ביקורת קולנוע - "טעימה מהחיים"

סרט חדש, המביא אל התודעה הציבורית ואל מרכז הבמה, את ההפרעות שעל הרצף - אוטיזם ואספרגר

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 11/06/19 10:21 ח בסיון התשעט

ביקורת קולנוע - "טעימה מהחיים"
טעימה מהחיים, צילום: קולנוע חדש

בין התסמונות, הלקויות, הפרעות הקשב, מגזרי השוליים ושאר החריגות שבעבר הוסתרו והודחקו ובעידן שנות האלפיים זכו לצאת מהארון ומאחורי הקלעים אל התודעה הציבורית ואל מרכז הבמה, נמצאות גם ההפרעות שעל הרצף, אוטיזם ואספרגר.

זו האחרונה היא תסמונת שחלק מהלוקים בה הם בעלי איי. קיו. גבוה על סף גאונות, אבל מתקשים לחוש או להבין את הזולת, ומתאפיינים בהתנהגויות מוזרות. במרכז "טעימה מהחיים", סרטו של פרנצ'סקו פלאסקי האיטלקי העולה לאקרנים בארץ בהפצת קולנוע חדש, עומד נער בעל תסמונת אספרגר, שבאקראי מתגלים כישורי הבישול המופלאים שלו.

מי שמגלה אותו הוא השף ארתורו שבעקבות התנהגות אלימה גוזר עליו בית המשפט עבודות שרות. ארתורו נשלח לתת שיעורי בישול לצעירים עם צרכים מיוחדים, ושם הוא פוגש את גווידו שיש לו אספרגר וגם תאווה גדולה לבישול ולמטבח. המפגש המתחיל בחריקות, הופך בהדרגה לחברות, שמשפיעה הדדית על שניהם. ארתורו הופך לסבלן ונעים יותר, וגווידו נחלץ חלקית מהרתיעה שלו מכל מגע. מהר מאוד מגלים הצופים שלנער בעל הלקות ולשף הרגזן יש הרבה מן המשותף.

 

לשניהם יש קושי להזדהות עם האחר ולהבין מוסכמות חברתיות וכללים בלתי כתובים. ברגישות ובהבנה לנפש האדם, מצליח הסרט להראות איך מתרחש תהליך משנה אישיות שגורם לשף המנוסה לקבל ולחבב את גווידו ואף ללוות ולקדם אותו בשלבי תחרות "המאסטר שף הצעיר של איטליה".

נופיה המקסימים של טוסקנה, צילום מעורר תיאבון של הכנת מטעמים במטבח ההוסטל ובחצרות הווילות שבהם מתקיימת תחרות השף הצעיר, המוסיקליות של השפה האיטלקית, המשחק המשכנע והשובה של השחקנים המגלמים את גווידו וארתורו, טוב הלב המאפיין את מרבית הגיבורים, להוציא אחד, וההפי-אנד שלא נעשה ספוילר ונגלה, אבל ששולח את הצופים הביתה מפויסים וחשים שהחיים יודעים לפעמים לחייך גם למי שלא קיבל בלידה את הקלפים הכי מוצלחים, הופכים את "טעימה מהחיים" לנגיסה מלאה טעמים של עוד.

 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –