ינון פליישמן התכתב עם חבר - והטקסט הודפס: "לא קראתי דבר כזה בעברית"

המחנך ינון פליישמן נפל בחודש חשוון האחרון בהתהפכות טנק בצפון, והוצאת הספרים "תשע נשמות" בחרה להדפיס טקסט מתוך התכתבות שניהל עם חבר שלו כאחרית דבר לספר של וולטר בנימין | המו"ל אוריאל קון: "אם הייתי מזמין ממישהו טקסט על הספר, ללא ספק הייתי מקבל טקסט הרבה פחות טוב"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 01/03/24 11:43 כא באדר א'

ינון פליישמן התכתב עם חבר - והטקסט הודפס: "לא קראתי דבר כזה בעברית"
ינון פליישמן ז"ל, צילום: דובר צה"ל

רס"ל במיל' ינון פליישמן, בן 31 מירושלים, נהרג בי"ד בחשון, 29.10, כתוצאה מהתהפכות טנק בזמן נסיעה על ציר בצפון הארץ. פליישמן היה מחנך בתיכון הרטמן, והיה בעיצומו של כתיבת דוקטורט בהיסטוריה. לאחר מותו, הוצאת הספרים "תשע נשמות" של המו"ל אוריאל קון בחרה להנציח אותו בדרך מרגשת וצירפה אחרית דבר שלו לספר שפרסמה מתסכיתי הפילוסוף היהודי-גרמני וולטר בנימין.

שמו של הספר הוא "רדיו בנימין II", כהמשך לספר הראשון שפרסמו בהוצאה, והוא מכיל שישה קטעים ששודרו בתוכנית רדיו של בנימין. "אלו קטעי פרוזה מרתקים, שזורים אירוניה, עדינות והומור, המאירים דמויות משנה ואירועים שוליים בהיסטוריה", כתבו בהוצאה. לספר צורפה אחרית דבר של פליישמן שהתגלגלה לידי ההוצאה בדרך מפתיעה.

כריכת הספר

כריכת הספר | צילום: תשע נשמות

"גם אם הוא לא היה נופל בקרב הייתי רוצה לפרסם את הפרשנות שלו"

בשיחה עם "חדשות כיפה", מספר המו"ל אוריאל קון על התגלגלות כתב היד של פליישמן לידיו ופרסומו. "פרסמתי שאני עתיד להוציא את הספר, ואז קיבלתי הודעה במסנג'ר בפייסבוק מרז רונן, חבר של ינון. הוא סיפר לי על ינון ואמר לי שהוא מאוד אהב את החלק הראשון של הספר, ובהכתבות ביניהם הוא ניתח אותו".

"אני כמובן ביקשתי את הטקסט, וכשקראתי אותו חשבתי שגם אם הוא לא היה נופל בקרב הייתי רוצה לפרסם את הפרשנות שלו לבנימין", אומר קון בהתפעלות. "לא קראתי דבר כזה בעברית, מישהו שמנתח את הסוגה הזו בהקשר כזה. רציתי לעשות מחווה לאדם שאהב ספרות וכתב ניתוח כל כך יפה - וכל זה בהתכתבות. בדיעבד אני חושב שגם עובדת היותו חייל מתחברת לתפיסה של בנימין על ההיסטוריה, זה מתכתב עם הקונטקסט וכל כך מתאים. ינון כותב על בנימין שכותב עלינו כאזרחים".

"אם הייתי מזמין ממישהו טקסט על הספר, וזה משהו שבהחלט חשבתי לעשות, ללא ספק הייתי מקבל טקסט הרבה פחות טוב ממה שקיבלתי במקרה ובנסיבות מצערות"

קון מסכם: "אם הייתי מזמין ממישהו טקסט על הספר, וזה משהו שבהחלט חשבתי לעשות, ללא ספק הייתי מקבל טקסט הרבה פחות טוב ממה שקיבלתי במקרה ובנסיבות מצערות". הוצאת הספרים "תשע נשמות" קמה ב-2016 ומפרסמת ספרות קצת אחרת בנוף הישראלי. היא מפרסמת טקסטים מכל העולם, בעיקר מדרום אמריקה, וגם טקסטים רבים שנכתבו באירופה שבין מלחמות העולם.