יהודה ברקן לכיפה: לא קל להיות שחקן קולנוע דתי

השחקן יהודה ברקן מספר על סרטו החדש, על הפרויקט הבא: חגיגה בסנוקר 2, ומודה: לא קל להיות שחקן קולנוע דתי

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 12/08/15 13:37 כז באב התשעה

יהודה ברקן לכיפה: לא קל להיות שחקן קולנוע דתי
באדיבות צבי פישמן, צילום: באדיבות צבי פישמן

עבור השחקן יהודה ברקן, אחד השחקנים האהובים בישראל, התקופה האחרונה פורה ומוצלחת במיוחד הוא מככב בסרט ייחודי חדש "סיפורי מעשיות של רבי נחמן" שם הוא משחק את תפקיד המלך האנגלי ובמקביל ישנם הכנות קדחתניות לצילום הסרט 'חגיגה בסנוקר 2' סרט המשך לסרט הקאלט שלו שעלה לאקרנים לפני 40 שנה.

שוחחנו עם ברקן לרגל הקרנת הבכורה של הסרט 'סיפורי מעשיות של רבי נחמן" בהפקתו של הבמאי הדתי, צבי פישמן. בסרט שמגולל 4 מתוך סיפוריו של רבי נחמן מברסלב משחק ברקן בתפקיד הראשי כמלך, "לא הכרתי את פישמן, אך כשהוא צלצל אליי וסיפר לי שהוא רוצה לעשות סרט מסיפוריו של רבי נחמן הרעיון מצא חן בעיניי, נעניתי מיד ואני שמח על כך מאד" מספר ברקן ומוסיף, "זה החמיא לי להרים את הכפפה ולשחק את הסיפורים הנהדרים האלה".

הסרט משוחק כולו בשפה האנגלית עם כתוביות בעברית, למרות היותו ישראלי מצליח ברקן לשחק במבטא בריטי משובח שגורף שבחים רבים מהמבקרים, "זה מסוג הדברים שהם סיעתא דשמיא של שחקן, כל שחקן מקווה שיגיע גם יומו לשחק את תפקידי המלכים של התיאטרון האנגלי של שייקספיר כאשר הבנתי את הכיוון של פישמן שמחתי מאד על ההזדמנות שנפלה בחלקי". ברקן מספר כי לא חשב שיצליח לחקות את המבטא בצורה מספיק טובה, שמחתי והופתעתי עם התוצאה, אפילו הצעתי לו מלכתחילה לדובב אותי באמצעות שחקן בריטי כשאני אעשה רק את תנועות השפתיים. אך כשפישמן החליט להשאיר את האנגלית שלי זה באמת היה קומפלימנט גדול בעבורי כשחקן".

על אף שברקן אינו חסיד ברסלב ואף לא היה באומן הוא חש קשור לרעיונות הברסלבים, "אחד הדברים שמאד מוצאים חן בעיניי אצל רבי נחמן, היא התפיסה שבאה ואומרת שאם אתה רוצה קשר לריבונו של עולם אתה לא חייב לרוץ לרב. תעמוד בחוץ ותצעק אליו ויהיה לך ישירות קשר עם בורא עולם. עד היום אני משתמש בזה ברגעים קשים, אני נכנס לים או למקום בודד אחר וצועק לריבונו של עולם", מספר ברקן בחיוך.

לדבריו הוא התחבר גם לסיפורים והמסרים שמופיעים בסרט החדש, "אני אוהב במיוחד את רעיון הסיפור 'אינדיק' העוסק בבן מלך שהשתגע והחליט שהוא תרנגול הודו. הרעיון של הסיפור היא תפיסת העולם של חנוך לנער על פי דרכו, שיטת הקרקור של המרפא הברלסבר שמתחבר לנפש הילד היא היחידה שמרפאה את הנסיך משיגעונו".

[embed]

]

ברקן מספר כי למרות שהסרט היה מתוחם מבחינת הטקסט איתו לא יכל לאלתר בשל היותו בשפה שהוא אינו שולט בה מספיק הוא קיבל חופש פעולה בשאר הדברים, "בכל הקשור לתפיסת הדמות הבמאי פישמן נתן לי מרחב פעולה נפלא וברגע שסטיתי הוא ידע להחזיר אותי למסלול בצורה טובה. הייתה אווירה מאד מיוחדת ונעימה על הסט. היה כיף וחוסר כפיה. ישנם במאים שרודים בשחקנים, אך כאן כולנו נהנינו מאד כפי שניתן לראות בשירה והשמחה שלנו", מסכם ברקן את החוויות מהצילומים.

למרות שחזר בתשובה כבר לפני 20 שנה הוא כמעט ולא יצר מאז חומרים שמתאימים לציבור הדתי "עשיתי בעבר שני סרטים דתיים ('כל יהודי זהב' ו'גבורתו של ילד'), אך זה היה סרטים שהסתובבו על קלטות, הפעם מדובר על סרט שהולך להיות מוקרן במתנ"סים ובבתי קולנוע שאינם פתוחים בשבת, כך שמדובר במשהו בסדר גודל אחר לחלוטין".

ברקן מסביר כי אחת הבעיות הגדולות שההשקעה בציבור הדתי לא מחזירה את עצמה מבחינה כלכלית, אך הפעם הוא מאמין שההחלטה ליצור את הסרט בשפה האנגלית הבינלאומית תביא גם להצלחה כלכלית. "אני מאמין שסרט שהתוכן שלו יהודי והשפה שלו אנגלית יוכל בעז"ה להצליח ולהביא גם להצלחה כלכלית שתקדם פרויקטים נוספים כאלו בעתיד".

ברקן התייחס גם להתעוררות סביבו בחודשים האחרונים והדיבורים על 'חגיגה בסנוקר 2', "עשיתי 26 סרטים בחיי, וידעתי שהחזרה שלי בתשובה תביא מהפך, כלומר הצד הגשמי יקבל בטן ריקה, אך הצד הרוחני יתמלא", אומר ברקן ומוסיף, "ישנם אמנים שאכן עזבו את עולם הקולנוע עם חזרתם בתשובה, כמו הרב אורי זוהר שנטש לחלוטין את התחום, אני לא אצהיר הצהרות מה יותר טוב, אך אני לעומת זאת, בחרתי לשלב ולאתגר את עצמי ולהמשיך ביצירה ולתמרן בין הדברים".

"אני שמח לשלב בין שיעורי התורה בהם אני משתתף כל יום לבין יצירה קולנועית חדשה" הוא אומר בחיוך. ברקן מבטיח כי הסרט החדש 'חגיגה בסנוקר 2' הולך להיות סרט נקי מבחינה רוחנית ללא רבב, "אני לא מוותר על שום דבר מהערכים שלי כשחקן דתי. ולשמחתי היוצרים קיבלו את זה בהבנה מלאה".

"לקראת השנה החדשה שמתקרבת אלינו, אני מאחל לנו שלום, קודם כל בינינו לבין עצמנו ואז נוכל לעשות שלום גם בחוץ. אני מקווה שבזכות השמחה וסיפורי השמחה השירה והמסר של לקבל את הבעיות באהבה, כולנו נחיה חיים טובים ונכונים יותר", מסיים ברקן.

האזינו לשיר הנושא מהסרט:

[embed]

]