צפו: "להגדיר אישה לפי היקפים ומשקל - זו פשוט שנאה"

תערוכה ראשונה מסוגה במוזיאון ישראל, חושפת את עולם הצניעות בקרב נשים מדתות שונות, באופן ייחודי ומרתק שטרם נראה כמותו. ובפסח הכניסה לילדים חינם

חדשות כיפה מערכת כיפה 16/04/19 15:00 יא בניסן התשעט

צפו: "להגדיר אישה לפי היקפים ומשקל - זו פשוט שנאה"
מתורך התערוכה "מבט מצועף" במוזיאון ישראל, צילום: אביר סולטן

מה עובר לכם בראש כאשר אתם נתקלים ברחוב באישה עטופת בד מכף רגל ועד ראש, באופן שלא חושף אפילו את פניה? מה הייתם שואלים אותה לו יכולתם? ואילו תחושות המפגש עימה מעביר בכם? תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, מציגה את נושא הצניעות באופן שטרם נחשף עד היום, תוך הצגת מחקרים וראיונות שהתקיימו במשך שנים עם נשים אלה.

"הלבוש שלנו מוציא מהאנשים את הפנימיות שלהם. זה כמו הצד השחור של המראה", מתארת חיה, בוגרת ספרות ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית אשר חזרה בתשובה, והחליטה להוסיף ללבושה כיסוי פנים ושכבות רבות. "אם אדם מרושע או חוטא, זה מה שזה יוציא ממנו" היא אומרת, "אני הולכת ברחוב עם רעלה - יש ימים שהכול עובר חלק ויש ימים שאני מקבלת ביזיונות מאוד גדולים...שאני חוזרת הביתה, ממש עם צלקות בנפש".

צילום: מתוך התערוכה "מבט מצועף"

 

אוצרת התערוכה, נעם ברעם–בן יוסף, ראיינה במשך שנים עשרות נשים יהודיות, מוסלמיות ונוצריות העוטות על עצמן שכבות לבוש רבות כביטוי לאדיקותן הדתית. לדבריה, "המפגש עם נשות הצניעות, עורר בי מחשבות על תגובות המתבוננים בנשים המכוסות והרעולות...אין בידינו כלים להבין את התופעה המורכבת הזאת רק באמצעות התבוננות חיצונית, והתערוכה מספקת הזדמנות להכיר את נקודת מבטן של הנשים עצמן, כפי שהן מסבירות אותה. נשים רעולות מעוררות דיון סוער בכל העולם, אבל רק בישראל ובפרט בירושלים, אפשר לראות את השיח הלא-מילולי בין היהודיות למוסלמיות ולנזירות המתקיים באמצעות הבגדים".

 

מרואיינת נוספת בשם שפרה, אשר חזרה גם היא בתשובה מסבירה את בחירתה: "אם השם רוצה שאהיה הדמות שמפחידה אנשים ברחוב, אז אני אהיה... אני מרגישה שלשם כך הגעתי לעולם הזה, כפשוטו, זה התיקון שלי בעולם הזה. לקדש את השם על הצניעות". 

מנגד, תיארו נשים גם את ההגנה שלבושן מעניק להן: "מאז שאני לובשת את הנקאב ואני מכוסה, אף אחד לא מטריד אותי. בעבר היו מטרידים, שורקים, היום אף אחד לא פונה אליי,  אני מדבובה (מוחבאת), מוסתרת מעין כל, אני מרגישה הרבה יותר בנוח כשאני מכוסה", משתפת לטיפה המוסלמית.

"אני רואה את כל הבובות הראווה בקניון, ואת את כל הרדיפה הזאת אחרי משקל ואחרי היקפים ואחרי הגדרות, ואמרתי לעצמי 'השם תרחם'. העולם הזה מנוהל על ידי חבורה של גברים שונאי נשים, כי להגדיר אישה לפי גובה, משקל והיקפים, זה פשוט שנאה, זה אכזריות", מוסיפה שפרה. 

צילום: מתוך התערוכה "מבט מצועף"

 

בתערוכה מוצגות 13 דמויות המדגימות את מערכות הלבוש השונות, תצלומים של אלכס ליבק, אביר סולטן, אחמד ע'רבלי, גלי טיבון, דפנה טל ואחרים ועבודת וידאו בבימויו של האמן הרב-תחומי ארי טפרברג, ובה  שלוש שחקניות: יהודייה, מוסלמית ונוצרייה - אשר מספרות את סיפורן של הנשים שרואיינו.

פרופסור עידו ברונו - מנכ"ל מוזיאון ישראל: "התערוכה היא ניסיון ראשון מסוגו בעולם, לחשוף בפני הציבור את עולמן הפנימי של הנשים שלרוב אנו רק שומעים או קוראים עליהן בתקשורת. העיסוק בתופעה על ובין קירות הגלריה, מזמין את המבקרים ללמוד על ההשקפות ועל אורח-החיים של נשות הצניעות מתוך הפרשנות שהן עצמן מעניקות לדברים, ומאפשר הכרות עם האקלים התרבותי, הפוליטי והאישי שלהן".

 

אוצרת: נעם ברעם–בן יוסף. בימי חול המועד פסח הכניסה לילדים חינם.