קשת בענן

במאי 2004 יצא צה"ל למבצע חילוץ שרידי גופותיהם של חייל נגמ"ש שהתפוצץ ברצועת עזה. סרט חדש מנסה לספר את סיפורו של מפקד צוות החילוץ

חדשות כיפה ציפי קלר 18/03/12 15:16 כד באדר התשעב

קשת בענן
מתוך הסרט, צילום: מתוך הסרט

'קשת בענן' הוא סרט ביכורים של במאי מבטיח, אלירן אליה. תסריט הסרט מבוסס על חוויות שאירעו לבמאי הסרט במהלך שירותו הצבאי בחטיבת גבעתי. במסגרת מבצע מיוחד, לקח אליה חלק מחוליה שתפקידה היה לחפות על חוליה נוספת שנכנסה לחלץ את גופותיהם של חיילים נוספים שנהרגו במהלך המבצע הצבאי.

העלילה מספרת על נגמ"ש ישראלי שהושמד על כל צוותו, וכעת מוטל על צה"ל לצאת למבצע לחילוץ שרידי הגופות במטרה להביאם לקבר ישראל. האירוע, שנחקק חזותית מדיווחי מהדורות החדשות בטלוויזיה וברשת, מעובד כאן לסרט עלילתי מותח וערכי. במאי הסרט בוחר להתמקד במפקד המוביל את מחלקתו לפעולת האבטחה של החילוץ בתוך בית של משפחה פלשתינית. לפעולת האבטחה מצטרף צלם צבאי שהופך לנטל בטחוני, וככל שהשהות של הכח בבית הפלשתיני מתארכת, העניינים נוטים להסתבך.

המושג "קדושת החיים" מרחף לכל אורך הסרט. ברמת העלילה, דמויות החיילים בונות פסיפס של החברה הישראלית, על כל גווניה, ומציגות כיצד כל אחד מהם מתייחס למושג "קדושת החיים" במובן המעשי והמיידי באירוע הצבאי. זוויות הצילום של הסרט, בהם בקיא ומפגין הבמאי, מקטלגים מיד את הסרט כסרט פעולה לכל דבר, ותורמות רבות לזרימת העלילה. האירועים המלחמתיים מוצגים באמינות ובאותנטיות, וחפים מזיוף וניסיון למציאת חן בעיני המתבונן.

דמותו של הצלם יוצרת את הדרמה, הקשר בינו לבין דמות המפקד נשזרת בכל סצינה ויוצרת דמויות מורכבות, ולא חד ממדיות. המשפחה הפלשתינית, לעומת זאת, מוצגת בחד ממדיות שאינה מאפשרת הזדהות עימה כלל, ומשאירה את כל תשומת הלב לחיילים המנסים לתפקד במצב לחוץ, מצב המוגדר ככמעט בלתי אפשרי מבחינה מנטלית. חבורת צעירים ישראליים מתמודדת בתוך בית עם משפחה פלשתינית, כאשר מחלון הבית נצפים החיילים הבוררים את חלקי גופות חבריהם מהחול המקומי.

מעט סרטים ישראליים, המציגים אירועים מלחמתיים, מצליחים ליצור רצינות וערכיות המתמקדת בקדושת החיים - ולא בפוליטיקה. הסרט חסימות שיצא לאחרונה, ביבול הבוגרים של בית הספר לקולנוע 'מעלה' על ידי גולן רייז, הוא אחד מהם. שני הסרטים ראויים להערכה על יכולתם לגעת בדילמות רגישות ומורכבות תוך נקיות פוליטית והתמקדות אנושית ואישית בלבד.

הסרט 'קשת בענן' , סרטו של אלירן אליה מותח עד סופו וקשה להאמין שמדובר בסרט סטודנטים. לכל מי שמסוגל להתבונן בסרט המציג אירועים חדשותיים... חפשו את הסרט וצפו בו. מומלץ!

ציפי קלר מרכזת מדור סרטים באתר כיפה, ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללת הרצוג גוש עציון