בית ספר מהסרטים: איך בית ספר יכול להיות כוכב הסרט??

לקראת פתיחת שנת הלימודים טור קולנוע חגיגי! ציפי קלר מספרת לנו על סרטים שבהם הגיבור המרכזי הוא… בית הספר. יש בתי ספר מסוגים שונים וכך גם הסרטים שיוצרים עליהם. וגם הארי פוטר בפנים

חדשות כיפה ציפי קלר  03/09/17 15:35 יב באלול התשעז

בית ספר מהסרטים: איך בית ספר יכול להיות כוכב הסרט??
מתוך הארי פוטר, צילום: צילום מסך יוטיוב

סרטים רבים נוצרו סביב סיפורם של בתי ספר, אך רוב הסרטים מספרים סיפור שתחילתו כיתה נחשלת ומורה חדש וסופו הרמוניה פדגוגית מושלמת. אינני רוצה להתייחס לסרטים אלו אלא להתמקד במספר דוגמאות שמציגות בתי ספר מיוחדים שמשתפים את הצופים ברעיונות פדגוגיים ויכולים לתת לכולנו היבטים לכיוונים לא שגרתיים מעולם החינוך ובעיקר השראה ורעיונות לפיתוח עתידי במערכת החינוך.   

הסרט "סאמרהיל" מספר את סיפורו של בית הספר סאמרהיל באנגליה. זה הוא בית הספר המהפכני המפורסם ביותר בעולם. בשנות השישים הוביל בית הספר הקטן הזה (בין 70 ל90 תלמידים) מהפכה חברתית וחינוכית. הוא קרא תיגר על כל התפיסות החינוכיות המקובלות ויצר מציאות חדשה: כל ילד מחליט מה ואיך הוא מעוניין ללמוד, ומשתתף באופן דמוקרטי בניהול המקום. על יסודות המהפכה הזאת קם אחר כך הזרם הנוכחי של בתי הספר הדמוקרטיים ברחבי העולם. הסרט מתמקד בעקרונות בית הספר אך בעיקר מעביר לנו את רוח בית הספר שמשפיעה על ההוויה החינוכית בכל מקום בעולם עד היום. 

 

;

אך למרות הרוח הדמוקרטית והחברתית הנושבת מסרט זה, רוב בתי הספר שאנו מכירים עדיין מתחברים למודלים קלסיים שרבים יכנו אותם כיום מיושנים ולא מעודכנים. 

בית ספר כזה מתואר בסרט "מועדון הקיסר".  זהו סיפורו של מורה בבית ספר יוקרתי לבנים שהקדיש את חייו להוראה. חייו של המורה משתנים ללא היכר כאשר מצטרף לכתה תלמיד שהוא בנו של סנטור כוחני. קרב רצונות  ושאיפות בין המורה לתלמיד מתפתח והוא מתמקד בכיבוש לב התלמידים בבית הספר. שלא כמו בכל סרטי ה"מורים" סרט זה אינו מסתיים בהצלחה גורפת של המורה בהשגת היעדים שלו. התמקדות המורה בתלמיד המאתגר אותו מאפשרת לנו לראות את עולמו המורכב של המורה, הצלחותיו, תסכולו ודרכי החשיבה שלו. סרט המשקף הרבה יותר מכל סרטי "המורים" הנפוצים את מורכבות המקצוע והטיפול של המורה בעצמו ובתלמידיו.

מעניין לראות כי גם בסדרת הסרטים "הארי פוטר", בית הספר לקוסמים מוצג כבית ספר מסורתי לכל דבר וענין. פנטזיה זו, הפרושה על פני מספר סרטים המבוססים על סדרת הספרים המצליחה, מציגה את עולם המורים והתלמידים ממש כפי שאנו מכירים אותו. למרות שבבית הספר הזה לומדים קסמים אין שום קסם בבית הספר שמשנה אותו לחדשני ומעורר תאוות למידה. ההזדהות הרבה לה זכו הספרים והסרטים הללו  בקרב ילדים בכל רחבי העולם מוכיחה עד כמה הדברים מוכרים לכולם.  

https://www.youtube.com/watch?v=wTy1rJVoD1U

 

נסיים בסרט "מורה לחיים". זהו סיפורו של רון קלארק שהקים את "האקדמיה של רון קלארק":בית ספר תיכון, ללא מטרות רווח, הממוקם בדרום מזרח אטלנטה שבארצות הברית. בית ספר שמעודד תשוקה ללמידה ויצירתיות יחד עם קוד משמעת קפדני וכללים נוקשים.  הסרט מתמקד בתהליך אותו עובר מורה צעיר שהגיע לניו-יורק ופועל במטרה לשנות את תפיסת מחשבתם של תלמידים מרקעים סוציו-אקונומיים נמוכים שמערכת החינוך ואפילו הוריהם איבדו תקווה לגביהם. רון קלארק עובר לאחת הכיתות הקשות במדינה ובעזרת הוראה יצירתית מצליח להביא אותם להישגים מרשימים ופורצי דרך. ניסיון זה הוא שמביא אותו להקמת האקדמיה שלו. למרות שמדובר בסרט "מורים" טיפוסי והפורמט הכללי של הסרט מוכר וידוע, מדובר כאן בסרט המבוסס על ספור אמיתי. שווה לצפות בו כי למרות הקלישאות הוליוודיות הסרט חושף אותנו לקשיים, ליאוש ולמלחמות התמידיות של מורה בממסד, בתלמידים ובהוריהם. שם הסרט באנגלית הוא "הנצחון" והוא מתמקד בתקווה המתמדת וברצון של מורה המרגיש כי ההוראה והחינוך הם שליחות. אנו זוכים להצצה לעולמו המורכב של המורה ובציפיות שלו למלא שליחות זו.

;

 

שנת לימודים פורייה ומוצלחת למורים ולתלמידים!   

 

לטורים הקודמים

 

ציפי קלר היא מנהלת הספריות ומרצה לחינוך ולתקשורת במכללה האקדמית הרצוג