רב שיח – בין הרב לקהילה

"דרך עמודי הספר מתגלה דמותו המופלא של ישוב קהילתי איכותי, בה אנשי דעה המעורים במגוון שדרות החיים ומנהלים דו-שיח ער ומכובד עם רבם על דרכם הדתית והציבורית כאחת". הרב יונה גודמן על ספרו החדש של הרב רמי ברכיהו

חדשות כיפה הרב יונה גודמן 27/10/14 18:09 ג בחשון התשעה

רב שיח – בין הרב לקהילה
יחצ, צילום: יחצ

דמותו והנהגתו הייחודיים של רבה של קהילת טלמון, הרב רמי ברכיהו, נחשפו לציבור בימי החטיפה והרצח של גיל-עד שער וחבריו. אך הרב רמי עצמו מנהיג את קהילת טלמון בדרכו המיוחדת זה כעשרים שנה. כל המכיר מקרוב קהילות בפרט, וישובים קהילתיים בכלל, יודע עד כמה מורכבת הנהגתם הציבורית והרבנית בעת הזו. אנו חיים בדור של "אנשי דעה" חכמים ונבונים ולהם ריבוי דעות וידע תורני שלעתים חלוקות. המשימה של רבנות בקהילה איכותית ומגוונת, שהגוון תושביה מתבטא גם בגישות שונות לחינוך ילדים, לדתיות ולמקום הרב בחיי הקהילה - מורכבת היום יותר מאי-פעם.

והנה, במשך שנים רבות קיים בקהילת טלמון עלון איכותי, ובו, בצד שפע דיווחים ומאמרים, הרב רמי התכתב עם קהילתו בסוגיות של הלכה, הנהגה, דרכה של הקהילה נוכח אתגרים מורכבים, חינוך ועוד. תכתובת רחבה ומרתקת זו יצאה כעת לאור בדמותם של שני ספרים ובהם קרוב לשלוש מאות מאמרים קצרים שכתב הרב ברכיהו בעלון הקהילתי. חלקם נכתבו נוכח אתגרי השעה ואחרים כתגובה לדברי ביקורת שנמתחו על דבריו בעלון קודם או בשבילי הישוב.

סט הספרים, המכונים "רב שיח - בין הרב לקהילה" שנלקטו מתוך מאמרים שנכתבו "בזמן אמת" בעלון קהילתי, מאפשרים חלון הצצה כן וישיר לרבנות ולקהילה בעת הזו. ייחוד הספרים מתגלה בכמה מאפיינים. ראשית, יש בהם תשובות לשאלות המאפיינות את הקהילות שלנו היום: תפילה במכנסיים קצרים; מניין משותף של בני עדות שונות; גניזת דפי פ"ש; ברכת הגומל על פגיעת אבנים ברכב; שכר שבת על מלצרות; כדורגל בשבת; אחריות הקהילה להתנהגות נוער מתוכה בפורים; אופי "השבַּעה" של נוער בקהילה; קבלת תרומות של נוצרים לבית הכנסת ועוד. התשובות מאופיינות בסגנון בהיר וקצר, של מי שנכון בכל עת לדון עם בני הקהילה על הכרעתיו.

(צילום: יחצ)

בעיני, עיקר ייחודו של הספר טמון דווקא בשפע המאמרים והתשובות בנושאים של הנהגה ציבורית. בין השאר: היחס לסגנון הדיבור של חלק מהחברים בפורום מקוון יישובי; היחס לרצון של קבוצת הורים לפתוח תלמוד תורה במקום ממ"ד ודיון איזה חינוך עדיף; השכרת בתים לזוגות חד-מיניים; שירת בנות באירועי קהילה; התמודדות עם ביקורת של תושבים על בית ספר או על מנהלו (בישוב קהילתי קטן); הקמת זוּלה בקהילה; תג מחיר; יחס לרב מפורסם שמורשע בבית משפט; מתן אפשרות למניין עצמאי של הנוער ו... שחיה משותפת של הרב עם הנוער בבריכה!

כמה מאפיינים מלווים את התשובות כולן:

ראשית: ישרות. ישרות מחשבה וניתוח, ישרות בהתנהלות מול גורמים שונים ודעות שונות. שנית: פתיחות וענוה. נכונות לשמוע, להקשיב, לאפשר לאחרים לבקר את עמדת הרב ועוד. שלישית: תורת חיים. הליכה עדינה על החבל הדק המבין את צורכי הציבור או הנוער, מבין את רצון התורה ויוצר מפגש מפרה, מבלי לכוף את עמדותיו תוך התעלמות מהציבור ומבלי חלילה לרדד את התורה אל הציבור. הספר מבטא הנהגה הרבנית השואפת לסייע לקהילה להמשיך ולהיבנות ברוח, עקב בצד אגודל. רביעית: איזון. איזון עדין וחכם בין עדות, בין גילים, בין ציבורים בעלי תפיסה דתית שונה וכו'. כל זה ועוד, בשפה בהירה וקצרה, תוך בקיאות רחבה במרחבי התורה.

הספר, שמסתיים במאמר של הרב על ההתמודדות הקהילתית עם חטיפתו ורציחתו של גיל-עד שער הי"ד וכן עם הספדו של הרב על גיל-עד, מאפשר חלון הצצה הן לדמותה של קהילה והן לדמותו של רבה.

דרך עמודי הספר מתגלה דמותו המופלא של ישוב קהילתי איכותי, בה אנשי דעה המעורים במגוון שדרות החיים ומנהלים דו-שיח ער ומכובד עם רבם על דרכם הדתית והציבורית כאחת. בה בעת, מפגיש אותנו הספר עם הנהגה רבנית בעת הזו, המתמודדות ומנהיגה, בעוז ובענווה, נוכח אתגרי הדור המתחדשים.

הספר מומלץ לא רק לרבנים אלא לכל מי שעובד עם הנהגה קהילתית או מתעניין בדרכה, וכמובן לכל מי שחפץ לעיין בתשובות הלכתיות על סוגיות אקטואליות חשובות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן