תמונת השנה בישראל - סלפי של אורן חזן עם נתניהו

הוכרזו הזוכים בתחרות צילומי העיתונות "עדות מקומית" לשנת 2018. הצילומים הנבחרים מספקים זווית התבוננות מרהיבה ומרתקת על אירועי השנה החולפת, יוצגו בתערוכה לצילומי עיתונות במוזיאון ארץ ישראל, תל-אביב.

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/12/18 11:25 יב בטבת התשעט

תמונת השנה בישראל - סלפי של אורן חזן עם נתניהו
התמונה הזוכה. אורן חזן והסלפי, צילום: אוליביה פיטוסי, הארץ

אירוע הצילום שנחשב למרכזי בישראל ייפתח היום (ה') במוזיאון ארץ ישראל, תל-אביב, בטקס הענקת התעודות לצלמים הזוכים בתחומי תחרות צילום העיתונות "עדות מקומית". 

הבוקר הוכרזו התצלומים הזוכים, שיוצגו עד ה- 2 בפברואר 2019 בתערוכה "עדות מקומית", שנערכת זו השנה ה-16, יחד עם התערוכה הבינלאומית היוקרתית World Press Photo הנודדת בעולם. הצגתן המשותפת של התערוכות הישראלית והבינלאומית, זו לצד זו, מאפשרת התבוננות מעמיקה בנעשה ברחבי העולם ובאזורנו בשנה האחרונה, כפי שנתפסו בעדשות טובי הצלמים בארץ ובעולם. 

תמונת השנה: אוליבייה פיטוסי-הארץ:

התמונה הזוכה

התמונה הזוכהצילום: אוליביה פיטוסי, הארץ

ח״כ אורן חזן מהליכוד מצלם סלפי עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם חברי הקואליציה בתום הצבעה לילית על חוק הלאום, לאחר שעבר בכנסת.
עוד בתמונה: חברי הכנסת אבי דיכטר, נורית קורן, ירון מזוז, איוב קרא, מיקי זוהר וענת ברקו.
כנסת ישראל, ירושלים, 18 ביולי 2018

נימוקי השופטים: צילום "חוק הלאום" של אוליבייה פיטוסי, הוא צילום של "רגע מכריע" המציג למעשה את הפנים והשמות שמאחורי המילים הכתובות בחוק עצמו שעבר בכנסת ישראל. לא פחות משחוק הלאום מסמן את התהליך שעוברת החברה בישראל מדמוקרטית ליהודית ויש האומרים מדמוקרטית לגזענית – הצילום מציג לנו את הרגע שאחרי ההצבעה. זהו רגע של השתחררות ופורקן שבמרכזו מוצגת עניבה אדומה אותה עונד ראש הממשלה כ"תמרור אדום". לצדו ניצבים חברי הכנסת התומכים בחוק כמראה של החברה בישראל - חלקם בעלי חולצות לבנות וכרסים משתפלות. ואל מול כל אלה ה"מצלפון" של ח"כ אורן חזן המתעד כאחד האדם את הרגע ההיסטורי הזה ומסתיר את אפשרות ה"יציאה" ממנו.

170 תמונות מתוך 7000 שהוגשו

השנה הוגשו כ-7,000 תצלומים על-ידי כ-350 צלמות וצלמים מקצועיים; מתוכם נבחרו 170 תצלומים, 7 עבודות וידאו וכן "תמונת השנה" ו"סדרת השנה" - בקטגוריות: חדשות, טבע וסביבה, דת ואמונה, חברה וקהילה, ספורט, אורבניזם ותרבות וסיפור מצולם. 
מהתערוכה משתקפת מציאות החיים באזורנו, אירועים שבלטו בתקשורת בשנה החולפת, לצד אירועים בעלי חשיבות חברתית ואנושית גבוהה.

עמי שטייניץ אוצר "עדות מקומית" 2018: "מלחמה בעצימות נמוכה-אך-גוברת מתנהלת בשנה האחרונה, וענני עשן כבד אופפים דיווחים על תקיפות צה"ל בעומק סוריה, על עימותים עם פלסטינים בגבול רצועת עזה ועל שדות שרופים שהציתו עפיפונים ובלוני תבערה ביישובי עוטף עזה. חוסר הבהירות של המצב הקיים והשלכותיו מחריפים גם בעקבות שינויים באופי התיעוד. חופש המידע והדעה ברשתות החברתיות ובערוצי תקשורת גלובליים מנוצל להפצת ידיעות כוזבות בידי יחידים, ארגונים ומדינות. הצילום התיעודי בעיתונות מחליף פנים, כשאירועים רבים מצולמים במצלמות אבטחה ובטלפונים חכמים של אזרחים מן השורה ומופצים בתקשורת. נוכח זאת, חשיבותו וייחודו של הצילום התיעודי עולים בלכידה הבלעדית של אירוע בלתי נשלט, שדרכו מתגלה סיפור סמוי מן העין. ערכה של אמנות הצילום עולה על תיאור מצב כפשוטו, והצילום התיעודי מבטא ממד מודחק של עולם התופעות". 

התמונות הזוכות בקטגוריות נוספות בתחרות

קטגוריית חדשות: איליה יפימוביץ / DPA

התמונה הזוכה בקטגוריית חדשות

התמונה הזוכה בקטגוריית חדשותצילום: איליה יפימוביץ-DPA

צעיר פלסטיני במהלך עימות עם חיילי צה"ל בשבוע השני להפגנות בגדה המערבית, שהתפרצו לאחר הודעתו של נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, על העברת השגרירות לירושלים. 
קלנדיה, 20 בדצמבר 2017

קטגוריית דת ואמונה: אמיל סלמן-הארץ

התמונה הזוכה בקטגוריית דת ואמונה

התמונה הזוכה בקטגוריית דת ואמונהצילום: אמיל סלמן

חברי תנועות המקדש שוחטים כבש בעת "תרגול" הקרבת קרבן פסח, כהכנה לקראת הקמת בית המקדש השלישי בירושלים.
ירושלים, 19 במרץ 2018

קטגוריית חברה וקהילה: מארק ישראל סלם-ג'רוזלם פוסט

התמונה הזוכה בקטגוריית חברה וקהילה

התמונה הזוכה בקטגוריית חברה וקהילהצילום: מארק ישראל סלם

מרים ונריה משחקים עם בנם התינוק.
יצהר, 12 באוגוסט 2018