הזוכה בפרס ספיר לשנת 2021: הילה בלום על ספרה "איך לאהוב את בתך"

מפעל הפיס הכריז אמש על הזוכה הגדולה בפרס ספיר לספרות לשנת 2021: הילה בלום על ספרה "איך לאהוב את בתך". בפרס הביכורים זכתה הסופרת רומית סמסון על ספרה "המטבח האחורי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/01/22 17:10 ג בשבט התשפב

הזוכה בפרס ספיר לשנת 2021: הילה בלום על ספרה "איך לאהוב את בתך"
הזוכה, צילום: סיון פרג'

מפעל הפיס הכריז אמש (ד') על הזוכים בפרס ספיר לספרות לשנת 2021, בטקס חגיגי שנערך הערב בראש העין, במעמד שר התרבות והספורט, חילי טרופר ובהובלתו של יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי. הזוכים בפרס ספיר ובפרס הביכורים נבחרו על-ידי ועדת השיפוט בראשותו של מר גיורא רום, יחד עם חברי הועדה: פרופ' יוחאי אופנהיימר, ד"ר ענת ויסמן, גב' זהר אלמקייס, ד"ר עמוס נוי, מר עמיחי חסון וד"ר רעות בן יעקב.

הזוכה ב"פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס" יקבל מענק על סך 150 אלף ₪ וספרו יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת על-פי בחירתו. בנוסף, ירכוש מפעל הפיס מהדורה בת 500 ספרים מספרי חמשת הסופרים שנבחרו במסגרת "הרשימה הקצרה" ומזוכה פרס הביכורים, ויעניק אותם לספריות ציבוריות ברחבי הארץ. את הפרס העניק לזוכה - יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי.

הזוכה ב"פרס ספר הביכורים של פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס" לשנת 2021 היא רומית סמסון על ספרה "המטבח האחורי". הזוכה יקבל מענק על סך של 75 אלף ש"ח. את הפרס העניק לזוכה - יו"ר ועדת השיפוט של פרס ספיר, מר גיורא רום.

"המילים והמשפטים שלכם יוצרים עולם שלם"

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי, בירך את הזוכים ואמר: "מפעל הפיס גאה להוביל את פרס ספיר לספרות זו השנה ה-21. מטרתו של הפרס, שהפך ברבות השנים למוסד היוקרתי ביותר בתחומו בישראל, היא להוקיר את סופרות וסופרי ישראל ואת הספרות העברית שמהווה אבן יסוד בתרבות שלנו. בשנה שעברה נאלצנו לקיים את הטקס במתכונת שונה ומרוחקת, אני כל כך שמח שהשנה יכולנו להתכנס כאן ולחגוג יחד איתכם את פירות היצירה הישראלית. מפעל הפיס ימשיך להוביל את הפרס לעוד שנים רבות".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, נשא דברים במהלך הטקס: "ברכות לזוכים ולזוכות בפרס ספיר לספרות עברית. על אף האתגרים בעולם הספרות בשנה האחרונה ובכלל, הספרות הישראלית ממשיכה להוציא מתוכה יבול ספרותי נהדר. המילים והמשפטים שלכם יוצרים עולם שלם, על המורכבות, הרגישות והאנושיות שבו. תודה מיוחדת למפעל הפיס אשר ממשיך להעמיד את הספרות הישראלית, את הסופרות והסופרים שלנו על מרכז הבמה הישראלית".

את השידור החגיגי הנחתה שני כהן והוא כלל תוכנית אמנותית ייחודית במסגרתה עלו להופיע המוזיקאי פטריק סבג עם השיר "משורר" של מאיר אריאל, המוזיקאי שי צברי עם השיר "לווי אותי" של יהודה עמיחי, הזמרת מעיין ליניק עם השיר "קול גלגל" ואת הערב חתמה עדן בן זקן עם "שיר השיירה".

מנימוקי ועדת השיפוט לפרס ספיר לספרות

נימוקי זכייתו של הספר "איך לאהוב את בתך": "הספר ״איך לאהוב את בתך״, נפתח באישה המתבוננת בסתר דרך החלון במשפחת בתה לאחר שנים של נתק ומעמיד גם את קוראיו וקוראותיו כמו מאחורי החלון המשפחתי, מאחורי הזגוגית, שעל סיפה, כמאמר המשורר, ״הרעש נפרד מן האור״. בכתיבה מאופקת, מדויקת, רגישה וללא פאתוס, נמסרת בספר נקודת מבט המקוטבת בין מרחק לבין קרבה. פסקותיו ופרקיו הקצרים של הספר הם רבי עוצמה ומציגים מבט רענן ואמיץ באמהות ובקשר בת ואם. הילה בלום מספרת, תוך שימוש במקורות ספרותיים נשיים חזקים, על שושלת נשית, על אהבה ועל מכאוביה ועל סימני הבניה וההרס, שלא ניתן להפריד ביניהם, וכל זאת בכתיבה מזוקקת, מיומנת וחדשנית".

מנימוקי ועדת השיפוט לפרס ספר הביכורים הזוכה של פרס ספיר: "מבעד לאובססיה הישראלית לנדל"ן ותככי השלטון המוניציפלי, פורשת רומית סמסון את סיפורה של עיר כל ישראלית קטנה על חוף הים, ומתארת את הנפשות הרבות המתגוררות ופועלות בה. הכתיבה הקולחת של הסופרת מלהטת בפערים בין הציבורי לנסתר, עוברת בטבעיות מדרמה משפטית לסיטואציות מלאות הומור, ונעה בין סודות אינטימיים לסבך הבירוקרטיה ועננת הבחירות המקומיות המתקרבות המרחפות מעל התקדמות הסיפור. עושר הדמויות מוצאות את מקומן במבנה עלילתי הדוק של רומן הביכורים הבשל של סמסון ושם דבר אנושי לא זר לגיבוריה: תאוות בצע, כוח, אינטרסים, תשוקות ויצרים אפלים- אך היא מאירה אותם בבינת לב אמפתית, בתיאורי אישיות עגולים שלא נכנעים להבחנה הפשטנית בין טוב לרע".