ביקורת ספרים | "אחד מאלף" - מירה קדר

מחפשים ספר באווירת ט"ו באב? עדי כהן ממליצה על הספר "אחד מאלף", המביא את סיפורן של שתי נשים בחברה הדתית. האחת מתחתנת בגיל צעיר, השניה רווקה מתבגרת, ולכל אחת מהן התמודדויות משלה

חדשות כיפה עדי כהן דניאל 03/08/20 10:21 יג באב התשפ

ביקורת ספרים | "אחד מאלף" - מירה קדר
צילום: shutterstock

באחד מימי החופש הנדירים להם זכינו בין גל קורונה למשנהו, מצאתי אצל אמא שלי ספר שהביאה מהספרייה העירונית. כמו תושבים רבים, גם היא עטה על דלתות הספרייה ברגע שהודיעו על הפתיחה המחודשת. עברתי על הספרים השונים שהביאה, ואת עיני לכד ספר בשם "אחת מאלף". לרגע תהיתי אם מדובר בספר על אחת מנשותיו של שלמה המלך, אבל אמי שראתה אותי מתלבטת אם להשקיע את זמני בקריאתו, מיהרה להמליץ עליו בחום "זה ספר מרגש מאוד, קחי אותו!". אם אמא ממליצה, אני לא מתווכחת, היא יודעת על מה היא מדברת. 

הסופרת מירה קדר, בתו של לוחם האצ"ל יצחק אלידר, ואמה של העיתונאית יפעת ארליך, מגישה לקוראים עלילה מרגשת על שתי נשים בחברה הדתית. האחת רווקה מתבגרת, והשנייה מתחתנת בגיל צעיר. שתיהן נשים מחוברות ללימוד התורה בכל נפשן, ופועלות להקים בית מדרש לנשים החפצות בלימוד התורה. הסופרת מיטיבה לתאר את החיבור המפתיע בין שתי הנשים השונות מאוד זו מזו, ואף את הריחוק והמתח הסמוי הקיים ביניהן. לכל אחת מהן התמודדות משלה: האחת מתמודדת עם הקושי העצום ברווקות המאוחרת, והשנייה מתמודדת עם ההריונות וגידול הילדים. 

כאשר חיפשתי מילה אחת שמייצגת את הספר לדעתי, קפצה לראשי המילה 'עדינות'. הסופרת שסגנונה הספרותי מיוחד מאוד, שוזרת את העלילה בקו עדין ומלא רגישות. מצד אחד רחל-האישה הקשורה לבעלה בכל נימי נפשה ועיניה נשואות אליו, ומצד שני ברוריה הרווקה הדעתנית, הבוחנת את מציאות חייה דרך לימוד הגמרא הממלאת את נפשה. למרות השוני, מחוברות שתי הנשים זו לזו, בחיבור מתוח מצד אחד, אך גם מלא הערכה ושותפות גורל. 

הספר שיצא לאור בשנת 2008, הוא הראשון מטרילוגיית ספרים. אחריו יצאו לאור גם הספרים "אהבה שמים וריח הדרים", ו"תאנה ממתינה לשמים". הסופרת מירה קדר, זוכת פרס ראש הממשלה לספרות ע"ש לוי אשכול, זכתה על טרילוגיה זו בפרס שר החינוך לתרבות יהודית ע"ש אורי אורבך. אז אם לכבוד ט"ו באב חשקה נפשכם בספר רומנטי הכתוב בטוב טעם ובשפה נקייה, זהו בהחלט הספר. 

עדיין לא בחרתם את ספרי הנוער הטובים ביותר? דרגו, ואולי תזכו במארז ספרים

 

 

לטורים נוספים של עדי