כך נראתה הרצפה בחצרות בית המקדש השני

מחקר ארכיאולוגי הצליח לשחזר רצפות מעוטרות בשטח שהקיף את מתחם בית המקדש השני. אחד החוקרים: "זה ממחיש את המשפט 'מי שלא ראה את בניין הורדוס- לא ראה בניין נאה מימיו'

חדשות כיפה משה ויסטוך 07/09/16 09:40 ד באלול התשעו

כך נראתה הרצפה בחצרות בית המקדש השני
פרויקט סינון הר הבית (צחי דבירה), צילום: פרויקט סינון הר הבית (צחי דבירה)

מחקר ארכיאולוגי חדש, חושף מרכיבים אדריכליים ששימשו במפעל הבניה של בית המקדש השני וחצרותיו.

באמצעות המחקר, שבוצע ע"י חוקרים מאוניברסיטת בר אילן ובמימון עמותת עיר דוד והקרן לקידום הארכיאולוגיה בישראל, נתגלו כ-600 אריחי ריצוף צבעוניים מאבן. כ-100 מהם תוארכו בוודאות לימי הבית השני. מדובר על תקופת שלטונו של המלך הורדוס (37 עד 4 לפנה"ס).

וודאות התגלית, המוגדרת ע"י החוקרים כגבוהה, מתבססת על מידותיהם התואמות את תקן הרגל הרומית (שאורכה 29.6 ס"מ) ועל מקבילות מארמונותיו של הורדוס במצדה, הרודיון, יריחו ואתרים נוספים. כמו כן, מתבסס התיארוך על רצפות דומות שנתגלו בארמונות ובווילות מפוארות באיטליה, מבנים המיוחסים אף הם לימיו של הורדוס.

(צילום: פרויקט סינון הר הבית (צחי דבירה))

פרנקי שניידר, אחת החוקרות ומומחית לחקר רצפות מעוטרות בעת העתיקה, אומרת כי "השחזור נעשה בעזרת כלים מתמטיים ועל יסוד המקבילות ממפעלי בניה של המלך הורדוס באתרים אחרים". ומסבירה כי ככל הנראה "הרצפות הללו הותקנו על-ידי אומנים זרים מרומא ששלח הקיסר אוגוסטוס לידידו המלך הורדוס, שבנה מחדש את הר הבית במאה הראשונה לפנה"ס".

חוקר נוסף הוא ד"ר גבריאל ברקאי, יזם ומנהל הפרויקט שאמר כי "זו הפעם הראשונה שאנחנו יכולים לראות במו עינינו את פאר הרצפות שעיטרו את המקדש ואגפיו לפני כאלפיים שנה. בהקשר של בית המקדש שבנה הורדוס, אומרת הגמרא ש'מי שלא ראה את בניין הורדוס- לא ראה בניין נאה מימיו'. אנחנו אמנם לא זכינו לראות את בית המקדש בתפארתו, אבל כעת, עם חשיפת הרצפות המיוחדות הללו, אנחנו מצליחים לקבל- ולו מושג קטן, על מאפיין אחד מן הפאר של בית המקדש השני".

הרצפות המקוריות יוצגו לציבור הרחב מחר (יום חמישי 8.9) בגן הלאומי עיר דוד, בכנס הארכיאולוגי השנתי של מכון מגלים.

(צילום: פרויקט סינון הר הבית (צחי דבירה))