מרתק: סיפורו המלא של בית חינוך עיוורים

ספר חדש בשם "רואים את הקולות" של המחבר מנחם מיכלסון, מספר בתמונות עתיקות ונדירות ובשפה קולחת את סיפורו המיוחד של בית חינוך עיוורים בירושלים אשר מציין השנה 100 שנים להקמתו.

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/18 13:16 ל בסיון התשעח

מרתק: סיפורו המלא של בית חינוך עיוורים
עטיפת הספר, צילום: יח"צ

"בית חינוך עיוורים " -  מוסד ירושלמי להוראה ושיקום של בני נוער ובוגרים שלוקים בעיוורון ובעלי צרכים מיוחדים, נמצא משנת 1932 ברחוב דגל ראובן שבשכונת קריית משה בירושלים.

בית חינוך עיוורים שואף להכשיר עיוורים ולקויי ראיה לחיים עצמאיים ככל הניתן בקהילה, ומטרתו המרכזית היא יצירת הזדמנויות לאוטונומיה מלאה בתחומים חינוכיים, חברתיים, תוך אישיים ותעסוקתיים, על מנת להביא את העיוור לתפקוד עצמאי מרבי. בית חינוך עיוורים רגיש לצרכים המשתנים של אוכלוסיית העיוורים במציאות המודרנית.

אז איך הכל התחיל? מי שאחראי להקמת המקום הוא נער בשם שבתאי ניסנבוים - ילד עיוור שעבר בסמטה צרה בעיר העתיקה ונפגע מגמל. הוא נפל על הרצפה ונחבל. התקרית הייתה ליד בית הסוחר נחום נתנזון והוא מיהר לטפל ולעזור לילד ואף לקח אותו לחנות שלו. בעקבות האירוע הוא תהה יחד עם חבריו למה הילד לא נמצא במסגרת חינוכית או תעסוקתית. לאחר שהבינו שאין כזה מקום הם החליטו להקים מוסד מיוחד בשבילם שבאמצעותו הוא יוכלו ללמוד ולרכוש כלים. כתוצאה מהתקרית החליט יחד עם חיים מיכל מיכלין, מנחם וולפינזון, אברהם משה לונץ -  שהיה עיוור בעצמו וד"ר גרשון יצחק קרישבסקי, לייסד מסגרת חינוכית ותעסוקתית לילדים עיוורים על מנת שיזכו לחינוך ולא ישוטטו ברחובות.

תזמורת כלי נשיפה

תזמורת כלי נשיפהצילום: יח"צ

בית חינוך עיוורים

בית חינוך עיווריםצילום: יח"צ

הספר מתאר את ההתחלה וגם את מה שמתרחש כיום במוסד המצליח והמיוחד, על שתי חטיבותיו: החטיבה החינוכית-שיקומית הכוללת בית ספר, פנימייה ומערך טיפולי-שיקומי לילדים ולנוער והחטיבה לשרותי קהילה, המספקת שירותי טיפול, שיקום ומסגרת חברתית הן למבוגרים והן לתלמידים צעירים המשולבים בחינוך הרגיל. כמו כן כולל המוסד ספרייה המצוידת בספרי ברייל בתחומי לימוד מגוונים, ובספרים מוקלטים – ביניהם ספרים תורניים וספרי קריאה וכן מרכז ספורט ייעודי לעיוורים הכולל בריכת שחיה, אולם ספורט וחדר כושר מפואר.

שם הספר שעל הכריכה נכתב בכתב ברייל ומובלט. הספר מומלץ למי שרוצה להכיר את הסיפורים המופלאים של אנשי היישוב הישן בירושלים ולשמוע על מוסד שהוא כולו חסד נתינה וראיית הזולת. כן, בבית חינוך עיוורים רואים ושומעים את הקולות הנהדרים של כל המתחנכים במוסד.  

המחבר מנחם מיכלסון הוא איש הגות ומחקר שעוסק בכתיבה על נושאים היסטוריים ואקטואליים. 47 ₪.