ביקורת ספר: קשה יש רק בלחם

בכתיבה קולחת וזורמת מספר הרב נתנאל אלישיב את סיפור ילדותו – על הרפתקאות, מכות ומריבות לצד התחזקות רוחנית בצל חברה שהתקשתה לקבלו בלב שלם

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 13/05/15 16:47 כד באייר התשעה

ביקורת ספר: קשה יש רק בלחם
באדיבות הרב נתנאל אלישיב, צילום: באדיבות הרב נתנאל אלישיב

"כשם שיש מלאך שמשכיח מן התינוקות הנולדים את כל התורה שלמדו בהיותם במעי אמם, כך יש מלאך שמשכיח מן המבוגרים את מעשיות ילדותם ונעוריהם, ואם אם אינו משכיח אותן לגמרי, הרי שהוא מטשטש ומערפל אותן. כשהגיע זמני להיוולד, המלאך הראשון עשה את מלאכתו נאמנה, אבל כשהגיע זמני להתבגר ולשכוח - נראה שהמלאך השני התרשל במלאכתו. אני זוכר את כולם - את הילדים ואת המבוגרים, את התלמידים ואת המורים, את החניכים ואת המדריכים, אני זוכר גם את התקוות ואת הפחדים".

בפסקה זו פותח הרב נתנאל אלישיב, ר"מ במכינת בני דוד ביישוב עלי, את ספר הביכורים שלו לילדים ולנוער, ספר בו הוא מספר את קורותיו, החל משנות ילדותו הראשונות לאחר עליית משפחתו מארה"ב לישראל, ועד השנה האחרונה שלו בישיבה התיכונית.

(צילום: באדיבות הרב נתנאל אלישיב)

האמת, אני מודה, כשהתחלתי לקרוא את הספר לא הייתי אופטימי. קשה למבוגרים לכתוב ספרי ילדים, ורוב אותם ספרים מתגלים כספרי מוסר והתנשאות על הילדים במקום כתיבה בגובה העיניים והתחברות ללב הילד באופן שלם.

אך נראה שהרב אלישיב מצליח להעביר את המסר היטב. ללא התנשאות מיותרת וכתיבה בגובה עיני נער צעיר. בכתיבה קולחת ומעניינת הוא מספר על שנות ילדותו, על צרות שעשה כילד בבני עקיבא, בבתי הספר ואפילו על מריבות ילדים שהסתיימו באף מדמם או יותר מכך. בהקדמה לספרו הוא אף מתייחס לכך ומבקש סליחה על נימה מזלזלת כלפי המבוגרים וכותב, “כשאתה נער, התחושות חדות והביקורת נוקבת, וחשבתי שמחובתי להיות נאמן למחשבותי כנער".

ב-224 עמודים קלים לקריאה, באותיות גדולות יחסית ובליווי איורים של ג'קי ירחי, מספר הרב אלישיב על מכות ומריבות, על הרפתקאות שעברו הוא וחבורתו, על אירוע שלעד יזכר בעיניו כ'פוגרום בכפר עציון' ועל מלחמה פנימית של בן נעורים שנקרע בין מותר לאסור, בין חיים כנער ברעננה הלייטית יחסית וניסיונות להתחזק. הוא מספר על חברים, שגדלו לאחר מכן ועברו למקומות שונים בארץ, ובסוף הספר הוא אף מתחקה אחר עקבותיהם ומספר על חייהם כיום, גם אם לעיתים הסיום טרגי.

אין ספק שמדובר בספר מומלץ ביותר לנערים בגיל ההתבגרות. אם כילדי שנות ה-90 ותחילת ה-2000 קראו הנערים את 'ואחד עם כיפה' וספרים נוספים, הרי שעל ילדי ונערי שנות העשור השני של המאה ה-21 לקרוא את הספר 'קשה יש רק בלחם'. להתחבר לדמויות, להתלבט יחד עם נתנאל הצעיר ביחס למותר ולאסור ולנסות ולמצוא את דפוס חייהם בניסיון החיים של הנער שהחל דרכו בארה"ב, ושהפך בסופו של דבר ללוחם, לרב ומחנך בלב יהודה ושומרון.