כך עיוותו בהארץ את המחקר המדעי

אולי די? הכותרת שביקשה להסית כנגד הציבור הדתי התבררה כמחקר שנעשה בחו"ל בין ילדים נוצרים, מוסלמים וחסרי דת. כך יוצרים תודעה

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 08/11/15 10:40 כו בחשון התשעו

כותרת, לעתים חשובה יותר מהידיעה עצמה. בעידן האינטרנטי בו הקורא מרפרף במהירות על פני ידיעות רבות, הוא אוגר מידע מכותרות קצרות, לעיתים מבלי לצרוך את תוכן הכתבה עצמה. בעיתון 'הארץ' החליטו לנצל את העצלנות הישראלית ופרסמו כותרת קצרה ועוקצנית: מחקר בינלאומי: "ילדים דתיים נבזיים לחבריהם יותר מאשר חילונים".

הגולשים הסקרנים שבכל זאת לחצו על הלינק וקראו את הכתבה גילו כי מדובר במחקר שנעשה בקרב 1200 ילדים ממדינות שונות (ישראל לא בניהן), ובו נמצא כי ילדים נוצרים ומוסלמים נחשבים לילדים שיפוטיים יותר מאשר ילדים חסרי דת.

זוהי אינה הפעם הראשונה שכותרת על מחקר העוסק באוכלוסייה הדתית עושה רעש ברשת, מבלי שיש אמת מאחוריה. לפני כחודשיים, פורסמה כתבה גדולה באתר מאקו, שעסקה במחקר שגילה שילדים חילונים משגשגים יותר מילדים דתיים. גם אז הצליחה הכותרת ליצר באזז גדול בקרב הגולשים, שבתחילה חשבו שמדובר בילדים חילונים לעומת ילדים דתיים - ישראליים. בתוכן הכתבה גילו הקוראים שמדובר בילדים נוצריים בארצות הברית. הטעייה אז הייתה לא רק בכותרת, אלא גם בתמונה שבחרו לפרסם באתר - ילד יהודי דתי שאוחז בידו של ילד חילוני.

(צילום: צילום מסך)