מתחילים את תשע"ג בקולנוע: איך לקיים את מה שהבטחנו לעצמנו?

מ"להתחיל מחדש" ועד ל"הזדמנות שנייה", הקולנוע עוסק רבות במימד הזמן, ביחסנו אליו ובאפשרויות העומדות בפנינו למימוש ההבטחות שהענקנו לעצמנו. הסרטים שתראו לפני יום כיפור

חדשות כיפה דורון צ´יטיז 18/09/12 21:23 ב בתשרי התשעג

מתחילים את תשע"ג בקולנוע: איך לקיים את מה שהבטחנו לעצמנו?

אנחנו נוטים להגיע להתעלות רוחנית לקראת הימים הנוראים, ואנו משוכנעים שאפשר לצאת למסע של התחלות חדשות, לפתוח דף חדש, לקבל הזדמנות שנייה. הבעיה בדרך כלל היא במימוש וקיום כל ההבטחות הללו, במיוחד בתקופה של "אחרי החגים".

הקולנוע, פעמים רבות מצליח לגרום לי לממש את ההבטחות ולבצע את המטרות שאני מציב לעצמי כל שנה. ישנם סרטים שרואים אותם ונהנים מהם, ולעומתם סרטים שלאחר הצפייה בהם, פתאום רוצים ומרגישים שמסוגלים לשנות את העולם כולו, ואפילו יותר מזה, לשנות את עצמנו.

בחרתי בחמישה סרטים אשר בכולם אחד השחקנים הראשיים משנה את תפישת המציאות בצורה ובראייה חדשה.

(צילום: יחצ)

הראשון, הוא גם הסרט הישן ביותר ברשימה, הוא הסרט מעורר המחשבה "להתחיל מחדש" (Cast Away) משנת 2000. בסרט, צ'אק נולנד (המגולם בצורה מרשימה ע"י טום הנקס) הוא מנהל בכיר בחברת המשלוחים FedEx שנקלע לתאונת מטוס אשר גוררת אותו למסע פיזי ונפשי מפרך על אי בודד למשך כמה שנים. צ'אק, אשר כל חייו התנהלו לפי זמנים מאוד קפדניים, שאפילו לא הספיק להציע נישואין לחברתו (בכיכובה של הלן האנט) מחוסר זמן פנוי , פתאום מוצא את עצמו עם כל הזמן שבעולם.

הסרט מתמקד, בין השאר בהכרת המאמצים הדרושים לעשות פעולות יומיומיות פשוטות אשר בעולם טכנולוגי מתקדם אפילו לא שמים אליהם לב, אך בעיקר הסרט ממחיש את חשיבות ניצול הזמן ובחירה נכונה של סדר עדיפויות בחיים. קשה להישאר אדישים לצרות של צ'אק בעודו מנסה להתמודד לבד מול איתני הטבע, בלי להעריך את כל הנוחות והטכנולוגיה שיש לנו בחיים ומה המשמעות של ניצול כל רגע לקידום ייעודנו בעולם.

(צילום: יחצ)

ואם מדברים על זמן, קשה להתעלם מהסרט בעל הרעיון הפשוט אך מקורי של "עולם הזמן" (In Time) משנת 2011. בסרט, כל האנשים בעולם מפסיקים להזדקן בגיל 25 ומקבלים כל אחד שנה לחיות עם שעון זמן על היד. כל אחד יכול לקבל תוספת של זמן ע"י עבודה, או ע"י תרומה מאנשים אחרים. כל אחד יכול להעניק מזמנו לאחר לפי רצונו. בעולם זה אין כסף, והמטבע הוא הזמן עצמו.

העשירים הם בעלי שעונים עם מאות שנים לחיות ולכן יכולים להרשות לעצמם "לבזבז" את הזמן, לעומת העניים אשר בידיהם (ממש) רק שעות או ימים ספורים לחיות. אזורי המחיה מחולקים על פי כמות הזמן (העושר) וכדי לעבור מאזור לאזור, צריך לשלם המון... זמן! למרות שמטרת הסרט היא להעביר ביקורת על סגנון חיינו הקפיטליסטי אשר נותן לעשירים לחיות על חשבון העניים, עצם הרעיון של הסרט מעורר מחשבה וממחיש מאוד את העובדה שכולנו חיים כאן בעולם למשך זמן קצוב. השאלה היא רק מה וכיצד נחליט איך לנצל או חלילה לבזבז אותו.

(צילום: יחצ)

הסרט האחרון ברשימה זאת הקשור לניצול זמן הוא "מתים על החיים" (The Bucket List) משנת 2007. בסרט, שני חולים סופניים (בכיכובם המרתק של מורגן פרימן וג'ק ניקלסון) מחליטים להכין רשימה של דברים לעשות לפני שימותו, בעיקר דברים שרצו לעשות כל החיים ולא הספיקו. הם יוצאים למסע שמלמד אותם ואותנו מה באמת חשוב בחיים. הסרט מתמקד בצורת ההתנהגות השונה של שני החולים, אחד שבחר לחיות עם חברים ומשפחה אך חי בצמצום, לעומת מנהל בית החולים שהרחיק ממנו את כל הקרובים אליו במשך כל חייו אך הגיע לעושר כלכלי עצום.

הסרט מעלה כמה שאלות על ניצול הזמן בחיים, התחלות חדשות, ושאלת סדר העדיפויות בחיים. קשה שלא לחשוב באופן אישי מה היינו כותבים ברשימה שלנו לשנה החדשה. הסרט מזכיר לנו שכולנו נמצאים פה לזמן קצוב, ושללא התערבות אקטיבית מצידנו, החיים פשוט יזרמו להם בלי שמימשנו את החלומות והפוטנציאל הטמון בנו.

(צילום: יחצ)

מניצול הזמן נעבור ישר לשינוי תפישה וראיית החיים בצורה אחרת. בסרט "המתנה המושלמת" (The Ultimate Gift) משנת 2006, הווארד סטיבנס הוא איש עסקים מיליארדר אשר לפני מותו כותב צוואה למשפחתו המפונקת, ולעומת זאת לנכדו ג'ייסון (המפונק עוד יותר) משאיר סרט ששולח אותו למסע בעקבות ה"מתנות" החשובות בחיים: חברות, עבודה קשה, ערך הכסף וכו' (סך הכל 12 מתנות).

הסרט לוקח את ג'ייסון ואת הצופים למסע של הבנת מהם הדברים החשובים באמת בחיים, מה הקשר בין אושר לבין עושר, ומהי הדרך הנכונה לחנך את ילדינו בעולם כה עשיר ומלא תענוגות. הוא מזכיר לנו מה באמת עקרוני וחשוב לנו בחיים, איזה סוג של אנשים אנחנו מעריכים, ומה אנחנו מצפים מעצמנו.

(צילום: יחצ)

נסיים בסרט אשר היה מועמד לסרט הטוב ביותר לשנת 2009, "הזדמנות שנייה" (The Blind Side) (בכיכובה של סנדרה בולוק). הסרט מבוסס על סיפורו האמיתי של מייקל אוהר, נער חסר בית עם סיפור חיים טראומתי הכולל אם אלכוהוליסטית והרבה אלימות. בזכות עזרה של אישה בעלת חסד, המאמצת אותו אל תוך משפחתה, זוכה מייקל להזדמנות שנייה בחיים, מלימודים ועד לפוטבול. הוא מצליח להתקבל לליגת הפוטבול הטובה בעולם, ה-NFL, ולהגיע ממצב של חסר-בית לשחקן פוטבול וכוכב מיליונר.

הסרט מראה כמה שינוי ניתן לעשות בעולם ע"י דביקות במטרה, עבודה קשה ובעיקר עזרה לאלו הזקוקים לה. הסרט מראה מצד אחד את הקשיים שמלווים החלטות נכונות אך קשות, ומצד שני ממחיש את תחושת הסיפוק העצומה בקבלת החלטות אלו.

* * *

החלטות חדשות שמתקבלות על ידינו מתוך התעלות רוחנית בימים הנוראים, יכולות להתממש בפועל ע"י ניצול נכון של הזמן, כמו בסרט "עולם הזמן", או בניצול לא נכון כמו ב"להתחיל מחדש". כדאי להתעמק בהכרה עצמה בזמן המתכלה כמו בסרט "מתים על החיים" ולנסות להשליך זאת על חיינו. סדר העדיפויות בחיים, אשר תורם רבות למימוש הפוטנציאל האישי והמטרות שהצבנו לעצמנו, יכול להיות זהה או דומה ל"מתנות" אשר מוצגות ב"המתנה המושלמת". המושג של עבודה קשה יחד עם עזרה לזולת אשר מוצגת ב"הזדמנות שנייה" יכול לעזור לנו לא לוותר על חלומותינו ושאיפותינו, ולשמור על תחושת ההתחלה החדשה מעבר ל"חגים" עצמם ואולי אפילו לאורך כל השנה כולה.

הכותב הינו סטודנט במכללת הרצוג - גוש עציון.