אין כמו ספר טוב - ספרי ילדים מומלצים

ספרי ילדים ממשיכים לצאת חדשות לבקרים, והורים טובים קונים אותם, בלי לשאול יותר מדי את הצאצאים, בתקווה שכך יצליחו להחדיר בהם את אהבת הקריאה.

חדשות כיפה נעמי גוטקינד-גולן 20/12/18 11:29 יב בטבת התשעט

אין כמו ספר טוב - ספרי ילדים מומלצים
ההפך, צילום: יוני רייף

כמה אמיץ ואולי תמים, אופטימי בכל מקרה, זה להוציא ספר ילדים מודפס על נייר, בעידן שבו אפילו בני שנתיים יודעים כבר לפתוח משחקי מחשב ובני ארבע-חמש מבקשים טאבלט כמתנת יום הולדת. אבל עובדה, ספרי ילדים ממשיכים לצאת חדשות לבקרים והורים טובים קונים אותם, בלי לשאול יותר מדי את הצאצאים, בתקווה שכך יצליחו להחדיר בהם את אהבת הקריאה. עובדה גם שמחברים לא מתגברים על הפיתוי או הצורך הרגשי לכתוב סיפורים לילדים, ולרצות מספיק לראות את שמם על הכריכה כדי לממן את עלות ההדפסה מכיסם או באמצעות גיוס המונים (הדסטארט), כמו חן לב, אמנית ומאיירת בוגרת בצלאל שהוציאה באחרונה ספר בשם "אם רק ארצה, אני אוכל" שלצד טקסט מנוקד כל איוריו מורכבים ממגזרות נייר צבעוניים מעשה ידיה. הילדים נחשפים כך גם לאמנות וגם לחריזה. דוגמה: "אִם רַק אֶרְצֶה, אֲנִי יָכוֹל לִשְׂחוֹת בַּשָּׁמַיִם. אִם רַק אֶרְצֶה, אֲנִי יָכוֹל לֶאֱכֹל סְפָּגֵטִי מִתַּחַת לַמַּיִם."

חן, חובבת ספרי ילדים מושבעת, מספרת שמאז שיעורי איור ספרי ילדים הראשונים שלה במסגרת הלימודים, חלמה להוציא ספר ושאת ההשראה לעבודתה שאבה מציירים אימפרסיוניסטים הידועים בטכניקת הכתמים בעבודתם, כמו קלוד מונה. אגב, במוזיאון תל-אביב לאמנות מתקיימת בימים אלה, ועד פברואר 2019 תערוכת "זמנים מודרניים" שבה ניתן, לצד ציירים אימפרסיוניסטים אחרים, לראות גם כמה מציוריו של מונה. מומלץ לשלב את ביקור משפחתי בתערוכה עם הענקת הספר לצאצאינו. הוא עולה 50 שקלים וניתן להשיגו ברשתות הספרים.

אם רק ארצה אוכל

אם רק ארצה אוכלצילום: יח"צ

אהבת הספר צריכה להתחיל מגיל רך. אפילו שנתיים, או מרגע שמלמדים את הפעוט לספור, וזו בין היתר מטרת הספר "ברלה ברלה 1,2,3" של פנינה מועד קז, שגיבורו הוא חילזון (ברלה ביידיש), שילדי דורות עברו דקלמו עם הופעת החלזונות בעקבות גשמי החורף "ברל'ה, ברל'ה צא החוצה". הזדמנות להורים או לסבים וסבתות גם לתת לפעוטים ספר מאויר וגם ללמד את השורות הנוסטלגיות של הדקלום. המחבר הוציאה לאור סדרה שלמה של ספרי ברל'ה, שבכולם לומדים לספור עד עשר. בקיצור, מומלץ.

ברלה

ברלהצילום: יח"צ

לרשימת הספרים הבאים ללמד פעוטים בני שנתיים פלוס תוך כדי משחק מושגי יסוד, שייך גם הספר "ההפך-ספר ההפכים הגדול" (72 שקלים בחנויות ספרים וצעצועים), של אבישי פרידלר עם איוריו של ארז רגב, מסדרת ספרי "גם וגם" בהוצאת קלסיקלטת. במהלך שנת חייו השנייה, רוכש הילד את היכולת לדבר ולתקשר, וגם לקלוט שלכל מילה יש מילה נגדית: שמן - רזה,  גבוה - נמוך, מצחיק - עצוב, וכדומה. בנושא הזה עוסק הספר החדש.

דוגמה: כְּשֶׁאוּרִי עֲדַיִן יָשֵׁן, יוֹנִי כְּבָר עֵר.

אִם אוּרִי פּוֹתֵחַ אֶת הָאָרוֹן, יוֹנִי סוֹגֵר.

כְּשֶׁאוּרִי מִתְפַּשֵׁט,יוֹנִי מִתְלַבֵּשׁ.

וְאִם אוּרִי צוֹעֵק, יוֹנִי לוֹחֵשׁ.

בעלי חיים בכלל, ואריות בפרט, מככבים בסיפורי עם (משלי שועלים), וספרי ילדים (האריה שאהב תות), ויעל שכנאי עיבדה כמה ממשלי איזופוס היווני למושגים של ימינו בספרה החדש "האריה והעכבר", עם איוריו של דיויד הול. לא בטוח שעיבודים אקטואליים הם הגישה הנכונה לגשר לילדים את הקלאסיקה העתיקה. כשם שגרסאות מרוככות של אגדות האחים גרים, שהיו מקובלות בארץ בשנות החמישים, נפסלו על ידי פסיכולוגים חינוכיים שסברו כי המפגש עם רוע ואכזריות שיש באגדות הללו יוצר קטרזיס ומסייע  לעבד ולרסן דחפים שליליים, כך משל על אריה צמחוני, בספרה של שכנאי יכול להיות שנוי במחלוקת. מצד שני, אריות גם לא אוהבים תות, ובכל זאת הסיפור הנפלא של תרצה אתר אהוב מזה עשרות שנים, כך שאולי יש לגיטימציה גם לגישת הפרווה למשלים העתיקים.

האריה והעכבר

האריה והעכברצילום: יח"צ

אם מדברים על שחזור קלאסיקות, הוצאת קלסיקלטת הדפיסה מחדש את ספר המשחק של לוין קיפניס "המטריה הגדולה של אבא" ובו גם השיר "גשם, גשם משמיים, כל היום טיפות המים". טל רוצה ללכת לגן אבל בחוץ יורד גשם זלעפות. הוא מחליט להשתמש במטרייה הגדולה של אבא ובדרך אוסף עוד ועוד חברים, שכולם מצטופפים מתחת למטרייה הגדולה של אבא. כרגיל אצל קיפניס, למי שזכה לגדול על יצירותיו, החריזה פשוטה, השפה ברורה והעלילה צוברת תאוצה עם חזרות קצביות על אותן מילים. לסיפור המקסים צרפה ההוצאה בובת פעילות בצורת מטריה שהילד יכול להצמיד למקומות המתאימים בספר. המחיר כ-89 שקלים וניתן להשיגו בחנויות ספרים וצעצועים וגם ברשתות המזון.

המטריה הגדולה של אבא

המטריה הגדולה של אבאצילום: יוני רייף

יש מחברים והורים המאמינים שסיפורים יכולים לפתח בילדים ערכים כמו נתינה, חמלה, קבלת האחר וכו'. מיכל מונקה שייכת לאופטימיסטים האלה כפי שמדגים ספרה החדש "כוכב הלב" (הוצאת רויאל גיפסי), הנמכר ביחד עם שרשרת כוכב הזוהרת בחושך. הסיפור עוסק בילד נדיב שחלק את ארוחתו עם אישה ענייה, וזו נתנה לו במתנה שרשרת עם כוכב שהפיץ זוהר מסתורי. הילד גילה שזו שרשרת קסמים, שיכולה להפגיש לבבות, וכאשר פגש יום אחד ילדה בודדה, והרגיש שהיא זקוקה לשרשרת יותר ממנו - העניק לה אותה במתנה. גם הילדה, כשבגרה, מצאה למי להעניק אותה... וכך התגלגלה השרשרת הלאה והלאה, עד לסוף המפתיע. 96 שקלים בחנויות ספרים מובחרות.

כוכב הלב

כוכב הלבצילום: יח"צ

אם התברכתם בילדים בעלי מודעות וסקרנות לנושאים פיננסיים, או שאתם מעוניינים לעורר בהם מודעות כזו, הספר המתאים הוא "עשינו עסק" (החל מכיתה א') – בהוצאת סטימצקי. באיורי קומיקס ושפה פשוטה מוצגים כאן מושגי יסוד בצרכנות וכספים כמו מה זה כספומט, מה זה חשבון בנק, מה זה חיסכון, איך מקימים עסק, ואפילו למה בכוונה בפנסיה וביטוח והצלחה עסקית.

עשינו עסק

עשינו עסקצילום: יח"צ

יש הסבורים שחינוך לצרכנות נבונה משפיע על עתיד הדור הבא לא רק בנושאי כספים אלא יש לו השלכות על יכולתם של הילדים להפוך בבגרותם לצרכנים אחראיים, מחושבים ונבונים. הספר נדפס לראשונה בפולין ועבר התאמה למציאות הישראלית על ידי ד"ר טלי תאני ועו"ד (רו"ח) אלרואי קנבל.