איך מתמודדים עם פרסום כהלכה ?

אשה בפרסום? ובכלל איך ניתן לעשות פרסום כהלכה? שרה גל, בעלת המשרד הדתי "פרסום גל" על כך.

חדשות כיפה מירי בן דוד 12/12/02 00:00 ז בטבת התשסג

כשנכנסים למשרד המטופח, אי אפשר לטעות. הקירות המעוטרים בשלטי ענק ובפרסומות מאירי עיניים מעידים שזהו משרד פרסום. כשמדובר בקהל חרדי אין לשרה גל, כאשה דתית, לבטים וקשיים בהכנת הסיסמאות ובעיצוב הפרסומות. היא מכירה היטב את הפלח הזה ואת צרכיו ויודעת כיצד להגיע לנבכי ליבו. הקושי, שגם עליו לטענתה היא מתגברת, מתחיל כשהפונים אליה אינם דתיים, והם רוצים לפרסם בקרב הציבור הכללי. "אני יודעת מהם הגבולות שלי, את מה אפרסם ואת מה לא, ולעולם לא אשאיר את עצמי עם סימני שאלה ועם בעיות מצפוניות. כשפנו אלי לפרסם דירות שמוצעות למכירה גם בשבת סירבתי, וכך אני נוהגת גם כשהפרסום דורש לוותר על צניעות. זה יהיה מאוד מורכב לעצב פרסומת ללבני נשים, למשל". על השימוש בשנים ובגופן לצורך פרסומות יש לגל הרבה מה לומר. "אני יודעת שלדמות של אשה יש אלמנטים חסרי מתחרים. זה מושך תשומת לב, וזה עושה את שלו, אבל אני תמהה על כך שהפמניסטיות למיניהן שותקות כל השנים ולא עושות כלום נגד התופעה הזאת. מי שמכיר ועוקב אחר הפרסומות על תחנות האוטובוסים, בטלוויזיה בקולנוע ובכל אמצעי התקשורת, רואה איך משתמשים בגוף של אשה כדי לשווק דברים שכלל לא קשורים. עט, טלפון, גלידה או כל דבר אחר. זה מראה בצורה קיצונית איך משפילים את האשה ומסירים ממנה את הכבוד, ואני לא מדברת דווקא בשם הדת. גם מהאספקט החילוני זה נראה ביזיון".

כשאני שואלת אותה מה היא עושה להצלת "כבודה האבוד" של האשה כפי שהיא משתקפת בתקשורת הציבורית, יש לה מה לומר להגנתה. "ישנה ועשה למניעת פרסומות אלה, שבראשה עמוד הרב רז'מניסקי, חסיד גור. מטרת הועדה הזאת היא למנוע מהפירסומאים לפרסם פרסומות כאלה במקומות ציבוריים, ברחובות או למשל במסכים הקטנים של אוטובוסי 'אגד'. בעלי ואני משתפים איתם פעולה. לפעמים' כשהועדה הזו מתלבטת לגבי החרמת פרסומת מסויימת, היא מבקשת את הכרעתו כי הוא מבין יותר את תפיסת העולם של החלקים השונים בעם".

כדי לפתוח פתח אופטימי קטן, היא מגלה כי יש לבראנז'ה הפרסומאית מגמה חדשה. "יש כזו מתירנות וכזו פרובוקציה בארץ ובעולם עד שהגיעו כבר למצב של שובע. מה שעכשיו הכי עשוי למשוך את הציבור זו דווקא כרזה צנועה, סולידית ושמרנית. אני תמיד טוענת שמה שיותר מכוסה, יותר מושך תשומת לב?" אולי בטעות או שלא בטעות, פלטה שרה גל את אחד מסודותיה המקצועיים שטובים בכלל גם לחיים. בכל אופן, לפי התרשמותי ממנה, היא לא תתנגד שכמה פרסומאים ש"מחזיקים מעצמם" כמקוריים, "יגנבו" ממנה את הסוד.