ביקורת קולנוע: "הספר הירוק" - זוכה פרס הסרט הטוב ביותר באוסקר

סרט מסע של שני אנשים, המייצגים קצוות שונות בחברה האמריקאית, המצליחים להיפתח האחד לשני ולעבור שינויים מבורכים. תסריט מהודק ושנון , שמעביר את הצופים, יחד עם אחד מגיבורי הסרט - טוני, מסע פנימי להיחלצות מתבניות חשיבה מוגבלות אל אמפתיה וחברות

חדשות כיפה ציפי קלר 25/02/19 12:11 כ באדר א'

ביקורת קולנוע: "הספר הירוק" - זוכה פרס הסרט הטוב ביותר באוסקר
הספר הירוק, צילום: צילום מסך

הסרט עוסק בשחורים ולבנים בארה"ב של שנות השישים של המאה העשרים, והוא זכה באוסקר אולי רק בזכות נושאו (כהתרסה לממשלו של טראמפ), אך זהו באמת סרט ראוי ,מדויק ומלא השראה. העלילה מזכירה את הסרט הישן 'הנהג של מיס דייזי' אך היפוך התפקידים בין הלבן והשחור, מעצים את ההבנה שלנו, הצופים, ומעמיק את המחשבה באשר לאפליה וההפרדה בין הגזעים.

זהו ספורם של טוני, הגר עם אשתו וילדיו בניו יורק. הוא לא סיים תיכון, והחיים שלו מסתכמים במשפחה שלו, באלימות ובפיצה. ד"ר דון שירלי הוא ההפך הגמור – פסנתרן ג'אז מחונן בעל שם עולמי, אפריקאי-אמריקאי מעודן שנהנה בעיקר מהדברים היוקרתיים שיש לעולם להציע, וסולד מכל דבר וולגרי או בוטה.

 

כשטוני נאלץ לקחת חופשה מהעבודה ומחפש דרך חדשה להכניס כסף למשפחה, הוא מופתע לגלות שהתקבל לעבודה כנהג הפרטי של ד"ר שירלי בסיבוב ההופעות שלו ברחבי דרום ארה"ב. השניים יוצאים למסע במהלכו הם ייאלצו להתמודד עם גזענות וסכנה, ייאלצו לשים בצד את המחלוקות הטבעיות ביניהם בשביל לשרוד – ואפילו לפרוח – בטיול של פעם בחיים.

הסרט בנוי מתבנית ברורה, אך משתמש בה בצורה מפתיעה ויוצרת אפקט חזק מאוד על הצופים. המשחק מצוין ולמרות שיש הרבה קטעי מלודרמה הסרט מצליח ליצור את האשליה הסוציולוגית של החיבור החברי בין השחור והלבן למרות כל הנעשה מסביבם. מסע קולנועי סוחף ומהנה.

במאי: פיטר פארלי. ארה"ב 2018 .  130 ד'. 

 

לא לאלימות – 

צניעות – 

התנהגות ושפה – 

ערכים –

שווה צפייה -

איכות קולנועית –

 

 

כתבה: ציפי קלר - מנהלת הספריות ומרצה לתקשורת ולחינוך במכללה האקדמית הרצוג.