הרב קוק גם בקומיקס

לראשונה מגיעה דמותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק, אל דפי הקומיקס. המטרה: להנגיש את דמותו של הרב קוק אל קהל הקוראים הצעיר ולאפשר להם, כמעט ללא מילים, להכיר אותו טוב יותר

חדשות כיפה אורי פולק 24/08/11 12:35 כד באב התשעא

הרב קוק גם בקומיקס
מתוך הספר, באדיבות ההוצאה, צילום: מתוך הספר, באדיבות ההוצאה


קומיקס חדש שיצא לאור בשבועות הקרובים, יביא לראשונה את דמותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק - אל דפי הקומיקס. את הספר "אורות בשביל הארץ", כתבה הסופרת והמאיירת עדי דוד, לבקשת "בית הרב" העוסקת בהנצחת דמותו והגותו של הרב קוק זצ"ל.

עיקרו של הקומיקס מתאר את מסע המחנות של הרב קוק ורבני ירושלים, בתקופה בה היה הרב קוק בישראל. המטרה המרכזית היא להנגיש למעשה את דמותו של הרב קוק, גם לקהל קוראים צעיר יותר, שלעתים מתקשה בחיבור פשוט אל דמותו. "קומיקס איננו פונה רק אל ילדים, אלא גם אל צעירים ולמעשה אל כלל הקוראים. גם מבוגרים מעלעלים מדי פעם בקומיקסים ושואבים מהם השראה, כמו שמקובל לפרסם קריקטורות בעיתונות היומית", מסבירה דוד.

לדבריה, יתרונו של הקומיקס הוא ביכולתו להביע רגשות ולהעביר מסרים, גם באופן תת מודע. דוד מציינת כי "באמצעות הקומיקס ניסינו להעביר כמה רבדים. לנסות ולהגיש איזו חוויה מתוך דמותו של הרב קוק. הרקע לדברים היה ההבנה כי לצעירים קשה להתחבר לדמותו של הרב קוק דרך ספריו, הכתובים בשפה גבוהה ועשירה במיוחד. רצינו להפוך משהו מדמותו לעניין הנמצא בהישג יד ולכן התמקדנו בקומיקס בדברים "קטנים" לכאורה, אותם עשה הרב קוק כחלק מאורח חייו, אותם ניתן לאמץ לחיינו האישיים".

( מתוך הספר, באדיבות ההוצאה)

"הקומיקסים האמריקאיים קידשו את מושג ה"גיבורים", המבוססים על כוחניות ועוצמה. הם התעלמו לחלוטין מהעוצמה הפנימית, מהערכים האנושיים העמוקים וממה שיש ליהדות להציע. אנחנו ניסינו להציע משהו אחר ולהביא את דמותו של הרב קוק, שהוא הגיבור שלנו", מציינת דוד.

דוד מספרת כי תהליך העבודה על הספר התבסס על מעט התמונות והציורים המתעדים את דמותו של הרב קוק, מהם שאבה דוד את המוטיבים המרכזיים אותה הצליחה ליישם כשציירה את הרב קוק. "מה שמאוד בולט, כמובן, הם העיניים העמוקות של הרב קוק, הזקן שלו והצבעים הייחודיים. ניסיתי להתרגל למעט הצילומים הקיימים ומתוכם לדעת לצייר את הבעות הפנים, גם את אלו שלא תועדו בצילומי ארכיון", אומרת דוד.

כאמור, הקומיקס החדש התמקד בנושאים שבין אדם לחברו, מתוך ניסיון להנגיש את דמותו של הרב קוק אל האדם הממוצע. "ניסינו להסביר לקוראים, שכל אחד יכול להידמות במשהו לרב קוק. להיות קצת כמוהו. לקחת משהו מהחיים האישיים שלו, מהמעשים הטובים והיומיומיים - וליישם בחייו האישיים", מסכמת דוד.