תשובה מהסרטים - תשובה מאהבה ותשובה מיראה

שני הסרטים מראים לנו ע"י משל מרוחק שכל אחד מאיתנו יכול לרתום את כל כוחותיו וכישוריו לשם עשיית טוב בעולם. באפשרות כל אחד מאיתנו לשנות את מעשינו ולתקן את דרכינו ולזכות שייעקרו עוונותינו מתחילתן

חדשות כיפה דורון צ´יטיז 03/09/15 15:03 יט באלול התשעה

תשובה מהסרטים - תשובה מאהבה ותשובה מיראה
צילום מסך, צילום: צילום מסך

הנה שוב הגענו לעיצומם של ימי הרחמים והסליחות. קול השופר מהדהד כבר כמה שבועות באוזנינו וכבר קורא לכולנו "עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם" (רמב"ם הלכות תשובה פ"ג ה"ד). כולנו רוצים לחזור בתשובה ולהרגיש את בורא העולם בקרבנו. השאלה היא כיצד נצליח להגיע לתשובה השלימה?

לכל אחד יש את דרכי התשובה שלו, את חשבון הנפש הפנימי והאישי בינו ובין בורא עולם. לפעמים כל מה שדרוש הוא ניצוץ כדי שידליק את שלהבת התשובה והימים הנוראים בקרבנו, כזאת שהגמרא אומרת עליה "גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד" (יומא פו ע"א) . מכל אמצעי המדיה הקיימים כיום, נראה שההשפעה העוצמתית והחזקה מכולם מגיעה מהקולנוע. המסרים אותם ראינו על המסך הגדול (והיום כבר הקטן) יכולים להשפיע עלינו לאורך זמן רב ולצוץ במוחינו בעתות מצוקה ובשעת הצורך. אין כמעט סיטואציה בחיים שלא מזכירה לי איזושהי סצינה או רעיון מאיזה סרט או סדרה שראיתי בעבר.

במיוחד בימים אלה בו אנו מדגישים שוב ושוב את היותנו בניו של ה' (אבינו מלכנו, סלח לנו אבינו...), סרטי הילדים, אשר הטובים שבהם פונים אל הילד שבכל אחד מאיתנו, מתאימים יותר מכל כדי לחוות ולהרגיש את פוטנציאל התשובה הטמון בנו. רק סרטי ילדים מצליחים להעביר מסר עמוק וחינוכי מבלי להיראות כמטיפים, ובצורה המתקבלת על כל צופה (וכמובן שיכולים להיות דרך מצוינת לדבר עם ילדינו ותלמידנו על התשובה).

נושא התשובה הוא רחב מני ים (למרות ש'לא מעבר לים היא' - דברים ל,יג) ולכן אתמקד הפעם בתשובה מאהבה ותשובה מיראה. הגמרא ביומא (פו ע"א) מחלקת בין 2 סוגים אלה של תשובה, ולגבי תשובה מאהבה אומר רש"י "השב מאהבה נעקר עוונו מתחלתו". הסרט הראשון שעלה לי לראש בעניין הזה הוא 'גנוב על הירח' (Despicable Me- 2010).

קישור לסרט במדור הסרטים בכיפה

סרט האנימציה המצויין עוסק באדם ושמו גרו. גרו גר בפרבר פסטורלי בתוך בית מוזר המחביא בתוכו מסתור ענק ואשר מכיל את צבא המיניונים שלו. גרו הוא פושע ונוכל, אשר כל מטרתו בחיים היא להיות הנבל המפורסם ביותר בהסטוריה. בתחילת הסרט רואים אותו מציק ופוגע בעוברים ושבים, תוך מאמצים רבים, והכל כדי להזיק כמה שיותר. הרשעות שלו מגיעה מהרצון התמידי שלו לרצות את אמו הנוקשה אשר אף פעם לא האמינה בו ובכישוריו. גרו הוא איש שניזון מהתהילה לה זוכים רק הנבלים הגדולים בעולם ועל כן הוא מתכנן לגנוב את הירח. לשם כך עליו לגבור על הנבל החדש והצעיר (וקטור) אשר גונב לו את הרעיון ומאיים להרוס לו את כל התוכניות. על מנת להתגבר על וקטור, (ועל ביתו הממוגן מפני פורצים), גרו מחליט שעליו לאמץ את 3 הילדות מהם קונה וקטור עוגיות. בהתחלה גרו מגיע לבית היתומים בו הן מתגוררות ומאמץ אותן רק כדי להשתמש בכישורי המכירות שלהן. אחרי שאימץ את הילדות דרכו אל התהילה המפוקפקת קרובה מתמיד.

[embed]

]

רק שפתאום, כמו בכל סיפור טוב מתחוללת לה תפנית דרמטית. משהו קורה (מבלי להרוס יותר מדי מהסרט) וגרו מצליח להתקרב אל הבנות ולהיות ההורה שאף פעם לא היה להן. הוא מתחיל לשנות את גישתו לחיים ואת שאיפותיו הזדוניות. הוא עובר מהפך של 180 מעלות, והופך מהנבל הרשע לאיש המשפחה הדואג והמסור. תהליך התשובה שהוא עובר הוא כמו שמתאר הרב קוק באורות התשובה (פרק ב) "[התשובה] הפתאומית מתוך איזה ברק רוחני הנכנס בנשמה , בפעם אחת מכיר הוא את הרע ואת הכעור של החטא ונהפך לאיש אחר". תשובתו של גרו היא ממש מאהבה (אהבתו לבנותיו החדשות) ומצליחה להחזיק מעמד (למשך לפחות 2 סרטי המשך). הסרט מלא בתובנות על אימוץ, תמיכה נפשית של הורים בילדיהם, הגורמים למוטיבציה ולהצלחה בחיים ועוד. בסרט רואים ממש את שלבי השינוי באישיות הגיבור, מה שנותן לנו תקוה לחזרה בתשובה האישית שלנו.

לעומת תשובה מאהבה, ישנה תשובה הפחותה מעט, והיא התשובה מיראה. אותה התשובה הקשורה לפחד מריבונו של עולם ומהעונשים הצפויים לנו על כל חטאינו. הסרט שאני תמיד חושב עליו בזיקה לתשובה הזאת הוא לא אחר מאשר 'מפלצות בע"מ' (Monsters Inc - 2001).

קישור לסרט במדור הסרטים של כיפה

בסרט אנו מתוודעים לעולם המפלצות אשר מונע כולו בעזרת צרחות של ילדים. העובדים במפעל מפחידים ילדים באמצע הלילה ומנצלים את צרחותיהם לשם הפקת אנרגיה. הכל מתחיל להשתבש כאשר ילדה קטנה בשם בו מגיעה בטעות לעולם המפלצות (שבאופן אירוני מפחדים פחד מוות מילדים בשל דיעותיהם הקדומות) בגלל טעות של 2 מהמפחידנים - סאלי ומייק. ככל שמתקדם הסרט סאלי ומייק לומדים דבר אחד או שניים על ילדים, על משמעות מעשיהם ואפילו מוצאים פיתרון חדש לשם יצירת אנרגיה. פתאום מתגלה שכח הצחוק (והשמחה) חזק בהרבה מכח הפחד, והמפלצות הטובות משתלטות על המפעל ומשנים אותו מן הקצה אל הקצה.

[embed]

]

הסרט מלא בתובנות על הפחד, השמחה, השנאה העיוורת אך מעל הכל על כח התשובה והתיקון. התשובה מיראה היא השינוי שעוברות המפלצות מגרימת נזק וצער לגרימת אושר, שמחה וצחוק.

גם ב'גנוב על הירח' וגם ב'מפלצות בע"מ' עוברים הגיבורים שינוי. ממש כדברי הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ב) "אי זו היא תשובה גמורה, זה שבא לידו דבר שעבר בו ואפשר בידו לעשותו ופירש ולא עשה מפני התשובה". שני הסרטים מראים לנו ע"י משל מרוחק שכל אחד מאיתנו יכול לרתום את כל כוחותיו וכישוריו לשם עשיית טוב בעולם. באפשרות כל אחד מאיתנו לשנות את מעשינו ולתקן את דרכינו ולזכות שייעקרו עוונותינו מתחילתן.

כתיבה וחתימה טובה