צפו: שירת "התקווה" בלאדינו על שפת האמזונס

אירועי 70 שנה למדינת ישראל ממשיכים מסביב לעולם כולו. השבוע, זכתה הקהילה היהודית באמזונס, המונה כ-500 יהודים בלבד, בביקור של משלחת ישראלית, אשר קיימה שם שיעורים ושיחות לחברי הקהילה, ולסיום, התאחדו כולם לשירת התקווה.

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/18 10:34 טו בתמוז התשעח

צפו: שירת "התקווה" בלאדינו על שפת האמזונס
צילום: צילום מסך

ראשוני היהודים הגיעו ליערות הגשם לפני כ-200 שנה, בשנת 1810. בעקבות קשיי קיום ופרנסה בערי מרוקו, פיצוץ אוכלוסין בשכונות היהודיות, מחלות, מאסר יהודים על ידי השלטונות, הריסת בתי כנסיות, רדיפות וסבל, החליטו היהודים המרוקאים, צאצאים ישירים של הקהילות שגורשו מספרד על ידי המלכים הקתוליים, להגר לאמזונס ולחפש שקט ושלווה. בנוסף, כשנחתם הסכם סחר בין ברזיל לבריטניה בשנת 1810 ונפתחו הנמלים בברזיל, הסתיימו באופן פורמלי חוקי האינקוויזיציה בברזיל, והמדינה הייתה בתהליכי התפתחות ופריחה.

היהודים שהגיעו לאמזונס לא ציפו להתעשר, אלא רק לחיות את חייהם בשקט ובשלווה. הם הגיעו לברזיל והחלו לבנות לאט את חייהם תוך התמודדות עם תנאי הג'ונגל המקומי ועם השפה, אולם תמיד מתוך שמירה על מסורת ישראל אשר למדו וקיבלו במשפחותיהם. החיים היהודים לא התנהלו בקהילות מסודרות ובערים הגדולות. היהודים אשר הגיעו מחוסרי כל חיפשו מקום מרוחק ככל אשר יהיה כדי להביא פרנסה לביתם. אולם, למרות המרחק הפיזי וחוסר הקשר לקהילה יהודית ולבית כנסת, היהודים לא הרגישו בדידות. השמירה על המסורת ועל חגי ישראל, התחושה שהם חלק משבט יהודי הנמצא לאורך הנהר, נתנה להם תחושה של ביחד. 

כיום גרות בקהילה במנאוס רק כ-200 משפחות יהודיות. למרות גודלה הצנוע של הקהילה, החינוך היהודי מהווה גורם חשוב ומרכזי בחייה. פעמיים בשבוע כ-70 ילדים מתכנסים בבית הספר המשלים "יעקב אזולאי" ללימוד יהדות ועברית. תפילות מתקיימות כל שבת בבית הכנסת עם למעלה ממאה מתפללים, ובנוסח התפילה שומרים על המנגינות והמנהגים אשר היו נהוגים במרוקו.

צילום: דוברות אור תורה סטוןם

 

משלחת אשר יצאה מטעם מכון "שטראוס עמיאל" מבית רשת "אור תורה סטון", נפגשה עם חברי הקהילה וערכה עימם שיעורים ושיחות. גם צעירי הקהילה הגיעו למפגשים, שם דיברו על משמעות מדינת ישראל ועל ערכי הציונות, כמו כן, הם חוו יחד שבת משמעותית.

בין חברי המשלחת היה גם הרב אברהם דהב, יליד ברזיל, אשר בגיל 17 עלה לארץ לישיבת הכותל, שם למד לסמיכה לרבנות. הרב דהב למד במכון "שטראוס-עמיאל", המכשיר לשליחות בתפוצות, ולפני כ-3 שנים חזר לכהן כרב בית הכנסת של הקהילה בה גדל בריו דה ז'נרו. הרב סיפר: "באחד הערבים חגגו בקהילה בת מצווה לאחת הנערות. בקהילה שמאוד מחוברת לשירה ולמוזיקה, שרו גם את 'התקווה' בלאדינו. שהיא עבור הקהילות היהודיות בחו"ל, חלק מהזהות היהודית שלהם ולכן הם נוהגים לשיר את ההמנון באירועים, בטקסים דתיים ועוד, כמו שיר קודש. כך החלטנו שבסיום הביקור נשיר את ההמנון לא רק בעברית". הביקור הסתיים בארוחה חגיגית ובהופעה מוזיקאלית-ישראלית במועדון החברתי במקום, שנחתמה בשירת התקווה מרגשת.

רב הקהילה במנאוס, הרב דוד בן שימול, עלה גם הוא מברזיל לישראל בשנת 2008 ולמד במכון "שטראוס-עמיאל". הרב דוד התחתן בארץ, לפני כשלוש שנים חזר לברזיל יחד עם אשתו ובשנה האחרונה הוא מכהן כרב הקהילה: "התרבות בברזיל והסדר השבועי לא מאפשרים בדרך כלל חלק מהאירועים שעשינו כאן, אבל באופן מפתיע לטובה היו הרבה צעירים באירועים אלו. היה מוצלח והקהילה נהנתה מאוד, עכשיו אנו כבר מחכים לביקור הבא".