הצד היפה של החורף: 4 מסלולים בעקבות שיטפונות

החורף שחזר אלינו בקול רעש גדול מספק מראות מרהיבים, אם אתם בעניין של "ציד שטפונות" יש לנו המלצות בשבילכם, אם לא תסתפקו בתמונות

חדשות כיפה יצחק אריאל ואורי ישי 23/02/16 12:13 יד באדר א'

הצד היפה של החורף: 4 מסלולים בעקבות שיטפונות
אורי ישי- מדרשת חברון, צילום: אורי ישי- מדרשת חברון

אין ספק שבואו של החורף גורם לנו להתכרבל בבית החמים מתחת לשמיכה הרכה עם ספל תה מהביל וספר משובח. היומיים האחרונים זיכו אותנו בכמות משקעים שאף הציפה רחובות שלמים ברחבי הארץ. עם זאת, בואם של המשקעים מחזירה לקדמת הבמה את תופעת ציד השיטפונות שהפכה לפופולארית בשנים האחרונות.

המכורים לתופעה יודעים כי בתקופה הנוכחית זה הזמן הטוב ביותר לצאת לטיול סביב שיטפונות ברחבי הארץ. לכן, במיוחד בשבילם ובשביל אלה שרוצים להתנסות לראשונה בטיול מסוג חדש, מדריכי אשכולות - פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית גיבשו רשימת סיורים בעקבות שיטפונות ייחודיים במסלולי הטבע השונים ברחבי הארץ.

מהו שטפון?

שיטפון הוא שטף מים פתאומי שגורם להצפות לא שגרתיות. ניתן לצפות בשיטפונות במקומות רבים ברחבי הארץ. השיטפונות המרהיבים ביותר נמצאים דווקא באזורים הצחיחים יותר של הארץ - מדבר יהודה והנגב. השילוב של שטף מים אדיר על רקע המדבר הצהוב מהווה את אחד החזיונות המרהיבים שהטבע מציע. עם זאת, חשוב להדגיש שלצד החיזיון הנפלא של תופעת הטבע הנהדרת, עלול השיטפון להיות מסוכן וקטלני. כמעט בכל שנה אנו שומעים על רכבים שנסחפים במים האדירים, או על אנשים שמצאו את מותם במהלך ניסיון לצפות. על כן, ציד שיטפונות צריך להיות מלווה כל העת בזהירות יתירה שהחוויה לא תיהפך לאסון.

(צילום: אורי ישי- מדרשת חברון)

ברכת צפירה בנחל צאלים

נחל צאלים שבמדבר יהודה נקרא בערבית 'ואדי סיאל' - נחל השיטפונות הגדולים. אגן הניקוז של הנחל הוא אחד מאגני הניקוז הגדולים בנחלי מדבר יהודה, מה שהופך אותו לאחד הנחלים הגדולים באזור. כדי לצפות בשיטפון בנחל סעו מערד בכביש שיורד לכיוון מצדה. מול 'כפר הנוקדים' פנו צפונה לדרך עפר המסומנת בשחור. סעו כ-2.5 ק"מ עד לחניון הלילה. כאן תחנו והמשיכו ברגל צפונה כקילומטר נוסף עד שתראו מולכם את אפיק הנחל (רכבי שטח יכולים להמשיך בנסיעה גם אחרי חניון הלילה). על מנת לצפות במפל צאלים, הנופל מברכת צפירה אל הקניון שמתחתיה, טפסו על השלוחה הדרומית של הוואדי, לכו לכיוון מזרח 2-3 דקות עד שתגיעו לתצפית על המפל. זהו מפל מרהיב ביופיו המורכב משני מפלים שגובהם יחד הוא כ-80 מטרים.

אגם ירוחם

אגם מלאכותי בירוחם שנוצר כתוצאה מסכירתו של נחל רביבים. בעת שיטפון האגם עולה על גדותיו והמים עוקפים את הסכר שנועד לעצור אותם ויוצרים שיטפון. בצומת ירוחם סעו לכיוון המאגר ותפסו עמדת תצפית בקצה המערבי שלו.

(צילום: אורי ישי- מדרשת חברון)

נחל אוג

נחל אוג מנקז את שכונותיה הצפון- מזרחיות של ירושלים ועל-כן כאשר יורד גשם בירושלים מובטח לכם שתוכלו לצוד בו שיטפונות. בנחל זה תוכלו לחזות בשטפון בשתי נקודות. הראשונה, גשר נבי מוסא. על כביש מספר 1 כ-6 ק"מ מזרחית ליישוב מצפה יריחו, ישנו כביש שיוצא דרומה לכיוון נבי מוסא ובקעת הורקניה. פנו לכיוונו וסעו כ-1.5 ק"מ עד שתראו את נבי מוסא משמאלכם. נבי מוסא הינו אתר קדוש למוסלמים. המשיכו עוד כ-3 ק"מ עד לנקודה בה ישנו גשר בכביש מעל ערוץ הנחל השוצף, נחנה את הרכב בצד הגשר ונצפה על הנחל. הנקודה השנייה, שפך הנחל: סעו מזרחה בכביש 1 עד לצומת אלמוג ופנו ימינה לכיוון קיבוץ אלמוג. כ-200 מטר לפני הקיבוץ בנקודה בה הכביש מתעקל שמאלה, המשיכו ישר עד למגרש החנייה. התקדמו מספר צעדים מקצה מגרש החנייה וצפו בשיטפון. ניתן גם ללכת על השביל המסומן בכחול שיוצא מערבה ועל שפת המצוק ולצפות בנחל ובשיטפון מזוויות נוספות (אסור בתכלית האיסור לרדת לאפיק הנחל).

(צילום: אורי ישי- מדרשת חברון)

כביש 90 באזור ים המלח

נחלי מדבר יהודה מסתיימים בנפילה אדירה בדמות מפלים עצומים ממצוק ההעתקים אל אגן ים המלח. נחלים ומפלים אלו שיבשים רוב ימות השנה, מתמלאים בעת שיטפונות במים וגורמים למחזה עוצר נשימה. ישנן מספר נקודות על כביש 90 בהן ניתן לצפות בשטפון:

נחל קומראן- לנחל קומראן אגן ניקוז קטן יחסית ולכן הוא ישטוף רק במידה ויורד גשם גם במדבר יהודה עצמו, אך במידה והוא זורם הוא מרשים מאד. סעו דרומה על כביש 90 עד שתראו פניה ימינה לגן לאומי קומראן. המשיכו כ-300 מטרים דרומה עד לנקודה שבה הכביש חוצה את הנחל. תחנו את הרכב, התקדמו מעט באפיק הרחב וצפו במפלי קומראן שוטפים.

שפך נחל קדרון- נחל קדרון מתחיל גם הוא להתחתר בירושלים, באזור עיר דוד. סעו דרומה על כביש 90 עד שתגיעו לישוב אבנ"ת. כ-200 מטרים לאחר הפניה לישוב, פנו ימינה בכביש משובש ותחנו את הרכב. לכו באפיק הרחב של הנחל ואחרי כ-500 מטרים תגיע לתחתיתו של מפל יפהפה.

(צילום:אורי ישי- מדרשת חברון)

שפך נחל דרגה

משפכו של נחל קדרון המשיכו בנסיעה דרומה, עברו את המחסום של מצוקי דרגות ולאחר כ-2 ק"מ, רגע לפני שהכביש חוצה את הנחל, פנו ימינה לרחבת החניה. מהחניה ניתן לצפות בנחל דרגה כאשר הוא זורם בעוצמה מרשימה ביותר. נחל דרגה, המכונה בפי העם הדרג'ה, הוא אחד מהנחלים הגדולים במדבר יהודה כאשר יובליו הראשונים מתחתרים באזור בית לחם ומזרח גוש עציון.

(צילום: אורי ישי- מדרשת חברון)

המידע באדיבות יצחק אריאל ואורי ישי, מדריכים במדרשת חברון הפועלת במסגרת אשכולות - פורום מרכזי סיור ותודעה ישראלית