ביקורת קולנוע - "כאשר העשן מתפזר"

סרטה המרגש של רבקה שור מכניס אותנו לעולמם של הפצועים שמחפשים את מקומם בעולם לאחר הפציעה. זהו סרט הזועק את כאבם של למעלה מ-  100,000 הפצועים מאז הקמת המדינה בשילובם בחיים מחדש. הסרט יוקרן במסגרת שבוע הבמאיות והיוצרות בפסטיבל "קולנוע וטלוויזיה ישראלי".

חדשות כיפה ציפי קלר 26/08/18 13:29 טו באלול התשעח

ביקורת קולנוע - "כאשר העשן מתפזר"
צילום: יח"צ - כאשר העשן מתפזר

הסרט מספר את סיפורם של שלושה פצועים ששרדו את התופת: גיל גאנוניאן- קצין מצטיין בסיירת דובדבן, עופר חי מאיר - חובש בשירות מילואים ואלעד הורוביץ, חייל בסדיר. הם משחזרים את רגעי הפציעה, מדברים על ההתמודדות עם המגבלות הפיזיות והנפשיות, הקושי להשתלב מחדש באזרחות, והקושי להסביר לסובבים אותך מה עובר עליך. זהו סיפורם של גיבורים בעל כורחם, שאינם רואים את עצמם ככאלה בזכות מה שעשו בשדה הקרב, אלא בזכות איך שהם מצליחים לחיות לאחר הפציעה.   

 

זהו סרט המעניק לנו את היכולת לחפש את החיוך לאחר הפציעה ולראות כיצד ניתן לחיות לאחר הטראומות ולהתייחס אליהם כאל מתנה משנה חיים.

הסרט מבוסס על ראיונות עומק עם כל אחת מהדמויות, ומשולב בשפה ויזואלית הממחישה את הטראומות. הסרט מצליח לרגש ולברוח מקלישאות, על ידי ראיונות ישירים המעבירים את התחושות והבירורים הנפשיים של הדמויות. הדמויות מועברות אלינו כבחורים חזקים גם בתיאור רגעי חולשה, וניכרת מנהיגות עצמית וחברתית מובילה גם בשעות כאב ובדידות.

עריכת הראיונות ושילובם עם מאורעות חייהם של הגיבורים מאז הפציעה ראויה לציון. אנו נחשפים לקשיים ולבדידות, וצומחים יחד עם הגיבורים לתוך אופטימיות זהירה. אופטימיות זו יכולה להביא לאי נחת צופים מסוימים ואולי אף להרגיז, לי היא עשתה רק טוב.  


במאית: רבקה שור. מפיקים: רבקה שור, רפאל שור. צלם: דייויד בלומנפלד. עורך: ריאן ליפשיץ. משתתפים: גיל גאנוניאן, עופר חי מאיר, אלעד הורוביץ.

ישראל 2017, דוקו. 71 דקות, עברית ואנגלית, כתוביות באנגלית.


 

ניתן לצפות בסרט בסינמטק בתל אביב במסגרת פסטיבל "קולנוע וטלוויזיה ישראלי" - שבוע הבמאיות והיוצרות,  יום שלישי 4.9 בשעה 17:00, אולם 1.