אלול מוסיקלי: מצעד הזמרים שחזרו בתשובה

משולי רנד ועד משפחת בנאי, ארז לב ארי ועמיר בניון. יותר זמרים מצאו את האור וחזרו בתשובה, אך לא נטשו את הבמה. להם זה ברור, לחברה שמסביב קצת פחות

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 10/09/12 17:07 כג באלול התשעב

אלול מוסיקלי: מצעד הזמרים שחזרו בתשובה
shutterstock, צילום: shutterstock

איפה אתם הייתם כששולי רנד חזר בתשובה, או כשעמיר בניון התחיל להסתובב עם כיפת ברסלב? מה חשבתם על אהוד בנאי, מגדולי האמנים הישראליים, שהחליט לחבוש כיפה ולשיר על הפיוטים והניגונים מבית אבא וסבא? זו לא תופעה אלא עובדה קיימת: יותר ויותר זמרים מוצאים את דרכם אל חיקה החם של היהדות, אך בד בבד הם לא מוותרים על הבמה, האלבומים והקהל.

שולי רנד


(צילום: יחצ)


הנקודה הטובה של המוסיקה הישראלית הגיעה אלינו בגרסת הזקן לאחר קריירת משחק מרשימה. רנד גדל בבית דתי ולמד בישיבת נחלים עד שהחליט בגיל 18 שהוא ואלוהים כבר לא. בשנת 1998 החליט לחזור לקודשא, אולם אל זה הברסלבר. עשר שנים לאחר מכן הוא מוציא את דיסק הבכורה "נקודה טובה", דיסק שחצה מגזרים בחברה הישראלית ונמכר בכ-62,000 עותקים וזכה באלבום פלטינה. הדיסק המיוחד של רנד משלב את עולמו הרוחני, חזרתו בתשובה, החילוניות וברסלב כאשר כל אלה יוצאים מתוך הערפל אל טקסטים פשוטים אך עמוקים שהולחנו בהרבה נשמה. די הרבה שנים חלפו מאז דיסק הבכורה, אין ספק כי רבים מאתנו מצפים בקוצר רוח לדיסק השני. עד שיצא נותר לנו להמשיך ולשאול: "איכה?".

שלושת הבנאים

(צילום: יחצ)

משפחת המלוכה של התרבות הישראלית עברה שינויים מהפכניים בעשורים האחרונים כאשר שלושה מבניה פסקו כי מוסיקה ויהדות חד הם. אהוד בנאי בנו של השחקן יעקב בנאי, החל את דרכו כזמר אלמוני וזנוח. על אף המוסיקה הייחודית שלו מי שגילה אותו היה דווקא מלך הזמר המזרחי זהר ארגוב, עד שהוא גילה גם את הסמים והשניים נפרדו. באזור שנות האלפיים החל בנאי לחזור בתשובה על אף שמאז ומעולם היה קרוב למסורת. כיום, אין מדורת "בני עקיבא" אחת שלפחות שיר אחד מבין תשעת הדיסקים שלו מתגן שם.

אביתר בנאי, הנסיך של בית המלוכה, היה נער דרומי נוגה ותמהוני שחיבר שירים שגרמו לזעזוע גם לקשוחים מבנינו. באזור שנת 2005 הרגיש בנאי כי אין מקום טוב למכאוביו מאשר היהדות, חבש כיפה לראשו ועבר לגור בקרית משה בירושלים. כיום אף מקיים הופעות עם הרב איתמר אלדר. האחרון הוא מאיר בנאי, תל אביבי שנולד בבר שבע לאביו יצחק השופט. מאיר היה הראשון מבין הדור השני לבנאים שהתפרסם והחל ליצור כבר מגיל 17, יצירה שהמשיכה לתשעה אלבומים וחזרה בתשובה אחת באמצע.

אהרן ויונתן רזאל

(צילום: יחצ)

לאחר שעלו לארץ עם משפחתם והשתחררו מהצבא, בשנת 1992 החליטה משפחת רזאל כולה להוריד את כיפת השמים ולאמץ את כיפת הבד. האחים אהרון ויונתן לא זנחו את אהבתם הגדולה והחלו ללמוד באקדמיה למוסיקה. עם השנים הוליד אהרון תשעה דיסקים ותואר שני. יונתן גם הוא התפתח, הוציא דיסק וחיבר את הלהיט "והיא שעמדה".

עמיר בניון


(צילום: יחצ)

האיש עם הסלסול הייחודי ביותר במוסיקה הישראלית, כבש את הלבבות עם שירים כמו "עומד בשער" ו"שלכת". לאחר אלבומו השלשי (מבין העשרה) בניון החל לסלסל גם לאביו שבשמים והחל ללמוד אצל הרב אורי שרקי מ"מכון מאיר" ואף הושפע רבות מכתבי חב"ד, עד כדי כך שאת האלבום "הרהורים"הוא מסיים עם קטע מדברי הרבי. בניון זכה בפרסים אולם ברור יותר מכל כי אנו זכינו בו.

ארז לב ארי


(צילום: יחצ)

הרוקר המצוין שהביא לנו את "אנא אפנה", שהפך להמנון הביצה בעקבות הסדרה "סרוגים". שהתחיל את פעילותו המוסיקאלית החל גם להתקרב ליהדות ולקבל עליו אט אט עול מצוות. בשני האלבומים שהוציא תוכלו לשמוע שירים עם נגיעות מן המקורות ואמירות פילוסופיות כמו "מה שמפחיד זה לא מוות, מפחיד יותר לא לחיות". היו שכינו אותו "הברי סחרוף של המגזר", ויודעים מה, הם גם צדקו.

אתי אנקרי

(צילום: יחצ)

אנקרי בת למשפחה בת חמישה ילדים לאמא עקרת בית ולאבא עובד משטרת ישראל שהתחילה את דרכה בלהקת חיל חינוך ומשם לבית ספר "רימון" ולשירה הראשון "רואה לך בעיניים" בהפקתו של אלון אולארצ'יק. היא זכתה באלבום זהב ובתואר זמרת השנה ובעוד פרסים רבים - אלא שכל זה לא מנע ממנה ב-1994 להגיע לשיעוריה המפורסמים של הרבנית ימימה אביטל ולהתחיל את תהליכי החזרה בתשובה. את דרכה המוסיקאלית המשיכה כמובן לעוד אלבומים משובחים בהם גם ביטאה את התהליך שעברה וממשיכה לעבור. כיום מופיעה לנשים ולגברים בקרב הציונות הדתית וגם בכלל.

אריאל זילבר

(צילום: יחצ)

אחד מסמליו של הרוק הישראלי הישן הוא הזמר אריאל זילבר יוצא להקת תמוז המיתולוגית. האיש שעמד מאחורי הלהיטים "רוצי שמוליק קורא לך" ומאחורי "בחברה להגנת הטבע" המוכרים לכל, הוא גם זה שעמד מאחורי השירים הפחות מוכרים "יהודי לא מגרש יהודי" ו-"יש דין ויש דיין". הגירוש מגוש קטיף השפיע על זילבר במיוחד ומלבד שרשרת שירי המחאה שהוציא חדשים לבקרים, זילבר התקרב לחסידות חב"ד וחזר בתשובה.

דין דין אביב

(צילום: יחצ)

הסולנית הצעירה של להקת "גאיה", מי שהתפרסמה בעבר בעיקר בזכות השיר "שיר לאהבה" היא דין דין אביב שכבר כמה שנים טובות לוקחת חלק די פעיל במגזרנו הצנוע. אתם מכירים אותה גם כמי ששרה לעידן רייכל את "אם תלך" או גם אודות לשלושת אלבומיה שאחד מהם קיבל אלבום זהב. את חזרתה בתשובה, שהחלה לפני כשבע שנים, החלה בעקבות נישואיה לבעל תשובה.

עובדיה חממה

(צילום: יחצ)

ידעתם שלהקת "אתניקס" היא גלגול של להקת מחאה בשם "מוסקבה"? גם אם לא, עובדיה חממה בוודאי ידע. טוב, הרי הוא ניגן בה. עובדיה חממה שותף בחברה המשפחתית "חממה חקלאות ושיווק בע"מ" היה אחד מאלה שתחנות הרדיו דאגו להתעלם, אולם הלהיט "אנא בכוח" היה זה שפרץ את גבולות המיינסטרים והפך ללחן שכל חזן שמכבד את עצמו חייב לדעת. הוא יצר שמונה אלבומים נפלאים כאשר התפרסם לראשונה רק בחמישי (!!!) שבהם כאשר האחרון הוקדש כולו לרב קוק, דיסק שמסמל אולי יותר מכל את ההתחזקות שלו.

עלמא

(צילום: יחצ)

מנקיק נסתר בין צוקים בהודו הגיחה אלינו להקת עלמא. חברי הלהקה שטיילו בארץ ה"חפש ת'צמך" נפגשו שם במקרה ומאז שניים מהם התחתנו והשאר התחברו ללהקה מצליחה בת שני אלבומים. את תהליך החזרה בתשובה החלו אבי ורעיה מוסקל סולני הלהקה בעשור האחרון עת שבו מהודו. מאז הם מופיעים ברחבי הארץ עם האלבומים מלאי הנשמה שלהם וזוכים לקהל גדול שרק הולך ומתרחב.