חכמים – קריאה מחודשת

אמנם יש כאלה שטרם סיימו את פולמוס "רבדים", אך נדמה שבבית מורשה כבר הכריעו בסוגיה מזמן. בספרו החדש "חכמים", מצליח הרב בני לאו לעשות את מה שהתבקש כבר זמן רב.

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן 16/06/06 00:00 כ בסיון התשסו

הכרך הראשון בסדרה "חכמים" הרואה אור בימים אלה, סוקר את השתלשלות תורה שבעל פה מתקופת כנסת הגדולה ועד לימי החורבן.

את ייחודו של הספר ניתן לזהות בקלות ממבט מהיר בשערי הפרקים. שם מובאים על אותו ציר זמן דורות החכמים מחד, והשליט הריבון בארץ ישראל מאידך, זה לצד זה. הניסיון לבחון את ההתרחשויות הדתיות לאור המאורעות ההיסטוריים חדש אומנם בבית המדרש, אך מתבקש מאליו. שכן לא ניתן להפריד בין השניים

גם בציון המובאות בספר שוזר המחבר ציטוטים ממקורות דתיים קלאסיים כמו הגמרא והתוספתא יחד עם מקורות כמו קדמוניות של יוספוס פלאביוס, מבחר ספרים מהגניזה הקהירית ועוד כגון אלו. שזירה זו באה לידי ביטוי בהתיחסותו לחוני המעגל, דמות המוכרת לכולנו עוד מראשית ימינו בבית הספר. בסקירתו את חוני משווה הרב לאואתדמותו ה"בבלית" מול זאת המובאת בתלמוד הירושלמי. גם כאן עיקר חידושו של הספר נעוץ דוקא בשילוב המקורות החוץ דתיים. וכך הוא מצטט מספר הקדמוניות כיצד מצא את מותו "צדיק אחד חביב אלוקים, חוניו שמו" בעת המאבק בין האחים הורקנוס ואריסטובלוס לבית חשמונאי. סיום שונה לחלוטין מזה המוכר לנו בבבלי, בו מוצא את מותו חוני באמרה הפופולארית "או חברותא או מיתותא". בניגוד למתבקש, המחבר לא מנסה לערוך השוואות ולנתח את השינויים בין המקורות השונים אלא מצליח לדלג מעליהם, ובכך מנסה ליצור תמונה הרמונית חדשה לדמותו של חוני לאור המקורות השונים.

הספר מציע שלב נוסף בלימוד התורה, שהולך ומתפתח לאורך השנים האחרונות. מה שהתחיל בלימוד הגמרא המודפסת בדפוס וילנא, התרחב להוצאת גרסאות שונות של כתבי היד, שימוש נרחב בתוספתא ומקורות נוספים. כעת מוצא ללומד להרחיב את אופקיו גם לספרים חיצוניים התואמים את תקופת המשנה והגמרא, מבחינת ציר הזמן, ועשויים להקרין אור חדש על חלק מהסוגיות.

גם אם הקורא בספר יבחר שלא לקבל את כל הכתוב בו כתורה מסיני ללא ספק יוכל למצוא בו כיוונים חדשים שירחיבו בסופו של דבר את תורתו שלו.

חכמים מאת הרב ד"ר בני לאו

304 עמ' בהוצאת בית מורשה וספרית אלינור


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368