יעד חדש למטייל הדתי: מלטה

ניסיון לקדם את התיירות לאי מלטה, הנמצא בלב הים התיכון, הוליד את הקמתו של בית חב"ד באי הקטן כמו גם מסעדה כשרה למהדרין. טעימה קטנה מהשלווה

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן, מלטה 21/02/13 11:05 יא באדר התשעג

יעד חדש למטייל הדתי: מלטה
דורון סרי, יחצ, צילום: דורון סרי, יחצ

"אז כמה יהודים חיים במלטה", מצאתי את עצמי שואל את המדריכה המקומית. "בערך שמונים" היא אמרה, אבל אז לחש לי המדריך הישראלי, "זה יותר קרוב למאה-מאה ועשרים..", עד לסוף הטיול התפשרנו על קצת פחות ממאה. ככה זה, שני יהודים ושלוש דעות.

במלטה, אי קטן הממוקם באמצע הים התיכון, אין ממש חיי קהילה יהודית תוססת, אבל זו לא סיבה המונעת מיהודים להגיע לביקור. בשנים האחרונות טיולי הנופש הקצרים לטורקיה נעלמו מחיינו, ובמקומם ניסו חברות התיירות למצוא את היעד הבא שישמש תחליף ראוי לבטן-גב הכל כלול שהציעה טורקיה.

אי קטן וקומפקטי (צילומים: דורון סרי, יחצ)

זה מה שגרם לחברת התיירות "אשת טורס" לפתוח את המפות ולאתר את פנינת החן הבאה של התייר הישראלי - מלטה. לצורך כך הצליחה החברה לחתום עם חברת התיירות המלטזית בלעדיות על טיסות השכר לארץ, כמו גם להזדרז לסגור דילים אטרקטיביים עם מבחר מלונות שבאי השקט, וכעת גם לסייע להפעלתה של מסעדה כשרה - בתקווה שהאחרונה תעזור למשוך גם את המטיילים הדתיים והחרדים. בהחלט חשיבה לטווח רחוק.

אוכל בייתי טעים
אם ציפיתם למסעדת שף עם כוכבי מישלן, כדאי שתנמיכו מעט מהציפיות, בכל זאת להשיג כבד אווז כשר בחו"ל הוא לא דבר של מה בכך. אבל אם האלטרנטיבה שלכם היא לטייל בחו"ל עם אוסף מנות חמות וקופסאות טונה, מיד תרגישו בהבדל העצום. המסעדה הכשרה, "לחיים" שמה, רחוקה מאוד מהתדמית של בתי חב"ד במזרח, ומציעה מסלול של חצי פנסיון הכולל ארוחת בוקר ישראלית (ביצה, סלט, טחינה, חמוצים במחיר של 8€), וארוחת ערב בשרית (24€) הכוללת מנה ראשונה, סלטים, מגוון מנות עיקריות בשריות ואפילו קינוח. לטובת המטיילים מציעים במסעדה גם סנדוויצים לטייקאווי במחירים סבירים (2-3€) - הכל במטרה לאפשר למטייל הדתי להנות מהביקור שלו באי הקסום.

רמה אחרת מבתי חב"ד במזרח

המסעדה הצעירה, נפתחה לפני כשבועיים, וניכרים בה חבלי הלידה. למרות שלמקום גוייס שף מקומי שכבר בישל בלא מעט מטבחים, המסעדה עדיין לא ערוכה לקלוט במקביל שלושים סועדים, ועל מנת לחסוך בשלב הראשוני, על הגשת האוכל אמונים שליח חב"ד הרב חיים סגל ורעייתו, האחרונה גם אחראית להרכבת התפריט העשיר של המסעדה. "לא פשוט היה להרכיב את התפריט" היא מצהירה, "בעיקר לתרגם עבור השף את המתכונים השונים". האוכל המוגש במקום ללא ספק עונה על ההגדרה אוכל בייתי טעים. המנות שטעמנו היו גדושות, עשירות ובהחלט טעימות, מנות שהצליחו להשביע אותנו אחרי יום מפרך.

"אנחנו לא מתכוונים להתפשר על נושא הכשרות" מצהיר הרב סגל. את המוצרים הכשרים למסעדה הוא מייבא מאנטוורפן, ואת חלקם הוא רוכש במלטה עצמה, לאחר שביקר במפעלים ובחן שהם עומדים בכללי הכשרות המחמירים.

אז מה עושים במלטה?
הבילוי העיקרי במלטה הוא השלווה. כבר בשדה התעופה תוכלו להרגיש בשקט השורר באי הקטן, הבדל משמעותי מבן גוריון הרועש. באי עצמו יש לא מעט חופים, בהם, לדברי הרב סגל, "לא תראו פה את הפריצות שיש ברודוס או בטורקיה" גם זה יתרון. חוץ מזה, לאי מורשת עתיקה של מבנים היסטוריים ותרבות אדריכלית מדהימה, עד שלעיתים נדמה כאילו קפצתם לרומא.
אם במקרה לקחתם גם את הילדים איתכם, תוכלו להנות מלא מעט אטקרציות מים, קורסי צלילה, ואפילו ביקור בחנות המפעל של "פליימוביל" -ללא ספק אטרקציה מקומית לילדים. המחירים במלטה, סבירים ואפילו זולים. נדמה שהמלטזים עוד לא גילו שאפשר לעשות קופה על התיירים המגיעים לביקור.

טעימה מאירופה

אז כמה זה עולה?
לדברי מנחם גנוט, מנהל החטיבה הדתית ב"אשת טורס", "בחברה עמלו לא מעט כדי להרכיב את חבילת הנופש, הכוללת אירוח במלון דולמן רזורט המפואר, ארוחות חצי פנסיון במסעדה הכשרה למהדרין, סיורים מודרכים במקום ועוד"
אז בשורה התחתונה בוודאי תרצו לדעת כמה זה עולה לנו. אומנם החבילה הכשרה, הכוללת את הארוחות הכשרות במסעדה, יקרה בכ 150€ לעומת החבילה הבסיסת, אך גם עם התוספת הזו, הצליחו ב"אשת טורס" לשמור על רמת מחירים תחרותית. כך למשל חמישה ימי חופשה באי הקסום יעלו לכם כ 300€, ובמבצעי הרגע האחרון אף פחות. בעונת הקיץ המחירים יעלו לכ530€ , גם כן לחמישה ימים.

הכותב היה אורח חברת התיירות "אשת טורס" במלטה