איך אתם עושים הבדלה?

"אני יודע שעצם זה, שזה שונה... זה עשה מספיק באזז שידברו על זה וישמעו על המוצר. והתשובה לזה פשוטה... אם לא לזה התכוון המשורר... זה פשוט לא זה..."

חדשות כיפה ניר אהלי 27/06/04 00:00 ח בתמוז התשסד

בביתנו אימצו את מנהג הישיבות ויושבים בהבדלה... חוץ מסבא שלי שלא בנוי לקבל חידושים...

לפי המודעות בעלוני השבת הבדלה עושים מול הקבלן או משווק הנדל"ן הקרוב לביתך.

המודעה (המוכרת בוודאי) מוכרת דירות "יוקרה" כלומר שונות ומובדלות משאר הדירות המוצאות למכירה באותו אזור או בכלל בשוק.

הנה ה"בריף" כלומר ההגדרה של מה המודעה צריכה היתה לשדר לקורא:

1.אנחנו מוכרים פרוייקט דירות

2. הפרוייקט שלנו הוא אחר כי הדירות שלנו הן דירות יוקרה מיוחדות.

בא משרד הפרסום ועשה מודעה פרסומית קלאסית:

1. תמונה מרכזית "שתופסת את העין" – מדגל בשמים (באדיבות...)

2. כותרת דו משמעית – הבדלה כלומר אתה חושב על מוצ"ש אבל אנחנו מתכוונים לשונים ויחודיים...

ע"י שימוש באלמנט מסורתי - דתי אנחנו מרמזים שזה פרוייקט של דתיים ואנחנו מבינים אותכם (אנ"ש)... ע"י שימוש בכלי מכסף אנחנו אומרים יוקרתי...

ולפני הביקורת הקדמה: אני יודע שעצם זה, שזה שונה... זה עשה מספיק באזז שידברו על זה וישמעו על המוצר. והתשובה לזה פשוטה... אם לא לזה התכוון המשורר... זה פשוט לא זה.

ועוד הקדמה: המודעה יפה וגם זה ראוי לציון (זה גם מה שמחפה על הפרסום).

מגדל הבשמים פשוט לא יפה. אין לו אפיון מיוחד או איזה משהו שיגידו זה יוקרה זה מפיל זה "של עשירים". כולה בשמים רגיל... אפילו בלי דגל. למי אין כזה בבית מהחתונה? (לי) כלומר האלמנט אינו "תופס את העין" רק הכותרת...

ועכשיו לטיפול השורש

בפרסום כשאתה משתמש בדבר ע"מ להשאיל ממנו "ערכים" אתה צריך חיבור לוגי שנותן גילוי חדש, הפתעה וחידוש. הכותרת הבדלה מושכת אותך לחשוב על המבדיל בן קדש לחול... והתמונה שהיתה אמורה לעורר עניין ושאלה מראה בשמים (כלומר אחד לאחד – ללא כל הפתעה). כשאתה קורא את השורה הקטנה - תפקידה לתת לך את ה"שוס" ובה אתה מבין שכוונתם "שונה אחר לא כמו כולם יחיד ומיוחד". זה לא פרוש של המילה הבדלה וגם לא הקשר שלה. כלומר אנחנו נסביר לך את מה שהתמונה הייתה אמורה לעשות אבל מצאנו אלמנט שיביע את הרעיון הזה ושיפתיע...

כותרת המשנה של המודעה אומרת: ... מובילים את איכות הבניה ב... סליחה - מה הקשר בן 'הבדלה' ל'איכות הבניה'?

אין שום זליגה בן שני הסיפורים – פרוייקט בניה והבדלה עם תמונה של בשמים (אפילו לא כל היבנ"ה) ואפילו אין נסיון לקשר ביניהם (איכות של 'צורף-אומן' או להתענג בשבוע חדש/בית חדש או כל נסיון פתטי אחר) ועל כן אין זו פרסומת אלא מודעה על פרוייקט בניה בתוך פרסומת ל_צ_רפ_ם...

ברוך המבדיל בן קדש לחול.