמים המתוארים לעיל - אל תשכחו לחלוץ ממנו את הפקק כשעה-שעתיים לפני תחילת הסדר! (מחיר מומלץ - 89 ₪).

פטיט סירה-זינפנדל רזרב, 2010, יקבי רקנאטי

יין מליגה אחרת, למשקיענים שבינינו. צלע אחת מתוך שלוש המרכיבות את המיני-סדרה הים תיכונית השווה של היקב. מהכוס מופצות ארומות של מוקה, וופל בלגי, קקאו ומעט חמאה. בחיך הוא רחב אך לא מוחצן, חומצי במידה, פירותי ("שסק ומשמש") ובעל סיומת מנטה אלגנטית. בנוי לתלפיות. שאפו! (מחיר רשמי - 110 ₪).

נבל 2010, יין בסגנון פורט, יקב טפרברג 1870

ניסיון חלוצי ביקב ליין בסגנון פורט. זהו יין מתוק מאוד (מתיקות טבעית) ומחוזק באלכוהול (בסה"כ כ-18%!), והוא התיישן כשנה וחצי בחביות עץ, בשמש הקופחת של עמק האלה. כתוצאה מכך הוא הצטמצם והתרכז מאוד ונוספו לו ארומות מופלאות של פירות מיובשים (דבלים, חרובים ושזיפים) לצד שוקולד מריר דחוס וליקר דובדבנים. הפה אופייני בעשירותו, מתוק מאוד אך לא מעיק. ליגמו ממנו לגימות מדודות ואז תצליחו לרדת לעומק הפוטנציאל שלו. גם הדודה הזקנה תהנה סוף סוף מיין! (מחיר מומלץ - 119 ₪).