ביקורת קולנוע - "שלושה זרים זהים"

מה משפיע יותר על האישיות שלנו, תורשה או סביבה? האם מותר בשם המדע גם כשהמטרה היא סיוע לאנושות, לערוך ניסויים בבני אדם? אלו השאלות בהן עוסק הסרט

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 16/01/19 11:20 י בשבט התשעט

ביקורת קולנוע - "שלושה זרים זהים"
שלושה זרים זהים, צילום: באדיבות קולנוע חדש

מה משפיע יותר על האישיות שלנו, תורשה או סביבה? האם קיימת באמת זהות מוחלטת בין בני אדם, אפילו שהם תאומים זהים או שלישיה? האם בטוח שמחלות נפש עוברות בתורשה? האם מותר בשם המדע גם כשהמטרה היא סיוע לאנושות, לערוך ניסויים בבני אדם? אלה השאלות בהן עוסק הסרט "שלושה זרים זהים" של טים וורדל, העולה השבוע בבתי הקולנוע בארץ ומופץ על ידי "קולנוע חדש".

מאחר שמדובר בסרט דוקומנטרי, ומציג מקרה שבאמת התרחש במציאות, והוא גם עשוי במקצועיות ראויה לכל שבח, ברור מדוע שררה דממה כמעט מהופנטת במשך השעתיים של הקרנת הבכורה שלו לפני ימים אחדים. אין גם פלא שהוא אחד מן הסרטים הדוקומנטריים המצליחים ביותר עם הכנסות גדולות בכל העולם, ביקורות משבחות ושלל פרסים. מדובר בסיפור המתחיל בהפי-אנד וגולש למחוזות של כמעט טרגדיה – התאבדות של אחד מהשלישייה, סוכנות אימוץ בעייתית, מטרות מחקר אפלות, ויותר לא אגלה כדי לא להסגיר את כל הסודות.

 

תקציר העלילה: בשנת 1980 בחור יהודי בן 19 מגיע לקולג' וביומו הראשון שם כל מי שנתקל בו, מחבק אותו, טופח על שכמו, שואל אותו בחביבות איך עברה עליו חופשת הקיץ. הוא תמה כמובן לפשר קבלת הפנים החמה הזו מצד זרים, עד שמישהו שואל אותו: אדי, מה נשמע? אני לא אדי, עונה הנער, אני דיוויד. ואז מסתבר שיש בקולג' עוד סטודנט הדומה לו כשתי טיפות מים ושמו אדי גאלנד.

עיתון הסטודנטים המקומי מסתער על "הסקופ": תאומים זהים שאומצו על ידי שתי משפחות שונות ולא ידעו כלל זה על זה. התקשורת הארצית מגלה את הסיפור ומעלה אותו גם כן, ואז יום אחד רואה בטלוויזיה את צילום התאומים הזהים נערה מאומצת של משפחה ספרן וקוראת לאמה: היי, תראי. מופיעים על המסך שני בחורים הנראים בדיוק כמו בוב שלנו.

כך מתגלה כי קיימים שלושה אחים שנולדו כשלישיה זהה, הופרדו בלידתם, ונמסרו לאימוץ למשפחות שונות. האיחוד בין השלושה הופך לסנסציה בינלאומית, הם מרואיינים בכל הערוצים, הופכים לסלבריטאים המוזמנים לכל ההשקות והאירועים, נעשים בליינים רציניים, פותחים מסעדה בלב מנהטן בשם "השלישייה" שזוכה להצלחה פנומנלית, מגלים שיש להם טעם דומה במוסיקה, באוכל, בצבעים, אפילו... בנשים, מתחתנים וגרים זה ליד זה.

אבל כשחולפת האופוריה הראשונית של המפגש שמהרגע הראשון הופך אותם לחברים בנפש, מתחילות לעלות שתי השאלות המטרידות: מי הפריד ביניהם ומדוע, ומי הוריהם הביולוגיים. וכך, כאשר המחצית הראשונה של הסרט ידועה ומפורסמת לכל מי שעקב אחרי הסיפור בתקשורת של שנות השמונים, המחצית השנייה היא החידוש: גם האחים, אדי, דיוויד ובובי, וגם עיתונאי תחקירן, מתעקשים לרדת לשורש התעלומה, והחיפושים שלהם מצולמים והופכים לסרט מרתק עם תשובות מדהימות.

כאמור, לא רוצה לעשות לכם ספוילר, אבל אגיד שכל גיבורי הסיפור האמתי הזה יהודים, כולל הגורמים שקבעו את הפרדת השלישיה מסיבות של סקרנות מדעית שנויה במחלוקת, שיש כאן תשובה די החלטית לשאלה מדוע תאומים ושלישיות מלידה הם לא באמת זהים (דבר שלמדנו כבר בספר בראשית מיעקב ועשיו), והאם בעיות נפשיות הן תורשתיות. בקיצור, רוצו לראות.

 

לא לאלימות –

צניעות –

התנהגות ושפה –

ערכים –

הנאה מצפיה –

איכות קולנועית -