השנה תאלצו לוותר על מסלול בוואדי קלט

זאת לאחר שהבריכות והמעיינות לאורך המסלול קלטו מי ביוב מהרשות הפלסטינית. החברה להגנת הטבע: סכנה בריאותית גם בהליכה בערוץ הנחל וגם ברחצה בבריכות שלאורכו

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 09/08/12 01:10 כא באב התשעב

השנה תאלצו לוותר על מסלול בוואדי קלט
cc-by-Ester Inbar, צילום: cc-by-Ester Inbar

וואדי קלט (נחל פרת) שבמדבר יהודה, אחת משמורות הטבע היפות בארץ, מושך אליו המוני מטיילים בכל שנה, אלא שהשנה הם יצטרכו לוותר. את נוף נווה המדבר והמעיינות השופעים מחליפים מי ביוב המזהמים את השמורה. מכון טיהור השפכים אל־בירה הסמוך לרמאללה הנמצא בראש נחל מכמש, אינו פועל בצורה תקינה ומזהם בביוב את נחל מכמש, ואדי קלט ואת המעיינות והבריכות לאורכם. הביוב מזהם את מי השתייה, מסכן את המתרחצים, מחלחל לטבע ולאדמה ופוגע בבעלי חיים ובצמחיה.

"הפגיעה המוחשית ביותר הינה עבור המטייל בשמורה", אומרים בחברה להגנת הטבע, "במהלך השנה האחרונה אנו עוקבים אחר עוצמת השפכים הזורמים בערוץ ובמקרים בהם עוצמת הזרימה היוותה סכנה עבור המטיילים בנחל נאלצנו לעצור את הטיולים בתיאום עם פקחי רשות הטבע והגנים הפועלים בשמורה.. מצב בו המטייל נאלץ לנוע בתוך שפכים הזורמים מהמתקן המקולקל בראש הנחל מהווה סכנה בריאותית גם בהליכה בערוץ הנחל וגם ברחצה בבריכות התחתונות של עין מבוע, אחד המעיינות הגדולים והייחודיים בשמורה".

בחברה להגנת הטבע פנו מספר פעמים לרשויות אך נראה כי אין פתרון או טיפול הולם בנמצא. החברה להגנת הטבע הפיצה עצומה באתר האינטרנט שלה בה היא קוראת למטיילים שוחרי טבע לחתום על העצומה להצלת ואדי קלט.

בכנס "סביבה חוצה גבולות" שהתקיים בשבוע שעבר באריאל התייחסו גורמים רשמיים לעצומה. שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, ונציגי המנהל האזרחי, דיברו על חשיבות ואדי קלט ועל כך שיפעלו כדי לטפל בבעיית הזיהום. כמו כן, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן הוסיף כי לא יתכן שהמקום יוזנח ויש לטפל בכך.

בינתיים, בחברה להגנת הטבע לא ממתינים לרשויות ונערכים לגיבוש הצעות קונקרטיות לפתרון הבעיה. פתרונות אלה יוגשו כהצעות פעולה למנהל האזרחי על מנת לקדם את הטיפול בוואדי באופן מיידי. נכון לעכשיו מותר להיכנס למים, אולם עבודות הניקיון טרם החלו.