ספרו החדש של הרב רימון: מקריאה לעיון

הרב אברהם סתיו אוהב את סגנון סדרת הספרים 'הלכה ממקורה', של הרב צבי יוסף רימון, וחושב שהספר החדש שעוסק בענייני השבת משכלל את חוויית הקריאה ומעשיר אותה לדרגת לימוד

חדשות כיפה הרב אברהם סתיו 12/07/18 11:02 כט בתמוז התשעח

ספרו החדש של הרב רימון: מקריאה לעיון
הרב סתיו ממליץ. ספרו החדש של הרב רימון, צילום: הוצאות מגיד וסולמות

במדינת ישראל יוצאים לאור בכל שנה סדר גודל של 4000 כותרים תורניים חדשים. חלק ניכר מהם עוסק בתחום ההלכה: בכל ספרייה תורנית תוכלו למצוא ארונות עמוסים להתפקע בספרים על הלכות שבת ומועד, נדה וכשרות.

ודווקא משום כך, פעם אחר פעם אני מופתע מכך שאין מתחרים לסדרת ספרי 'הלכה ממקורה' של הרב יוסף צבי רימון. שהרי הרעיון של הסדרה הוא הכי פשוט בעולם: להתחיל מן המקורות של ההלכה (עם תשומת לב, חריגה בהיקפה, לתורה שבכתב), לפרוש את המחלוקות היסודיות, ולסכם את פסיקת ההלכה ואת השלכותיה המעשיות בימינו.

אז למה אין יותר ספרים שעושים את זה? נסו למשל להצביע על ספר כזה בענייני אבלות או דיני יום טוב (באמת, אני מחפש, אשמח אם מי שמכיר יכתוב בתגובות).

ההבדל המהותי בין ספריו של הרב רימון לבין רוב ספרי ההלכה, הוא היחס לקורא כלומד. לרוב, מטרתו של ספר ההלכה היא להביא בפני הקורא את ההלכה למעשה. סקירת המקורות הקודמים נעשית בהערות שוליים, ותפקידה הוא לבסס את הפסיקה שאליה הגיע המחבר. אך אצל הרב רימון המוקד שונה לחלוטין: מטרת הספר היא שהקורא ילמד את ההלכה בדיוק כפי שעשה זאת הכותב, יעיין במקורות הדין, ייחשף לדרכי-ההבנה השונות, ומתוך כך יבין את הצדדים השונים של השאלות המעשיות (שההכרעה בהן איננה חלק מרכזי בספר, ולא תמיד היא החלטית וחד-משמעית).

העבודה שהחוויה שהספר מבקש להעניק היא חוויה של לימוד, מקרינה על הספר כולו: מן הביוגרפיות הקצרות על האישים הנזכרים בדיון, ועד התרשימים הצבעוניים המסייעים להבנה ולשינון. ההשקעה בהיבטים הגרפיים של הספר מבטאת גם היא את הרצון ליצור חוויה נעימה ושלימה של עיון וקריאה.

נדמה לי שאין זה מקרה שספר כזה צומח דווקא מתוך בית המדרש הדתי-לאומי, ובפרט זה של ישיבת הר-עציון. 'הלכה ממקורה' הוא לא ספר בלבד, אלא תנועה של הנגשת השפה ההלכתית ויסודותיה והנחלתה לציבור הרחב, גם זה שזמנו לא עומד לו לפתוח את הגמרות והראשונים. תנועה שמשתלבת היטב בפרויקטים אחרים של הרב רימון ואירגונו, 'סולמות', כמו ספרי לימוד איכותיים שנלמדים בבתי הספר וסירטוני 'רצים למשנה' הממכרים את ילדיי בחופש הגדול. (ויש לה מקבילות כמו פרויקט 'קונטרסי לימוד' של הרב אייל רזניקוביץ' בתחום העיון).

ספרו החדש של הרב רימון, 'הלכה ממקורה – שבת' (2 כרכים, הוצאת 'סולמות' ו-'מגיד') הולך בדרכם של הספרים הקודמים וממשיך לשכלל ולפתח אותה. השפה הגרפית יפה ומושכת, הסגנון הלשוני בהיר ומזמין, והתוכן יסודי ומקיף. אלו רק הכרכים הראשונים העוסקים בהלכות שבת (ומתמקדים באחת-עשרה המלאכות הראשונות), ואני מצפה בקוצר רוח לכרכים הבאים בסדרה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן