הרב קוק על קיר הפאב: ביזיון או סמל תרבותי?

ב"ארץעיר", הפאב הכשר החדש שנפתח לאחרונה בתל אביב, השתמשו בדמותו של הרב קוק כחלק מעיצוב המקום. המהלך עורר ביקורת בקרב חלק מהלקוחות, אך מנהליו דווקא חושבים שמדובר בצעד תרבותי

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 26/11/13 15:14 כג בכסלו התשעד

הרב קוק על קיר הפאב: ביזיון או סמל תרבותי?

בפאב הכשר החדש ברמת החייל בתל אביב, ”ארץעיר“, החליטו להשתמש בדמות דיוקנו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ“ל, כחלק מעיצוב המקום. לחלק מהמבקרים בפאב הכשר, הבילוי מול דמותו של הרב קוק נתפס כזלזול וכחוויה בלתי ראויה, המבזה את כבודו של גדול רבני הציונות הדתית.

מאחורי ”ארץעיר“ עומדים שלושה מייסדים לא דתיים, שהחליטו לפתוח מקום כשר המיועד לציבור הדתי - דווקא בתל אביב. המקום מתהדר לא רק בתעודת כשרות - לא ממש מצרך אופייני לפאב - אלא גם בקונספט תרבותי ישראלי המתאפיין בעיצוב המקום, בסוג המשקאות האלכוהוליים המוגשים בו ובתפריט הפאב. במסגרת זו ניתן למצוא ב“ארץעיר“ פרצופים מוכרים מהתרבות הישראלית כמו גולדה מאיר, בנימין נתניהו, אביב גפן וגם - הרב קוק.

שימוש מוגזם וצורם? הרב קוק, על קיר הפאב (צילום: ארץעיר)

אך לא לכולם השילוב הזה מסתדר עם כוס הבירה על הפאב. דניאל (השם המלא שמור במערכת) שבילה במקום השבוע, סיפר לכיפה על חוויה די צורמת. ”ישבתי על הבר והזמנתי בירה, כשלפתע גיליתי את דמות דיוקנו של הרב קוק, מביטה בי מקיר הפאב“, הוא מספר, ”במבט ראשון זה היה מוזר. מה לרב קוק ולפאב, לבירות ולערק? במבט שני זה פשוט עורר בי כעס. אני חושב שזה ביזיון, להציב את דיוקנו של הראי“ה קוק זצ“ל ולהשתמש בדמותו כחלק מעיצוב של פאב“.

דניאל החליט לשגר מכתב למנהלי המקום, בביקורת על המהלך. לדבריו, על אף שהרב קוק נחשב לסמל תרבותי ולא בהכרח רק דמות דתית-הלכתית, השימוש בסמל כחלק מעיצובו של מקום בילוי, הוא מוגזם: ”אני לא חושב שהרב קוק הוא תפאורה הולמת למקום שבסופו של דבר מהווה זירת דייטים לוהטת או מקום מפגש של בליינים וחברים, שבאים אליו כדי לשתות כמה בירות ולפתוח שולחן. יש גבול ולדעתי הוא נחצה במהלך הזה“.

ארץעיר, השבוע (צילום: יחצ)

ב“ארץעיר“ טענו בתגובה לכיפה כי ”השקענו את מיטב כספנו להקים מקום שיכיל תחת קורת גג אחת חילונים ודתיים שבת אחים גם יחד. לכל אורך תהליך ההקמה של "ארץעיר" השקענו שעות רבות של מחשבה כדי לבחור את סמלי התרבות של החברה הישראלית ולתת להם מקום של כבוד. אנחנו בארץעיר מאמינים כי הפסיפס האנושי המשלב בין גולדה מאיר, אביב גפן, בנימין נתניהו והרב קוק, הוא חיבור שמייצג את הציבור שמגיע לבלות ולהנות איתנו“.

מנהלי הפאב לא מתכוונים, בשלב זה, להסיר את דמותו של הרב קוק מעיצוב הפאב. ”דווקא התגובות הרבות שקיבלנו מהציבור הדתי והחילוני כאחד וההתעניינות בקרב ציבור שאינו מכיר את דמותו ופועלו של הרב קוק, מעודדים אותנו להוסיף כבר בתקופה הקרובה דמויות מופת נוספות המסמלות את כל מה שטוב בחברה הישראלית“, הם אומרים לכיפה.