שבוע הספר: עשרה ספרים ששווה לכם לקרוא

לכבוד שבוע הספר מציע צוריאל הורוביץ, מבקר הספרים שלנו, עשרה ספרים מומלצים שיצאו בשנה החולפת

חדשות כיפה צוריאל הורוביץ 03/06/15 17:01 טז בסיון התשעה

שבוע הספר: עשרה ספרים ששווה לכם לקרוא
Yonatan Sindel, פלאש 90, צילום: Yonatan Sindel, פלאש 90

שוק הספרים עבר טלטלות משמעותיות בשנים האחרונות. המעבר האיטי-אך-בטוח לשימוש בספרים אלקטרוניים, חוק הספרים של לימור לבנת והירידה בדפוסי הקריאה של צעירים מערערים את מעמדו הבטוח של הספר הישן והטוב. שבוע הספר העברי הוא ההזדמנות הנאותה להחזיר מעט מהכבוד האבוד לאוצר החכמה המודפסת ולהראות לעולם כמה עם הספר אוהב את הספרים שלו.

מצעד עשרת הספרים המומלצים שראו אור בשנה החולפת לשבוע הספר תשע"ה לפניכם. חפשו אותם בדוכנים הקרובים למקום מגורכם. תהנו!

נשמה - הרב עדין שטיינזלץ (הוצאת מגיד)

גמר הפלייאוף ש ה-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם. אדם קונה כרטיס במיטב כספו ומצפה לערב שכולו מתח, אנרגיה וכדורסל מוצלח. אחד אחד הם עולים למרגש - השחקנים המוכשרים ביותר של הספורט הפופולרי. בניגוד לתחזית, המשחק משעמם. אין הנעת כדור, היוזמה של כל קבוצה אפסית, מספר הנקודות נשאר נמוך וההכרעה ברורה דקות ארוכות לפני הבאזר. באסה.

קריאה ראשונית של ספרו החדש של הרב עדין שטיינזלץ, “נשמה", עלולה להותיר את הקורא בתחושה דומה. הספר כמעט וחף מחידושים, כתוב בשפה פשוטה מאוד, דל בתוכן עצמי. קריאה שנייה משנה את התמונה לחלוטין. אם אינטלקטואל ברמה מדהימה כמו הרב עדין בחר לנסח את ספרו בשפה כזו, לעקוף את האינטלקט ולפנות ישר ללב הפשוט והחם, כנראה שזו החלטה מושכלת. לא תמצאו ניסוחים מסובכים או להטוטים פרשניים, רק קריאה ארוכה ומהדהדת - שימו לב אל הנשמה. בעידן מורכב ומבולגן כמו שלנו, כנראה שזו בדיוק הקריאה לה אנו זקוקים יותר מכל.

(צילום: יחצ)

מי שנפלה עליו מפולת - אלחנן ניר (הוצאת הקיבוץ המאוחד)

אלחנן ניר, עורך מוסף 'שבת' של מקור ראשון ור"מ בישיבת ההסדר 'שיח יצחק' שבאפרת, מיצב את עצמו כבר לפני שנים רבות כאחד מגדולי המשוררים הדתיים בדור האחרון. ספרו הוא הוותיק ביותר ברשימה שלנו, הכוללת רק ספרים שיצאו לאור בשנה החולפת מאז שבוע הספר שעבר, ראה אור בדיוק לפני שנה.

המיוחד בספרו האחרון הוא הרחבת השפה הלירית גם לקהל-קוראים שלא אמון על רזי השירה ונפתוליה. השירים של ניר חודרים עמוק כל כך, וכתובים בצורה כה בהירה עד שכל קורא ממוצע יוכל להבין ולהתחבר. שיריו עוסקים בהוויה הדתית, בבדידות, בבקשת אלוהים ואדם ובמפגש בין החכמה האלוהית לחוויה האנושית. לא לבעלי לב של אבן.

ואין יותר גבעול - בת שבע סדן (הוצאת ידיעות ספרים)

בליל שבת אחד לפני שתים עשרה שנים נרצחו הרב אלי ודינה הורביץ הי"ד בביתם שבקרית ארבע. בת שבע סדן, ביתם הבכורה, מתארת בספרה שני סיפורים מקבילים - הראשון הוא סיפור התבגרותם של הוריה ושל חייהם המשותפים בירושלים ובקרייה, והשני הוא תיאור השעות שמרגע קבלת בשורת האיוב על מותם ועד הלוייה ההמונית. האיכות המיוחדת של הספר היא כנותה של הכתיבה בו - אפס מניירות והסתגננות מאולצת, אפס נאיביות ילדותית, מאה אחוז כנות חדה, חותכת וחומלת כאחת. החשיפה שבספר לא מעוררת בקורא מבוכה או חוסר-נוחות, רק מדרבנת אותו לחיות את חייו באופן חשוף ורגיש בעצמו. הספר נכנס אחר כבוד לפנתיאון החובה של הנוער הציוני דתי, לצד קלאסיקות כמו 'מקימי' ו'שירת מרים', אבל הוא מיועד לא רק לאוהבי הז'אנר.

(צילום: יחצ)

איך כותבים סיפור - אורי פרץ-שרון (הוצאה עצמית - כתיבה נוצרת)

אלו ימים של כתיבה עצמית לדעת. כולם כותבים - זה מנסח ברכה ליום ההולדת של אמא, זה כותב מילות אהבה לאשתו לעתיד, זה מחבר מעשייה קטנה להקריא לבנו שיירדם וזה עורך לעצמו סטטוס בפייסבוק. אחד הכלים המוצלחים ביותר שכדאי לרכוש כדי לשכלל את הכתיבה הוא היכולת לספר סיפור. אורי פרץ-שרון הוא מנחה סדנאות כתיבה בכיר, שהחליט לפני כמה חודשים להעלות את תורתו שבעל-פה על הכתב. התוצאה: ספר נעים וברור, שמצעיד את הקורא של אחר שלב להבנה והפנמה של איכויות הכתיבה הסיפורית ורזיה. תוך שימוש בדוגמאות מספרים מוכרים והבהרה של מושגי יסוד ספרותיים, הופך הספר את הקורא לקורא מוצלח יותר- ואם ישכיל לתרגל את המומלץ בספר, גם לכותב מוצלח יותר.

(צילום: יחצ)

חמש נפשות - יותם טולוב (הוצאת כתר)

חמש נפשות נפגשות בערב גשום אחד ומחליטים לייסד קהילה. רב צעיר, כריזמטי ורווק, חברו נהג המונית המאפיר, תלמידו המאבד את מאור עיניו, עולה חדשה המבקשת את מקומה בעולם, ואישה בודדה ועצובת-עיניים מחפשים נחמה ואהבה בקהילה הצעירה שייסדו. בעלילה המדלגת בקלילות בין נקודות מבט וזמנים שונים מתאר יותם טולוב, ירושלמי בן 35, את סיפורם הנפתל של חמש הנפשות שברא בספרו. ההזדהות עם הדמויות שמעורר טולוב בקוראיו עושה את הספר הזה לראי הנפש הפרטית של כל קורא וקורא. עדין ומדויק, לא משחית מילים לריק ולא משאיר קצוות פרומים. פרקי הספר השונים מתמקדים בסיפורו האישי של כל אחד מהגיבורים ובזיקה בינה ובין הסיפור הכללי. פרק הסיום המרגש חותם את המארג השלם שבנה הסופר במלאכת-מחשבת.

(צילום: יחצ)

שמונה דקות אור - ליהרז טויטו פרומן (הוצאת ידיעות ספרים)

איך כותבים אדם שבליל המילים העולמי קטן עליו בכמה מידות? איך מנסחים איש חי באמת על גבי עמודי דפוס מת של שחור לבן? איך מעבירים חוויה כמו הרב מנחם לכל קוראי דף ודין? קשה לומר שליהרז טויטו פרומן, ביתו של אשי הרוח ורב היישוב תקוע הרב מנחם פרומן ז"ל, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, הצליחה במשימה. מנגד, יחסית למשימה בלתי-אפשרית היא עשתה עבודה טובה מאוד. הפרטים בספר הכמעט-ביוגרפי הזה שונו מעט, אך מבעד לערפל הטשטוש נפרשת לעיני הקורא מסכת חייו המופלאה של האיש שחיבר בין ניגודים והקדיש את חייו לאהבה ולשלום. מי שטרם מכיר את הרב יגלה בספר עולם ומלואו, ואוהביו משכבר ישמחו להיזכר בשורה של סיפורים ואנקדוטות ממסכת חייו המופלאה. מתכון בטוח לחיזוק הגעגוע.

סדרת חומש קורן - מהדורת ישראל (הוצאת קורן)

איך תהיה רשימת מומלצים לשבוע הספר בלי אזכור לספר הספרים? התוכן אותו תוכן כבר כמה אלפי שנים, אבל המעטפת החיצונית המשמעותית שהוסיפו אנשי הוצאת 'קורן' לחמשת חומשי התורה עושה את הלימוד מהמהדורה הזו לנעים ומוצלח במיוחד. כמה חידושים במהדורה הזו: גופן גדול ונוח של פסוקי התורה, רש"י מנוקד בגופן חדש וקריא במיוחד, תרגום אונקלוס עם מילים מודגשות להבדלה בין תרגום לפרשנות, מניין המצוות על פי ספר החינוך, פרקי ההפטרות עם הקדמה לכל קטע, נספחי מפות, תרשימים, טבלאות ותמונות עבור חלקים שונים בחומש, הלכות קריאת התורה, תיארוך היסטורי ועוד. בשבוע הספר הקרוב, עשו כבוד גם לספר הגדול מכולם.

שכיות זיכרון מחיי ויסלבה שימבורסקה (הוצאת כרמל) ו-דואר ספרותי - ויסלבה שימבורסקה (הוצאת חרגול ומודן)

ויסלבה שימבורסקה היא משוררת פולנייה, זוכת פרס נובל לספרות, שהלכה לעולמה לפני כשנתיים. אם חשבתם שהשוק של קוראי השירה הפולנית המתורגמת בארץ הוא קטן, תחשבו שוב - שני הספרים הללו, האחד על ויסלבה והשני פרי עטה, נכנסו לרשימת רבי המכר בשנה האחרונה. למרות שלעיקר פרסומה זכתה בעקבות שיריה המנוסחים היטב, שני הספרים שיצאו השנה עוסקים באספקטים שונים. הראשון הוא ביוגרפיה שתורגמה מפולנית ומיועדת בעיקר לאנשי שלומה הוותיקים. אלו שטרם פגשו בכתביה וגם לא מוצאים את עצמם מתחברים לשירה ייהנו מ'דואר ספרותי', המאגד את מכתבי התשובה האירוניים ששלחה בתור עורכת בכתב עת ספרותי למשוררים ולספורים בתחילת דרכם. סגנונה המיוחד ניכר גם במכתבים הכאילו-פורמליים הללו. מיטיבי הלכת שיעיינו בקבצי השירה אחרי קריאה במכתבים אלו ימצאו בהם ערך מוסף.

(צילום: יחצ)

כל סיפורי רבי נחמן מברסלב - עורך: צבי מרק (הוצאת ידיעות ספרים)

יש משפטים, שמפאת פשטותם ואמיתותם כבר הפכו לקלישאה משומשת. כזו היא עדותו של רבי נחמן מברסלב על סיפוריו: “העולם אומרים שסיפורי מעשיות הן סגולה לשינה, ואני אומר שעל ידי סיפורי מעשיות מסוגל לעורר אנשים משנתם". פרופ' צבי מרק, איש אוניברסיטת בר אילן וחוקר ברסלב ירא שמים ומוכשר במיוחד, קיבץ בספר המיוחד הזה את כל סיפוריו של רבינו נחמן בן פייגא, ההדיר אותם והוסיף עליהם הערות והארות כיד החוקר והפרשן הטובה עליו. לפרקי הסיפורים קודם מבוא מפורט ועשיר על סיפורי המעשיות מקומם בעולם החסידי, ספרות המחקר אודותם וחשיבותם התורנית. הפורמט אלבומי ונהדר והתוכן מעורר מחשבה. אלטרנטיבה ראויה לסיפורי האחים גרים ומקור בלתי-נדלה של טקטסים על חיפוש, מקום, כמיהה וגעגוע.

(צילום: יחצ)

הנאום האחרון של משה - מיכה גודמן (הוצאת דביר)

ספר שהוא הפתעה. לא הפתעה אחת או שתיים, יותר בכיוון של הפתעה כל עמוד או שניים. ד"ר מיכה גודמן מנתח בספר זה את נאומו האחרון של משה, המוכר יותר בשם 'ספר דברים'. קריאה זהירה ומדויקת בפרשיות מעלה אצל גודמן תובנות חדשניות ומעוררת עניין מחודש בקריאת התורה המוכרת. כמו ספריו הקודמים, הראשון על הרמב"ם והשני על הכוזרי, גם בספר הזה מוכיח גודמן את יכולותיו כאשף הכתיבה והניסוח. הספר זורם ונעים, ועמקותו הגדולה דרה בכפיפה אחת עם פשטות הניסוח ולא עומדת לקורא הממוצע לרועץ. כמו הרצאותיו המבוקשות, גם ספרו האחרון מרתק מתחילה ועד סוף. משה רבינו כמו שמעולם לא הכרתם.

(צילום: יחצ)