5 סרטים להעביר איתם את צום תשעה באב

בעידן המודרני אנו זקוקים לעוד דרכים מלבד קינות ושיעורים למצוא דרך להעביר את הצום הארוך אך בלי לפגום במהותו ובזיכרון החורבן. לשם כך ערכנו עבורכם רשימת סרטים שיספקו עבורכם את הצורך הזה

חדשות כיפה חדשות כיפה 16/07/21 14:26 ז באב התשפא

5 סרטים להעביר איתם את צום תשעה באב
צילום: shutterstock

יום האבל הקשה ביותר של העם היהודי מגיע, ואיתו עם ישראל יתכנס לזיכרון חורבן הבית ומנהגי אבלות. צום תשעה באב לא קל לא רק בגלל המטען הרגשי שהוא נושא אלא גם כי מדובר גם בצום הנמשך 25 שעות בלב חודשי הקיץ. רבים מתקשים להעביר את היום רק בעזרת שיעורים וקינות ומעוניינים להסחת דעת אך לא כזו שתוזיל את אווירת היום הנורא. לשם הכנו עבורכם רשימת סרטים העוסקות בחורבן שניתן לצפות בהם.

המאויר: אגדת החורבן

סרטו החדש של גידי דר (״אושפיזין״) – ״אגדת חורבן״, הוא אפוס קולנועי יוצא דופן המורכב מלמעלה מ- 1500 ציורים של האומנים דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט ("ואלס עם באשיר"), ומשוחק בקולותיהם של שולי רנד, זאב רווח, מוני מושונוב, עמוס תמם, יעל אבקסיס ויגאל נאור. הסרט מביא בפעם הראשונה לקולנוע את אחד הסיפורים הגדולים בהיסטוריה - סיפור המרד היהודי באימפריה הרומית שהידרדר למלחמת אחים והוביל לחורבן בית המקדש השני. הסרט מבוסס על מקורות היסטוריים בהם אגדות החורבן התלמודיות וספרו של יוסף בן מתתיהו ״מלחמות היהודים ברומאים״. 

התיעודי: מנותקים

ט' באב הוא גם היום בו נזכרים בתכנית ההתנתקות ב-2005 בו פונו תושבי גוש קטיף בניגוד לרצונם בהוראת ממשלת אריאל שרון. סרטו של העיתונאי קלמן ליבסקינד יוצא עשור לאחר ביצוע הפינוי, והוא עוקב אחרי התמונות העדויות והאנשים הקשורים לתקופה. אך מעבר לכך בוחן ליבסקינד את התהליך שעבר על החברה הישראלית מאז קיץ 2005, ואלו השלכות היו לכך לא רק במישור הביטחוני והפוליטי אלא גם מבחינה כלכלית וחברתית. הסרט מחולק לשני חלקים שאורך כל חלק כ-50 דקות, ומהווה מסמך חשוב ומרגש בחורבן הישראלי בחבל עזה.

הישראלי: רכבת קלה

רכבת קלה הוא סרט דרמה ישראלי בבימויו של עמוס גיתאי, הסרט מספר אודות אוסף של אפיזודות המתרחשות כולן ברכבת הקלה בירושלים, המשמשת כמיקרוקוסמוס יחיד במינו, המהווה מראה אנושית למציאות הישראלית בה כולנו חיים. במהלך נסיעה שגרתית ברכבת, חושפות סיפורים אישיים של אנשים מאד שונים: חילונים, דתיים, שוטרים, חיילים ואנשי ביטחון, תלמידי ישיבה, סטודנטים, נערות מתבגרות, זוגות תמהוניים, ערבים, אוהדי בית"ר, תיירים וצליינים מוזרים. יצירה נהדרת המפגישה אותנו עם תתי המגזרים בישראל הנראים מפולגים מתמיד.

ההוליוודי: מצדה

סרט ארוך ביותר שהפך למיני סדרה, המגולל את סיפור הקרב האחרון במרד הגדול שהתרחש במבצר המפורסם. הסרט מבוסס על הרומן של ארנסט גאן, ועל פי תיאורי הקרבות מפי ספרו של יוספוס פלאביוס - מלחמת היהודים. הסרט נפתח בסגירת מעגל מודרנית במסע של חיל שריון העולה למבצר על מנת להישבע אמונים למדינת ישראל. משם חוזרים בזמן לשנת 70 לספירת הנוצרים, עת נכבשה ירושלים בידי הלגיונות הרומאיים ובית המקדש נחרב. הדרמה ההיסטורית עטורה בכוכבי הוליווד באותם זמנים, ומשאירה מסר חיובי בסיומה. הסרט מסתיים כמו בתמונת הפתיחה עם שבועת האמונים של חיילי צה"ל בפסגת ההר עם הכתובת הנודעת "שנית מצדה לא תיפול".

התנ"כי: ירמיהו

למרות שמרבית האבל ביום זה מוקדש לחורבן הבית השני, גם חורבן הבית הראשון ארע בתשעה באב. כדי להיזכר גם בו מומלץ לצפות בסרט ירימיה, סרט קולנוע אמריקאי משנת 1998 בבימויו של הארי ווינר ובכיכובו של פטריק דמפסי (האנטומיה של גריי) המספר את סיפורו של נביא החורבן. הסרט מגולל בראשי פרקים את סיפורו של הנביא מנבואתו הראשונה כילד צעיר, ועד התלאות שעבר כנביא חורבן שמקבל גידופים, המתיחות מול צדקיהו המלך והמאבק מול נביא השקר ועד הגלות הבבלית. הסרט אמנם קיים בו חופש יצירתי והבקיאים בסיפור הנביא עלולים להרגיש לעיתים שלא בנוח, אך באופן כללי הסרט די נאמן לנביא.