לתשומת ליבך מירי רגב: תכנית הפיוט המזרחית נזנחת

שרת התרבות הודיעה כי תלחם על מקומה של המוזיקה המזרחית ברדיו אך מתברר כי תכנית תרבות הפיוט המזרחית של רשת מורשת מועברת לתדר זניח ללא הודעה מוקדמת למאזינים

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 29/03/16 15:40 יט באדר ב'

לתשומת ליבך מירי רגב: תכנית הפיוט המזרחית נזנחת
shutterstock, צילום: shutterstock

שיעורו השבועי של הרב הראשי, הרב יצחק יוסף, החל להיות משודר לפני כשנה ברשת מורשת של ערוץ השידור לאחר הסכסוך של הרב עם רדיו 'קול ברמה' ששידר את השיעור עד אז. אך מי שמשלם את המחיר הם דווקא חובבי המוזיקה הפיוטית המסורתית של יהדות המזרח שתכנית הדגל שלה 'מזמור שיר' הורדה בשבוע שעבר מהתדר המרכזי של הערוץ.

התכנית משודרת כבר חמש עשרה שנה מדי שבוע ברשת מורשת של קול ישראל בהגשתו של רפי איש רן והורדתה בשבוע שעבר הייתה אף ללא שום הודעה מוקדמת למאזינים וההפקה ואורחיה ידעו על ביטול התכנית שהייתה אמורה להיות משודרת במוצאי שבת רק ביום חמישי. התכנית הועברה בינתיים לתדר ניסיוני של הערוץ שבו משודרים בדרך כלל שידורים חוזרים ואין לו עדיין כמעט האזנה, זאת כאמור ללא שום הודעה למאזינים.

"אסור לבטל תכנית כזו", אומר ל'כיפה' רבו של הישוב קידר, הרב אליהו אבא שאול, "זו תכנית חשובה מאד שמעבירה ושומרת על הנוסח המקורי של קהילות רבות. ניתן היה להעביר את התכנית לזמן אחר, אך לבטל אותה זה חמור מאד במיוחד שמדובר בתכנית שרבים מאזינים לה ועוקבים אחריה באדיקות", אומר הרב אבא שאול.

הפייטן רוני איש רן, ובן דודו של מגיש התכנית, שמגיש פינה קבועה בתכנית כמו גם הרב דוד מנחם אומר ל'כיפה' כי הופתע מהשינוי במיקום התכנית, "יש לי הכבוד ללוות את התכנית מיומה הראשון, בראשיתה כיועץ מוזיקלי כללי ובעשר השנים האחרונות בהגשת פינה מוזיקולוגית בת שתי דקות. במקביל אלי מגיש ר' דוד מנחם פינה שעוסקת בביאור, פרשנות ודרשנות הטקסטים, שנינו עושים זאת ללא תשלום או תגמול כלשהו. במהלך השנים צברה התכנית תאוצה והפכה מתכנית נישה שולית ודלת מאזינים לאחת התכניות המובילות והמואזנות ביותר בתחום הפיוט והמוסיקה הקלאסית-מזרחית ברדיו הישראלי", אומר איש רן.

לדבריו, התכנית שמה לה למטרה להביא את עולם הפיוט המזרחי על עומקיו הטקסטואליים והמוזיקליים אל הציבור הרחב, לשמש בית לפייטנים ותיקים וצעירים, המעוניינים לחשוף את יצירתם וכמובן לתת לקהל הרחב, צרכני הפיוט והמוזיקה המזרחית, שעה רדיופונית שבועית עם המוזיקה ועולם הפיוט הקרובים לליבם .

"לאורך השנים אנחנו מקבלים הרבה תגובות מחזקות מכל מיני סוגים. אחת המרגשות ביותר בשבילי היא מאנשים, לרוב מבוגרים או מבוגרים מאד שאומרים לי משהו כמו "אני מקשיב לתכנית כל שבוע ונהנה מאד מהמוזיקה, אני שומע אותך מדבר ולא מבין שום דבר ממה שאתה אומר אבל מתרגש מהכבוד שאתם עושים למוסיקה שלנו, לעדות המזרח...", וכיוצא בזה", אומר איש רן.

מרשות השידור נמסר בתגובה: "רשת מורשת רואה כזכות לשדר את התכנית מזמור שיר מזה כ 15 שנה. ותמשיך לשדר אותה בעז"ה גם בעתיד. התכנית לא הורדה מלוח המשדרים ומשודרת מזה כחצי שנה בכל מוצאי שבת בשעה 20:00 זאת בשל שיעורו של הראשון לציון המשודר בשעה 21:00 ומתוך רצון לתת ביטוי לעולם הפיוט, התכנית משודרת בתדרים החדשים בפריסה ארצית 90.5,90.8,92.5,100.7 ובשידור חי באתר ובאפליקציה. לפני כשבוע הושלמה פריסת המשדרים המלאה של רשת מורשת בתדרים החדשים והיא נקלטת כעת בדומה לשאר רשתות קול ישראל בכל רחבי הארץ".