כבר שנה, לא הרגשנו כמעט

"עקירה-גירוש-התנתקות – שנה אחרי" - תערוכה חדשה נפתחה בירושלים אביתר היה והתרגש.

חדשות כיפה אביתר וייס 31/07/06 00:00 ו באב התשסו

במשך השנה שחלפה, נדם בתקשורת הדיבור על ההתנתקות. מדי פעם עלו על סדר היום כתבות בנושא הזנחת המפונים, אך גם זה נשכח עד מהרה. גם המלחמה המתנהלת עכשיו בצפון לא מוסיפה, ואולי אף מסייעת, להכחשה שקיימת אצל רוב הציבור הישראלי.

לעומת זאת, יש כאלו שלא שכחו: המפונים עצמם, בני משפחותיהם הקרובים והרחוקים, הנוער שהיה בגוש קטיף ושאר האנשים שהנושא קרוב לליבם. בתערוכה שנקראת "עקירה-גירוש-התנתקות – שנה אחרי", ומוצגת במרכז מורשת מנחם בגין בי-ם, מציגה האוצרת רות פסדר את יצירותיהם של אנשים שחוו על בשרם את הגירוש ואחרים שהנושא נגע בהם. אירוע פתיחת התערוכה התקיים בר"ח אב, אולי כאקט סמלי לתחילת האבל של תשעת הימים. רוב הציבור שהגיע לפתיחת התערוכה היו זוגות מבוגרים (בני 50-60) שלפי ההשתתפות, הסרטים הכתומים והמבטים בעיניים סביר להניח שלפחות חלקם היו תושבי הגוש בעבר.

הרקע שהביא להקמת התערוכה היה העובדה שהמגורשים חוו חוויה עצומה שלא נמדדת כלל במילים. חוויה כזו אפשר לבטא רק בחומר, צורה וצבעים. ואכן, כמה מהעבודות משאירות חותם חזק בנפש. אחד המוצגים הוא ציור של בית עם גינה ומרפסות וחיי משפחה בשחור ולבן, המשובץ בחלקים כתומים. בתוך הציור משולבת ברכת הבית:"בזה השער לא יבוא צער, בזאת הדירה לא תבוא צרה, בזאת הדלת לא תבוא בהלת" וכו', ברכה שאמורה להשרות שלווה ונעימות, ומוצגת בצורה אירונית בעקבות הגירוש. בעבודה נוספת העשויה גבס, מוצג קיר ומתוכו יוצאות עשרות ידיים בתנוחות שונות, שעליהן סרטים כתומים. הידיים מביעות תחינה, בקשה, תפילה ורצון לחלק את הסרטים. לי, המיצג גרם לצמרמורת.

בנוסף, מוצגות בתערוכה תמונות מהגירוש שצולמו על ידי מרים צחי (צלמת מקור ראשון), ענת רוט (שאת עבודת הדוקטורט שלה עשתה על מועצת יש"ע ומלחמתה בהתנתקות) ורפי בן בשט (ממחברי הספר "שחר כתום") התמונות חזקות והן חלק מהתחושה הכללית בתערוכה המכניסה את הצופה ל"אווירת התנתקות".

ברוך שומע תפילה

במקביל לתערוכה התקיימו הקרנות של שני סרטים. "אל הציפור", של יעקב פרידלנד, המספר על פינוי עצמונה הראשונה (שבחבל ימית), ו"האוסף של ידידיה" מאת נעם דמסקי, שהוא סרט דוקומונטרי המספר על ידידיה בן ה-10 שגר במורג ואוסף רסיסי פצצות מרגמה, תרמילי כדורי רובים ומקלעים וכדומה – עדות למציאות החיים המורכבת של הגוש. הסרט מלווה את ידידיה בשעות היום השמחות והפעילות ובשעות הלילה, ומראה את החיים מרובי הקונפליקטים של ילד בן עשר לפני הגירוש, שמתבטאים באוסף המוזר שלו. דילמות ופחדים מהפינוי, האוסף שלא יגדל אחרי הפינוי, הפחד ממחבלים, התמודדות עם השאלה איך להתנגד לחיילים שיבואו לגרש אותו, ועוד. הסרט מלווה את ידידיה עד ליום הפינוי ממש, ומסתיים בסצנה מצמררת בה מצולמת אמירת "תפילת הדרך" באוטובוס שלוקח את המפונים אל מחוץ לגוש. תפילה בה המילים "ותחזירנו לביתנו לשלום" או ברוך אתה ה' שומע תפילה" מקבלות משמעות אחרת.

הסרט "האוסף של ידידיה" יוקרן בשבוע הבא עם הסרט "מגרש ביתי" במקומות שונים ברחבי הארץ.

4 דקות מהסרט "מגרש ביתי"


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368