הבמאי יוסי סידר על ישראל: "השליטה על מיליוני פלשתינים אינה דמוקרטית"

הבמאי הסרוג, יוסי סידר בביקורת על הציונות ועל מדינת ישראל בראיון לערוץ כבלים אמריקאי שיפורסם ´בשביעי´: "הפער בין מדינה יהודית לדמוקרטית הוא כזה שבלתי אפשרי לגשר עליו"

חדשות כיפה 04/05/17 17:56 ח באייר התשעז

הבמאי יוסי סידר על ישראל: "השליטה על מיליוני פלשתינים אינה דמוקרטית"
Yossi Zamir/Flash 90, צילום: Yossi Zamir/Flash 90

יוסף סידר, יוצא הציונות הדתית שנחשב לאחד הבמאים הנחשבים בישראל, הוציא עד היום חמישה סרטים - "ההסדר", "מדורת השבט", "בופור", "הערת שוליים" ו"נורמן" - שחלקם עסקו בביקורת על החברה ממנה צמח. אך ראיון שנתן לאחרונה ל-JBS, ערוץ כבלים יהודי שמשדר בארצות הברית, מציג כמה מעמדותיו הפוסט ציוניות.

"יש פעולות ומדיניות של ישראל הנוגדות את הערכים הדמוקרטיים", אמר סידר לרב מארק גולוב. "הפער בין מדינה יהודית לדמוקרטית הוא כזה שבלתי אפשרי לגשר עליו. השליטה על מיליוני פלסטינים, אפילו שהם טכנית לא בישראל, אינה דמוקרטית. בקרוב, הסתירה בין הערכים השונים לא תאפשר גישור גם בנוגע לערביי ישראל, שכרגע יש להם זכויות דמוקרטיות".

סידר התארח בתוכנית "לחיים" במסגרת קידום סרטו החדש "נורמן: עלייתו המתונה ונפילתו התלולה של מאכער אמריקאי", שהוקרן עד לאחרונה גם בקולנוע הישראלי בכיכובו של ריצ'רד גיר. בראיון הוא ציין גם כי שימש במשך כמה שנים כמתופף של הרב שלמה קרליבך. "למדתי הרבה מריצ'רד גיר על נקודת המבט של מי שאינו יהודי או ישראלי על שיתוף פעולה עם ישראל, והאם זה נחשב נורמליזציה לכיבוש", הוא אומר.

סידר, שנולד בניו יורק ב-1968 ועלה עם הוריו ארצה כשהיה בן שש, היה נטוע היטב בקונצנזוס הסרוג. הוא למד בישיבת נתיב מאיר ושירת בחטיבת הצנחנים. סידר, זוכה חמישה פרסי אופיר ומועמד פעמיים לאוסקר, מחלק כיום את זמנו בין ישראל וארצות הברית. בשנים האחרונות הוא התגורר במנהטן עם אשתו ושלושת ילדיהם, אבל לאחרונה חזרה המשפחה לתל אביב.

"אני אוהב להסתכל על דברים כתהליך", מוסיף סידר. "משהו עובר על ישראל, אני לא יודע לאן זה מוביל ואני לא חושב שיש כוונות רעות. הביקורת שיש לי על אנשים מסוימים לא ממוקדת בכוונות שלהם. אבל יש מציאות מורכבת, ויש פרספקטיבה מעניינת שאני לפעמים חושב שהיא רלוונטית. נחתתי היום בניו יורק, ובשדה התעופה היה מיצג על ציונות, כשהפוסטר האחרון הכיל את הכיתוב: 'הציונות היא אידיאל אינסופי'. הציונות היא רעיון עמוק, והתנועה שהיא יצרה היא הצלחה כבירה. אבל אני חושב שזה משתנה, ומדינת ישראל אינה בהכרח קבועה", הוא מבהיר.

"העולם משתנה, וישראל תצטרך להשתנות יחד איתו. אנשים ימותו בקרב על הרעיונות שבהם הם מחזיקים במשך כל חייהם, אבל חלק מהרעיונות מוכרחים להשתנות. היו תקופות של 150 או 200 שנים שבהן יהודים שלטו בעצמם, ואז הפסיקו לשלוט בעצמם ונשלחו לגלות, ואחר כך חזרו. הציונות היא פרק בהיסטוריה. העולם משתנה, והמצב שלנו בארץ יהיה חייב להשתנות, זה לא בידיים שלנו".

הכתבה תפורסם בגיליון השבת של עתון 'שביעי'