"יש דמיון בין בעלי תשובה ודתל"שים - שניהם חצו את הקווים"

"בוא נדבר אמת" - רומן מאת מיטביה כהן, מבקש להציב מראה מול החברה, האם באמת יש מקום לבירור אמוני בחיינו? ובפעם הראשונה, מבקש הקשבה והכלה לתהליך אישי, העשוי להימשך שנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/07/20 11:57 כז בתמוז התשפ

"יש דמיון בין בעלי תשובה ודתל"שים - שניהם חצו את הקווים"
צילום: יח"צ

מיטביה כהן, (37) תושבת היישוב בת עין, נשואה ליובל ואמא לשישה ילדים, גדלה בבית לאמא חוזרת בתשובה ואב חילוני. לאחר שהתגרשו הוריה, עברה לגור עם אימה בקהילת חסידות "ברסלב" בצפת, ובשלב מאוחר יותר, כאשר נישאה האם בשנית, מצאה המשפחה את מקומה בבת עין. את הסוגיות המורכבות, השאלות הפנימיות והבירור המתמשך, אליהם נחשפה בחייה האישיים, היא יצקה לתוך רומן שכתבה במשך עשר שנים, והבשיל לספר "בוא נדבר אמת", שיוצא לאור בימים אלו בהוצאת בית אל.

"כל חיי הייתי חשופה לשני העולמות", היא מספרת, "וגם אני בעצמי עברתי תקופה של בירור בגיל ההתבגרות. גרתי אז אצל אבא שלי, ולקח לי זמן לבחור את הקשר שלי מחדש אל היהדות. יש לי אחים דתל"שים ואחים שהתחזקו, והסיפור האישי שלי, חשף אותי לכל המהלכים של האנשים שחצו את הקווים מעולם לעולם, מתוך זה כתבתי את בוא נדבר אמת".

 

"בוא נסתכל לשאלות בעיניים"

הספר מתאר מספר דמויות, ומדלג ביניהן כל העת, כאשר חייהם שזורים זה בזה. בין הגיבורים, שתי צעירות יוצאות בשאלה, האחת עזבה בהתרסה, והשנייה המוגדרת פחות, ממשיכה לשאול כל העת שאלות, ונמצאת בשיח אישי מול המצב. למרות השוני, שתיהן חברות טובות. במהלך נסיעה לחופי הכינרת, פוגשת אחת מהן בבחור צעיר בעל תשובה, ונרקם לו סיפור אהבה. דמות נוספת, היא נורית - דודתה של הצעירה, אשר חזרה בתשובה שלושים שנה קודם לכן, ונמצאת גם היא בתהליך משל עצמה. הספר מרתק, נקרא בשטף, והדינמיקה בין הדמויות, מאפשרת הצצה נדירה לעולמם הפנימי של החוזרים, היוצאים, וכל מי שנמצא בתהליך של בירור אמוני. בנוסף, מציף הספר סוגיות מורכבות, הנוטות להיות מדוברות פחות, כמו הטרדה מינית, והיחס לבעלי מוגבלות.  

"אני מרגישה שיש משהו מאוד דומה בין בעלי תשובה לבין דתל"שים", אומרת מיטביה, "כולם מהגרים בצורה מסויימת מהעולם שהם גדלו בו, עוזבים אותו, ומנסים למצוא חברה חדשה. וגם שם הם קצת  שייכים וקצת לא שייכים. רציתי לתת לקוראים טעימה של מה עובר עליהם באמת. יש כאן אמירה: בוא נסתכל לשאלות בעיניים - איך החברה מתמודדת עם דתל"שים ועם בעלי תשובה, יש כאן מעין בקשה של החברה, לתת מקום לתהליכי נפש האלה, לא להיות בשיפוט, ולהבין שבכל אחד יש את אותו הדבר. גם אדם שהוא לא בעל תשובה או יוצא בשאלה, מחפש את המקום שלו בסופו של דבר.

זה לא ספר של החזרה בתשובה. זה ספר שמבקש הקשבה לֶמָה אנשים עוברים, ולהבין כמה זה מורכב. כשמישהו יוצא בשאלה, אנחנו נורא רוצים להכניס אותו להגדרה של סתם לא בא לו לקיים מצוות אז הוא מחפף, אבל כאן יש בקשה להקשיב להם רגע, מה השאלות שלהם, מה הם עוברים, אולי אנחנו לא מדויקים כחברה? אולי אנחנו צריכים להיות במקום אחר? ואני חושבת, שהקול הזה בדרך כלל לא נשמע.

בעלי תשובה קצת לא מובנים בעולם הדתי, וגם אלו שיצאו בשאלה לא מובנים בעולמם החדש, ואני רוצה לגשר בספר הזה בין האנשים. הרבה פעמים, ילדים להורים חוזרים בתשובה, גם מגיעים לנקודה שבה הם רוצים לבחור, בדיוק כמו שההורים שלהם בחרו בעצמם. והדור השני עושה באופן דומה, את מה שההורים שלהם עשו, וזה מייצר הרבה קונפליקטים במשפחה. יש בספר הזה הרבה שאלות נוקבות על החברה הדתית, ואני מרגישה שיש כעת מעין בשלות, להסתכל על הדברים האלה כתהליכים עמוקים. רציתי להביא את הסיפור על צורתו המורכבת, כולל הדברים המדוברים פחות, כי כשבן אדם עושה שינוי, הוא לא עושה שינוי וזהו, הבירור נמשך". 

צילום: יחצ

 

 

"הנפש של הדור הזה - דורשת שנתקדם יחד איתו"

"חשוב, שהורים הנמצאים בתהליך דומה מול ילדיהם - יבינו שזה תהליך. הכאן ועכשיו, הוא חלק מתהליך גדול יותר, וצריך המון סבלנות, וגם לשאול את עצמנו, האם אנחנו באמת מוכנים להקשיב, לתת מקום לשאלות שמתעוררות בבירור האמונה של הילד, בתחושת השייכות או חוסר שייכות שלו לחברה. אנחנו כהורים יכולים לגדול, אם נקבל את התהליך ולא נהדוף אותו, כמו שהרבה פעמים קורה. זה דור שמאתגר אותנו אבל גם משדרג אותנו.

יש לדור הזה בשורה להביא, של חיבור פנימי ליהדות ולהשם, משהו שבדור הקודם לא היה הכרחי ולא חינכו אליו. כל דור מביא את הבירור שלו, ולא צריך להתנגד לזה. עכשיו, אנחנו נמצאים בבירור על בירור. אי אפשר להמשיך להתעקש על מה שהיה, כי הנפש של הדור דורשת שנתקדם יחד איתו ונקשיב למה שקורה. כל דור צריך לדייק את זה עוד פעם, וצריך לא להיבהל מזה".

הספר ניתן לרכישה בחנויות הספרים המובחרות, או באתר ההוצאה.

 

 

פרויקט הקיץ של כיפה בעיצומו! אם עדיין לא בחרתם את ספרי הנוער האהובים עליכם, היכנסו, דרגו, ואולי תזכו במארז ספרים במתנה.