אמנים דתיים מקדמים הקמת איגוד מקצועי

פעילי קבוצת אית"י – אמנים יוצרים תרבות יהודית, מקדמים הקמת איגוד מקצועי אשר יחבר בין האמנים הדתיים השונים. בתכנון: תמיכה כספית וניהולית וכן קידום פסטיבל תרבות יהודית בלתי תלוי

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 01/04/14 11:58 א בניסן התשעד

אמנים דתיים מקדמים הקמת איגוד מקצועי
אברהם יצחק מאיר, צילום: אברהם יצחק מאיר

אמנים ושחקנים דתיים מקדמים הקמת איגוד מקצועי אשר יאחד את כלל היוצרים הדתיים בישראל. קבוצת אית"י - אמנים יוצרים תרבות יהודית, החלו לאחרונה במגעים להקמת עמותה, במטרה להקים את איגוד האמנים הדתי הראשון בישראל.

בחודש האחרון החלו ב'אית"י' באסיפת שחקנים לקבוצת פייסבוק משותפת על מנת להוות מעין תמך לאמנים דתיים, ומיד לאחר פסח הם צפויים להיפגש עם ח"כ אורית סטרוק ומספר חברי כנסת נוספים לשם הקמת איגוד מקצועי המקביל לאקו"ם.

בשונה מקבוצת הפייסבוק, אשר הינה גוף חובבני, מתכננים האמנים להקים עמותה אשר בין היתר תעסיק מזכיר בשכר, תתחזק קרן אשר יסייע לאמנים הזקוקים לעזרה פיננסית, תקדם שיתופי פעולה בין האמנים השונים וכן בעתיד תקיים פסטיבל תרבות יהודית בלתי תלוי.

"המטרה היא לאגד את אמני הבמה והמדיה ולחזק אותם", מספר עמי חניא, מתיאטרון מופאש (כפר תפוח), שהקים את הקבוצה. "אנחנו לא צריכים להתבייש בדברים שאנו עושים. היום כדי להגיע לפסטיבל חילוני אנחנו צריכים לעשות התאמות למופעים שלנו וזה לא חייב להמשיך להיות ככה. המטרה בהמשך היא בין היתר להקים פסטיבל תרבות יהודית לא תלוי שיחזק אותנו בלי שנאלץ לעשות התאמות או שינויים".

בימים אלו עושים בקבוצת אית"י מאמצים לאחד את כל האמנים הדתיים תחת קורת גג אחת, כרגע לא רשמית וללא דמי חבר, ולאחר מכן להקים את האיגוד המקצועי הראשון לאמנים דתיים בישראל.

בקבוצה אף מתכננים לסייע לאמנים אשר מתקשים לקבל את כספם מגורמים שונים, לקבל את המגיע להם. כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי אמנים דתיים, אשר חלקם חברים גם ב'אית"י' מוחים על התשלום הנהוג היום 'שוטף פלוס' אשר באמצעותו דוחים חייבים את תשלום כספים רבים המגיעים לאמנים במשך חודשים רבים.

האמנים הדתיים אף הכריזו כי בחודש הקרוב, החל ממחר (ד') לא יקבלו תשלומים בשיטת 'שוטף פלוס' וכן פרסמו רשימה שחורה של גופים אשר מתעכבים במסירת תשלומים לאמנים וליוצרים השונים. באית"י חברים היום מספר לא מבוטל מהאמנים אשר הצהירו כי הם תומכים במחאה, כדוגמת הסטנדאפיסט יאיר אורבך ומנכ"ל תיאטרון אספקלריא חגי לובר. יש לציין כי קבוצת אית"י אינה קשורה במישרין למחאת האמנים.

בטופס הצטרפות אשר הפיצו לאחרונה 'אית"י' הם מצהירים על כוונותיהם ועל קהל היעד של האיגוד החדש. " אנחנו מאמינים בחשיבות של היצירה היהודית ובנחיצותה לעם ישראל. מתוך כך קמנו והתאגדנו על מנת לעורר את המודעות לענין בציבורינו ומחוצה לו".

"הצבנו לנו למטרה לקדם את היצירה במגוון דרכים - הכרה ממסדית וציבורית. וכהשלכה מכך- גם לתמיכות ותקציבים כנגזר ממבחן התמיכות במשרד החינוך, התרבות והספורט. דרך נוספת תהיה גיוס משאבים חיצוניים על מנת להעצים את כוחות היצירה היהודית מעבר למקובל בסצנת היצירה המקומית", הם כותבים ומוסיפים "האיגוד מתאים לכל אמן בתחום אמנויות הבמה והמדיה שרואה את יצירתו כמזוהה עם תרבות יהודית. הדגש הוא עולמו הפנימי של האמן ונקודת המוצא ממנו הוא יוצר, ולאו דווקא התוכן מועלה על הבמה. למה? כי אנחנו מאמינים שהיצירה היא תהודה של נפש היוצר. אמן שהמבט שלו הוא מבט של ערכים, אמונה ויראת שמיים- כל דבר שיעלה על הבמה יהיה ראוי לכך".