כרחוק מזרח ממערב? - ביקורת מופע

מבקר המוזיקה, נתנאל לייפר, מסקר את הופעתו של האיש שמחבר את מזרח ומערב בצורה הטובה ביותר - המוזיקאי אליהו דגמי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 18/11/15 20:44 ו בכסלו התשעו

כרחוק מזרח ממערב? - ביקורת מופע
נתנאל לייפר, צילום: נתנאל לייפר

אליהו דָגמי הוא המאסטר הגדול של השילוב בין מוזיקה מערבית למזרחית, להקת 'הלווים' שלו היא אחת מאבני היסוד של המוזיקה היהודית המקורית ושל הכבוד הגדול שראוי למסורת הפיוט העשירה של יהדות המזרח. האלבום הראשון והיחיד של הלהקה השפיע על מיטב היוצרים בתחום החל באהוד בנאי, ברי סחרוף ועוד רבים וטובים שמעריכים עד היום את חשיבותה של הלהקה.

הופעת ההשקה של אלבומו החדש של דגמי - 'אליהו' במסגרת פסטיבל העוּד הייתה מחווה מרגשת במיוחד לאחד האמנים הגדולים ביותר שמסתובבים בינינו. מול 'הצוללת הצהובה' עמוסה לחלוטין ניגן דגמי במשך יותר משעה וחצי שירים מאלבומו החדש ומאלבומם המיתולוגי של הלווים לקול תשואות הקהל שהגיב בהתלהבות רבה ליכולות ולמוזיקליות המיוחדת של דגמי.

דגמי רגיל בדרך כלל להיות האיש בירכתי הבמה וניכר שהוא אינו רגיל עדיין לעמוד בפרונט מול הקהל, אך למרות זאת הוא מצליח בעזרת חינניות, עממיות, צניעות וענווה משכנעים והתבדחויות עצמיות ועם הנגנים, לכבוש את לב הקהל ולהעביר את המוזיקה הנפלאה שלו בצורה מקצועית ומעניינת.

דגמי ניגן במהלך הערב על גיטרה חשמלית מותאמת לרבעים (גיטרה אותה רכש מיוסי אלפנט המנוח) ובסאז (כלי מיתר פרסי) ובגלמה יחד עם שניים מחבריו עוד מלהקת הלווים המקורית - עופר בניטה על התופים וארתור ששון אליהו על הבס. אליהם הצטרפו אילן קינן על גיטרה אקוסטית ועוּד, דוד דגמי (הבן) על כלי הקשה ואיתי בן נון על כלי נשיפה אקוסטיים ועל EWI - כלי נשיפה אלקטרוני שהעשיר מאד את העיבודים.

ההופעה נפתחה בקטע אינסטרומנטלי מתוך האלבום הראשון של הלווים (המלך) כשדגמי עולה לבמה רק עם חבריו ללהקה המקורית, בניטה ואליהו ורק לאחר מכן הוזמנו שאר חברי הלהקה להמשך המופע.

רוב המופע היה אינסטרומנטלי, מלבד כמה קטעי שירה בהם התארח הזמיר שי צברי ששר אוקטבה מעל קולו הנמוך של אליהו. השניים ביצעו יחד שירים מהאלבום החדש וגם מהאלבום הראשון של הלווים וסיימו ב"הושענא" בביצוע סוער במיוחד שגרם לקהל למחוא כפיים דקות ארוכות ולהריע לאליהו והלהקה ב"סטנדיג-אוביישן" ארוך.

הקהל הגיב בהתלהבות גם לביצוע של הפיוט 'יעלה', שדגמי והלווים האחראים הראשיים לפרסומו הרב של הפיוט בשנים האחרונות, פרסום שהביא לביצועים רבים שלו. הקהל הצטרף בשירה אדירה בפזמון שנראה שהפתיעה את דגמי, שנהנה (בצדק) מכל רגע.

בתור חובב מושבע של להקת הלווים ועבודותיו של דגמי כבר יותר מ-15 שנה, המופע העיר לחיים מול עיניי את להקת הלווים וגרם לי להנאה רבה מאד. דגמי שמנגן במיטב ההפקות האתנו-רוקיות בישראל בנה מופע מלהיב ומעניין שאני ממליץ עליו בחום רב.

[embed]

]