צפו: סייעו ליהודים - ונרדפים על ידי החברה הערבית

סכנת מוות מרחפת מעל ראשיהם של משתפי הפעולה הפלסטינים, ובנוסף, יש להם מתנגדים גם מהצד הישראלי. בפרויקט "משתפים פעולה", נחשפים הפנים והקולות של צבא הצללים שהפעילה ישראל במשך למעלה מיובל שנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/11/18 14:27 יט בכסלו התשעט

צפו: סייעו ליהודים - ונרדפים על ידי החברה הערבית
"משתפים פעולה" , צילום: טוליק גלאון

משתפי הפעולה הם האנשים השקופים בזירה הישראלית-פלסטינית. סכנת מוות מרחפת מעל ראשיהם ומעל ראשי בני משפחותיהם, והם נרדפים בידי בני עמם הפלסטינים. החברה הישראלית אינה ממהרת לקלוט אותם, וההתנגדות כלפיהם מופנית הן מצד היהודים הן מצד הערבים הישראלים. גם ארגוני זכויות האדם אינם נוהגים לעסוק בהם, ולעיתים אף רואים בהם בוגדים שהביאו על עצמם את הסכנה לחייהם. 

בפרויקט "משתפים פעולה", שיצרה טל מיכאל, וביימה אותו עם דוד אופק, נחשפים הפנים והקולות של צבא הצללים שהפעילה ישראל במשך למעלה מיובל שנים. משתפי הפעולה מספרים בפעם הראשונה בפנים חשופות את סיפורם האישי, ומדברים על היחס המורכב שלהם אל החברה הפלסטינית, שממנה הם מבקשים יחס סלחני, ואל החברה הישראלית, שממנה הם מבקשים הוקרת תודה על פעילותם.  

https://www.facebook.com/www.kipa.co.il/videos/2165514883747174/

במרכז הסדרה שלושה סייענים: עבד, מרגל בכיר שסייע רבות לישראל, קורא לעצמו עובדיה ורואה בחברה הישראלית חברה מתוקנת ובחברה הפלסטינית – מושחתת. בהאא, משתף פעולה שנשא עונש מאסר בכלא הפלסטיני, ברח לישראל ומבקש הכרה במעמד סייען, ויונס, סוחר קרקעות שמכר רבות מהן ליהודים ובכך חטא את החטא הגדול מכולם בעיני החברה הערבית.

הפרק הראשון "מוכר הקרקעות", אשר שודר אמש, התמקד ביונס, השוכב על ערש דווי אחרי שבץ קשה. מסלון הבית הוא צופה בשידורים חיים ממצלמות האבטחה שהוצבו סביב הבית כאמצעי זהירות, לאחר שהוא וילדיו הותקפו פעמים רבות. יונס מבקש למכור את הבית ולמצוא למשפחתו מקום בטוח יותר, אבל הקונים אינם באים. "אנחנו אשמים במה שקרה, עשינו לעצמנו בושות", הוא אומר לבנו ומסכם את מפעל חייו: עשרות שנים של סיוע ליהודים ברכישת קרקעות של פלסטינים במזרח ירושלים.

 


התכנית משודרת בימי שני בשעה 21:00, בכאן 11 ובדיגיטל.