כל התורה במה - וכולנו שחקנים

בבית המדרש של תאטרון "אספקלריא" מנסים להפוך את התורה לאמנות. בימות התאטרון, שנחשבו בעבר למוקצה מחמת פריצות, הפכו לכר פורה ליצירה תורנית-אומנותית

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 21/05/13 18:54 יב בסיון התשעג

כל התורה במה - וכולנו שחקנים
אספקלריא, צילום: אספקלריא

בתי מדרש קלאסיים, חסידיים ואפילו בתי מדרש יוצרים של מוסיקה ואמנות אנחנו כבר מכירים בספקטרום בתי המדרש בציונות הדתית. אולם בית מדרש חדש בירושלים מצליח להפתיע, לרענן את הרשימה ולהוסיף פנים נוספות לתורה: בית המדרש ליוצרים של תיאטרון ”אספקלריא“ הוא תופעה חדשה ומעניינת שמנסה לשלב את בתי התיאטראות, שהיו מוקצים, בעבר יחד עם לימוד תורה פורה.

"בית המדרש הוא חלום ישן, עוד מהיום שהקמנו את התיאטרון לפני 13 שנים", מספר חגי לובר, מנהל התיאטרון ושחקן בעצמו. "למדתי בישיבת ”מרכז הרב“ במשך 11 שנים והגעתי מעולם תורני, והישיבות הן בעצם גורם מתווך בין התורה ליצירה. היצירה התורנית באה עד היום כיצירה כתובה כמו ספרים ומאמרים, ומדוברת - כמו שיעורים. השאלה היא, איך לוקחים תורה והופכים אותה ליצירה אומנותית כמו שעשה בצלאל בבית המקדש? זה אבד לנו“, הוא מסביר, ”אין לנו את המתודה והשיטה של אנשים שלומדים תורה והופכים ליצירה בימתית קולנועית או ויזואלית, מפוסלת או מתנגנת. לא רק שאין לנו יצירות אין את הדרך להגיע אליהן. בית המדרש מנסה בענווה ובזהירות לא רק לחולל יצירה בימתית אלא לפענח הדרך את איך יוצרים יחד מתוך תורה“.

צומחים מתוך תורה. בית המדרש של אספקלריא (צילום: אספקלריא)

ב“אספקלריא“ כינסו תחת קורת גג אחת הרכב מעניין במיוחד של תלמידים ביניהם אמנים ורבנים, דתיים וחילונים גברים ונשים. בשלב זה בית המדרש מונה כ-15 עמיתים אולם הוא עשוי להתרחב בעתיד הקרוב. בית המדרש בנוי למעשה מלימוד משותף של יום בשבוע ולאחר מכן לימוד עצמי כל אחד בביתו. בסוף התהליך ייצרו העמיתים יצירות בתחום התיאטרון והאמנות, מתוך הנושא הנלמד בבית המדרש.

"כעת אנו מצויים בתהליך למידה אינטנסיבי חי ותוסס", מספר הרב שמעון קליין, ראש בית המדרש. לדבריו, "בלימוד אנו מבקשים ביחד לדלות תובנות מן הכתוב, להבין את הדמויות ולזהות את עולמן הפנימי. ממפגש למפגש קורם הסיפור עור וגידים".

הרב קליין, האם באמת ניתן לעשות בתיאטרון שימוש ללימוד תורה?

"סיפור מהחיים אפשר לצייר, אפשר לשיר, אפשר להעלות על במה. סיפור טוב מכיל דילמות, צמתים, שיקול דעת, בחירות, פרספקטיבות שונות. הנחת העבודה בלימוד שלנו הוא הבעת אמון. אמון שהיצירות העתיקות שלנו, המקרא המדרש ועד התלמוד מספרות את סיפורו של הקודש, ובהתאמה, נוגעות בחיים, בשלל המורכבות שבהם. הזמנה ראשונה היא לבוא אל הכתוב ולהקשיב. לא להשליך את עולמך עליו, אלא לנסות לזהות את המקום בו נכחו הדמויות, את סולם הערכים את הנפש ואת הרוח. הרווח היא לכאן ולכאן. פנים חדשות ליצירה, וגם הלימוד מקבל נופך חדש, במכוונות שבו אל שאלות החיים, בליבון בית מדרשי נוקב הנוגע בתהומות הנפש".

(צילום: אספקלריא)

בית המדרש של אספקלריא הוא פיילוט תורני מעניין וחשוב שמנסה להביא את התורה אל מחוזות חדשים. אם בעבר בתי התיאטראות היו מוקצים מחמאת מיאוס, הרי שהיום אלה הפכו למסה של תרבות ראויה ואיכותית. בית המדרש של לובר והרב שמעון הוא קטן וראשוני, אולם ככל שילך ויגדל - כך אנו נלך ונרוויח.